Czy warto inwestować w dropshipping?

kobieta z tabletem

Rynek e-commerce obecnie prężnie się rozwija, a sprzedaż internetowa w ostatnim czasie znacznie wzrosła. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób myśli o założeniu własnego sklepu internetowego. Rozwój technologii i cyfryzacji spowodował, że zakupy online coraz częściej zastępują tradycyjne metody.

Jednak prowadzenie własnej działalności w internecie w postaci sklepu może być sporym wyzwaniem. Wysoki wkład początkowy na zakup towaru, powierzchnia magazynowa, a do tego ryzyko, że coś pójdzie nie tak. To wszystko aspekty, z którymi musi liczyć się początkujący przedsiębiorca. Jednak istnieje pewien sposób, aby niektóre z tych przeszkód ominąć. Sprawdź, czym jest dropshipping i czy warto w niego inwestować.

Dropshipping to model sprzedażowy, wykorzystywany w rynku e-commerce, którego istotą jest przeniesienie procesu związanego z wysyłką na dostawcę. Można powiedzieć, że jest to maksymalne skrócenie łańcucha logistycznego. Inaczej mówiąc, wysyłka towaru do klienta detalicznego wychodzi bezpośrednio od producenta. Właściciel sklepu internetowego zajmuje się wystawianiem oferty na swojej witrynie internetowej i zbieraniem zamówień. Chociaż często jest to proces automatyczny. Magazynowanie i wysyłanie zamówionego towaru do klienta detalicznego to zadanie dla producenta czy dystrybutora.

Dropshipping — zalety

Model dropshipping to z pewnością spore ułatwienie dla niektórych przedsiębiorców. Posiada on wiele korzyści, dlatego coraz więcej osób decyduje się, aby wejść na rynek e-commerce właśnie takim sposobem.

  • Mniejsze koszty na starcie
  1. . Ten aspekt wiąże się głównie z tym, że nie trzeba inwestować w towar. Po dokonaniu zamówienia przez klienta informacja wysyłana jest do dostawcy i to od niego wychodzi przesyłka. Właściciel sklepu zarabia na marży.
  2. Nie potrzeba magazynu
  3. . Skoro nie trzeba kupować towaru, to również nie jest potrzebna powierzchnia magazynowa do jego przechowywania.
  4. Oszczędność czasu
  5. . Właściciel sklepu zajmuje się wystawianiem produktów na witrynę internetową i ewentualnym monitorowaniem zamówień. Pakowaniem i wysyłką nie musi się przejmować. Dzięki temu oszczędza czas, który może przeznaczyć na rozwijanie działalności, wprowadzanie nowych projektów, czy na działania marketingowe.
  6. Nie potrzeba zatrudniać pracowników
  7. . W tradycyjnym modelu potrzeba wielu osób, aby sklep działał sprawnie. Należy zatrudnić osoby do pakowania i wysyłania towaru, a także osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie magazynu. W modelu dropshipping jest to zbędne.
  8. Mniejsze ryzyko
  9. . Ze względu na brak inwestowania w towar, ryzyko prowadzenia tego typu działalności jest znacznie mniejsze. Nie trzeba martwić się o to, że zakupiony asortyment się nie sprzeda i powstaną straty.
  10. Możliwość wprowadzenia szerokiej
  11. oferty
  12. . Dzięki współpracy z kilkoma hurtowaniami czy producentami można wprowadzić do oferty swojego sklepu naprawdę szeroki asortyment. W tradycyjnym modelu niekiedy nie byłoby możliwe magazynowanie takiej ilości produktów.
  13. Zadowolenie klientów
  14. . Klient detaliczny składa zamówienie i wysyłane jest ono bezpośrednio od producenta, czy dystrybutora. Pozwala to maksymalnie skrócić łańcuch logistyczny (czyli na szybsze zrealizowanie zamówienia), co przekłada się na większe zadowolenie klienta.

Warto również wspomnieć, że w 2018 roku Konstytucja Biznesu ustanowiła przepis, który pozwala na prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping bez rejestrowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi oczywiście spełniać pewne wytyczne, jednak jest to spore ułatwienie dla niektórych osób. Czy warto inwestować w dropshipping? Najważniejsze to jest świadomość pewnych wad tego modelu sprzedaży które wskazujemy poniżej.

Dropshipping — wady

Każde rozwiązanie logistyczne ma swoje wady i zalety. Nie inaczej jest w przypadku modelu dropshipping. Dlatego też należy rozważyć dokładnie wszystkie aspekty, aby wiedzieć, czy na pewno dane rozwiązanie nam odpowiada. Największe wady dropshippingu to przede wszystkim ogromna konkurencja na runku. Paradoksalnie wszystkie zalety doprowadziły do tego, że wiele osób decyduje się na taki sklep, co stało się wadą w postaci konkurencji. Do innych wad można zaliczyć również brak wpływu na jakość produktów, uzależnienie od hurtowni oraz opóźnienia wysyłki ze względu na posiadanie nieaktualnych danych dotyczących stanu magazynowego.

U kogo się sprawdzi?

Dropshipping to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się u początkujących przedsiębiorców, którzy nie są w stanie zainwestować dużych pieniędzy w potrzebny towar, lub nie dysponują powierzchnią magazynową. Jest to również doskonała opcja dla małych sklepów. Oczywiście nie oznacza to, że duże przedsiębiorstwa nie powinny decydować się na model dropshipping. W takim wypadku jest możliwość na znaczne poszerzenie asortymentu.