Analityka internetowa – 5 najważniejszych metryk

Analityka internetowa.

Analityka internetowa jest wykorzystywana przez coraz więcej firm, ponieważ pozwala ona podejmować znacznie lepsze decyzje biznesowe i marketingowe. Dzięki niej można również określić z dużą dokładnością kim są nasi klienci i następnie wykorzystać te dane do wdrożenia strategii marketingowej, co w efekcie może przełożyć się na wyższy współczynnik konwersji z ruchu na stronie sklepu internetowego. Czym jest analityka internetowa? Jakie płyną korzyści ze stosowania analityki internetowej?

Co to jest analityka internetowa?

Analityka internetowa pozwala efektywniej docierać do wybranych grup docelowych oraz monitorować zyski z prowadzonych działań marketingowych. W analityce internetowej bardzo ważną role odgrywają procesy, dane, narzędzia oraz wiedza. Co istotne, nie można uzyskać wartościowych wskaźników, jeśli wykorzystuje się tylko jeden z podanych elementów. Analityk zajmuje się przede wszystkim gromadzeniem danych, wyciąga istotne informacje, a dzięki swojej ponadprzeciętnej wiedzy wyciąga odpowiednie wnioski i proponuje konkretne rozwiązania mające na celu zwiększyć efektywność prowadzonych działań marketingowych.

Korzyści dla e-commerce z wdrożenia analityki internetowej

Jedną z najczęściej wymienianych korzyści wdrożenia analityki internetowej do swojej firmy jest możliwość operowania współczynnikiem konwersji. Konwersją może być dokonana transakcja w sklepie internetowym, kliknięcie w reklamę, rejestracja użytkownika na stronie internetowej, ruch na stronie, czy też czas, jaki użytkownicy spędzają w witrynie. Powodów, dla których analityka internetowa jest tak ważna jest oczywiście więcej, ale w głównej mierze przedsiębiorcom zależy na wynikach współczynnika konwersji. Aby móc wyznaczać sobie realne cele, niezbędne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi, które pokazują określone wskaźniki KPI i umożliwiają łatwiejsze operowanie nimi.

Narzędzia analityczne

Analityka internetowa to nie tylko dane z Google Analytics, Google Search Console, czy Google Tag Manager. Warto jednak od tych podstawowych narzędzi zacząć  i budować wokół nich całą strukturę analityczną. Poza wspomnianymi narzędziami warto wspomagać się również badaniami jakościowymi:

  •  heatmapy – przy ich pomocy można sprawdzić, gdzie klikają klienci wchodzący na naszą stronę internetową,
  • nagrania sesji – można odtworzyć nagrania rzeczywistych sesji z wizyt na stronie i sprawdzić, jak klienci wchodzą w interakcję z naszym biznesem,
  •  ankiety – niewielkie widgety pozwalają zadawać kontekstowe pytania odwiedzającym strony www, dzięki czemu można uzyskać feedback dopasowany do konkretnej strony internetowej w serwisie,
  • badania użyteczności – możemy poprosić znajomego o przejście typowej ścieżki zakupowej i wysłuchać ewentualnych uwag co do finalizacji transakcji,
  • badania ankietowe z klientami – klienci mogą powiedzieć nam, dlaczego kupili dany produkt właśnie od nas, co im się spodobało, czego jeszcze potrzebują i co by skłoniło ich do częstszych wizyt.

Najważniejsze metryki w analityce internetowej dla e-commerce

Jakie wskaźniki dla e-commerce powinniśmy brać pod uwagę w szczególności? Wiele z nich jest dosyć uniwersalnych i korzystając z nich uzyskujemy pełen obraz sytuacji, a także możemy ustalić cele do zrealizowania i rozpocząć pracę, które umożliwią osiągnięcie założeń.

Współczynnik konwersji

Śledząc tylko ruch w sklepie internetowym ciężko uzyskać pełen obraz sytuacji. Dlatego też znacznie większe znaczenie ma wskaźnik konwersji, który dla każdego przedsiębiorcy powinien być kluczowym parametrem. W celu oszacowania wskaźnika konwersji należy podzielić liczbę transakcji przez liczbę użytkowników w tym samym czasie, a wynik pomnożyć przez 100%. Niestety, ale wielu przedsiębiorców bardzo często lekceważy wskaźnik konwersji, co jest oczywistym błędem.

Porzucone koszyki

W przypadku e-commerce wskaźnik porzuconych koszyków ma ogromne znaczenie. Powodów takiego zjawiska może być oczywiście wiele. Często wymienia się konieczność rejestracji, aby móc dokonać zakupu lub też zbyt długi formularz zamówienia do wypełnienia. Klientom zależy przede wszystkim na bezproblemowych zakupach, które wymagają minimum formalności.

Średnia wartość zamówienia

Znaczenie dla nas ma nie tylko to, czy klienci u nas kupują. Ważne jest także to, jak i ile kupują. W związku z tym warto śledzić wskaźniki opisujące średnią wartość zamówienia. Właściciele sklepów internetowych bardzo często zapominają, że pozyskiwanie nowych użytkowników to wcale nie jest jedyny sposób na zwiększenie zysków sklepu, a w sporej części przypadków dużo lepszym i często tańszym sposobem jest po prostu zadbanie o to, aby byli stali klienci, realizujący zakupy w znacznie wyższych kwotach. W tym celu można stosować praktyki cross sellingowe i up sellingowe.

Współczynnik odrzuceń

Kiedy następuje odrzucenie? Najczęściej jest to w momencie, gdy dochodzi do odwiedzenia strony internetowej, ale użytkownik tylko sprawdza stronę główną i następnie z niej wychodzi. Podczas optymalizacji sklepu internetowego powinno się dążyć do stałego obniżania współczynnika odrzuceń. Dobry wynik uznaje się już na poziomie 20-40 procent. Wśród czynników przyczyniających się do wzrostu wartości tego wskaźnika często wymienia się zbyt długi czas oczekiwania załadowania się strony internetowej, nieintuicyjna obsługa strony www, a także mało atrakcyjna oferta.

Zwrot inwestycji

Wskaźnik ROI umożliwia wyliczenie zwrotu z inwestycji z prowadzonych działań marketingowych. W przypadku SEO wskaźnik ROI zaczyna być zauważalny zazwyczaj po około 12 miesiącach intensywnej pracy w serwisie. Istotną kwestią jest tutaj, aby w pierwszych miesiącach się nie poddawać i nie zaprzestawać działań, gdyż na początku faktycznie wymagają dużo stałej pracy, ale za to ich efekty bardzo często utrzymują się zdecydowanie dłużej.