Dystrybucja selektywna i dystrybucja intensywna – charakterystyka

Dystrybucja selektywna i dystrybucja intensywna w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, nie zależnie od tego czy większe czy mniejsze, opierają się na systemie dystrybucji konkretnego produktu. Profile firm mogą się zmieniać, zmieniać się także może towar produkcyjny, w związku z tym, zmianie musi ulec także system dystrybucji.

Całość musi pracować spójnie i logicznie, a działania dystrybucyjne mają niemały wpływ na kształtowanie się wizerunku firmy na danym rynku. Ostatnie lata działania w obszarze dystrybucji stały się niezwykle istotne, a także przyczyniły się do rozwoju tej dziedziny. Innowacje w zakresie systemów dystrybucji przyczyniły się do prawie 40% innowacji w sferze marketingu. Przedsiębiorstwa decydują się więc na profesjonalne systemy dystrybucji, najczęściej wybierają pomiędzy dystrybucją intensywną i dystrybucją selektywną. Na czym polegają te rodzaje dystrybucji?

Co to jest dystrybucja? Czym są systemy dystrybucji?

Wspomniane zostało, że przedsiębiorstwa powinny poświęcić dużo uwagi, by dopasować system dystrybucji nie tylko do profilu firmy, ale także do rodzaju produkowanego towaru. Należy sobie więc początkowo zdać sprawę z tego co to jest dystrybucja i czym są systemy systemy dystrybucji?

Najprościej rzecz ujmując, są to zorganizowane i obsługiwane kanały dystrybucji, jednocześnie finansowane ze środków budżetowych systemu marketingowego firmy. Są one skrupulatnie tworzone, a także wykorzystywane po to, by przedsiębiorstwo mogło zapewnić sobie wygodne i komfortowe punkty sprzedaży, a także dostęp dla konsumentów z daleka od miejsc zarówno produkcji jak i konsumpcji.

Rola systemów dystrybucji

Systemy dystrybucji spełniają ważne role w przedsiębiorstwie. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • roznoszenie i podnoszenie liczby punktów wygodnej sprzedaży,
  • pomagają i ułatwiają nabyć produkt nawet przed jego produkcją.

Jakie są kanały dystrybucji?

Kanały dystrybucji również można dopasować do profilu przedsiębiorstwa i produkowanego towaru. Wyróżniamy więc następujące kanały dystrybucji:

  • dostawca – klient – w pomieszczeniach należących do producenta,
  • dostawca – własne detaliczne punkty sprzedaży- klient- również u producenta,
  • dostawca – niezależne punkty detaliczne- klient- w pomieszczeniach należących do detalisty,
  • dostawca – touroperator lub hurtownik- niezależne punkty detaliczne- klient- również w pomieszczeniach detalisty,
  • dostawca -klient- w domu dzięki możliwości wykorzystania systemów rezerwacyjnych.

Przedsiębiorstwa stają także przed możliwością wyboru kanału dystrybucyjnego, co jest równie istotne w procesie strategicznego planowania dystrybucji. Wybór musi być uzależniony od:

  • otoczenia marketingowego przedsiębiorstwa,
  • otoczenie konsumenckiego- kim są konsumenci? co kupują i gdzie?,
  • produkt,
  • strategia przedsiębiorstwa.
Kobieta zajmująca się kanałem dystrybucji selektywnej

Źródło: Pexels.com

Rodzaje dystrybucji: Czym jest dystrybucja selektywna?

Dystrybucja selektywna to system, w którym przedsiębiorstwa korzystają z mniejszej liczby dystrybutorów. Zostają one wybrane na podstawie selekcji dostępności lokali. Firmy umieszczają więc swoje produkty, tylko w określonych miejscach, pasujących pod względem lokalizacji i charakterystyki. Dzięki temu przedsiębiorstwa skupiają się na konkretnej grupie docelowej.

Ważna jest także dostępność u pośrednika niektórych usług dodatkowych, a także dysponowanie odpowiednią powierzchnią handlową. Pośrednik, musi znajdować się także w lokalizacji, która jest uważana za atrakcyjną. Na poziom obrotów, wpływa także renoma danego punktu handlowego.

Selektywna dystrybucja przykłady

Przykładem dystrybucji selektywnej może być luksusowa firma odzieżowa, która nie umieści wówczas swoich produktów w typowych sieciówkach. Zdecydowanie chętniej wybierze ona eleganckie i ekskluzywne galerie handlowe, które oferują znacznie wyższy poziom handlowy.

Przykładem dystrybucji selektywnej jest świetnie znana w świecie mody marka Channel. Umieszcza ona swoje butiki tylko przy najmodniejszych ulicach w otoczeniu innych dobrze znanych marek. W tego typu placówkach, najchętniej dokonują zakupów osoby zamożne, więc wzrasta szansa zakupu produktu danej firmy. Nie da się ukryć, że wybór miejsc stanowi klucz do sukcesu dla producentów. Łatwiej znajdą oni też potencjalnych nabywców. Dystrybucja selektywna, to także niższe koszty handlowe. W tym systemie to pośrednik może przejąć rolę promowania i reklamowania danego produktu. Jednak dystrybucja selektywna ma także swoje wady, może ona również ograniczyć możliwości przedsiębiorstwa, gdyż wybór pada jedynie na kilka sklepów. Ciężka jest także ocena atrakcyjności lokalizacji i dopasowanie specyfiki do profilu firmy.

Rodzaje dystrybucji: Czym jest dystrybucja intensywna?

Dystrybucja intensywna, często bywa nazywana ekstensywną. Dystrybucja intensywna odnosi się głównie do liczby punktów, w którym dany produkt jest sprzedawany. Inaczej mówiąc, producent umieszcza swoje wyroby w jak największej liczbie punktów sprzedaży.

Dystrybucja przykłady

Przykładem dystrybucji intensywnej może być koncern modowy LPP. Sklepy jak Reserved czy Cropp są niemal w każdej galerii zarówno w mniejszych jak i większych miastach, często można je także spotkać przy głównych ulicach miast. Za kolejny przykład dystrybucji intensywnej można uznać także produkty spożywcze marki Wedel, które znajdziemy niemal wszędzie, nawet w małych osiedlowych sklepikach. Chodzi przede wszystkim, o dostarczenie produktu do klienta, za pośrednictwem jak największej liczby punktów i dróg dotarcia do niego. W tym systemie dystrybucji kładzie się nacisk na utrzymywanie wysokiego poziomu zatowarowania i korzystania z usług hurtowników.

Rodzaje dystrybucji: Czym jest dystrybucja ekskluzywna?

Dystrybucja wyłączna, określana dystrybucją ekskluzywną, to sprzedaży towarów danego przedsiębiorstwa, ograniczona do jednego punktu handlowego bądź jednej sieci sklepów. Zazwyczaj producent podpisuje kontrakt z wybranym dystrybutorem. Dystrybucja ekskluzywna regulowana jest przez umowę. Producent nie może oferować swoich towarów w innym miejscu poprzez inny podmiot. W zamian, w dystrybucji ekskluzywnej, producent otrzymuje określony poziom obsługi.

O autorze:
D.G – Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej,
ze specjalizacją krytyka medialna, specjalizująca się w marketingu i Public Relations.