Jak działa na nas reklama? Poznaj najczęstsze techniki i chwyty reklamowe

Najczęstsze techniki i chwyty reklamowe

Reklama to jeden z najważniejszych kanałów informacyjnych służących do zachęcenia potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Z biegiem lat, i rozwojem zagadnienia marketingu, zaczęto stosować najróżniejsze techniki mające na celu wyróżnienie konkretnych ofert spośród innych, a przede wszystkim przyciągnięcie uwagi klientów, którzy zewsząd bombardowani tysiącem reklam, w końcu przestają reagować na ich przekaz. Współczesny marketing opiera się obecnie o rozmaite chwyty reklamowe – przykłady tego zjawiska są widoczne na co dzień w mediach, warto jednak je rozpoznawać, by móc wykorzystać je dla własnych korzyści.  Jakie są najskuteczniejsze i jednocześnie najczęściej stosowane techniki reklamowe we współczesnym biznesie? Dziś nieco więcej na ten temat!

Oddziaływanie na emocje – najlepszy marketing!

Istnieją reklamy które mimo zakończenia swojej emisji w mediach wciąż pozostają w głowach użytkowników. Doskonałą akcję reklamową przeprowadziła swego czasu jedna z większych sieci komórkowych, która wykorzystała serce i rozum jako głównych bohaterów spotów. Przyjemna animacja nawiązywała do emocjonalnych decyzji kontra rozsądkowi – zawsze wygrywało serce! I to właśnie daje najlepsze efekty w marketingu, by wykorzystywać nie tylko zdrowy rozsądek podczas zakupów, ale i dać się przekonać temu co podpowiadają człowiekowi, w danym momencie – emocje i odczucia.

Reklamodawcy najchętniej wykorzystują również elementy reklamowe takie jak:

  • Zaskoczenia (podniesiony głos, kłótnia, dynamiczna akcja).
  • Szoku (kontrowersyjna treść w granicach normy, delikatna forma przekleństw).
  • Erotyki (przyciszone głosy, odpowiedni ton.
  • Dobrze nam się kojarzących motywów, np. często reklamy kawy nawiązują do Bożego Narodzenia, które kojarzą się większości ludzi z miłą atmosferą, komfortem, relaksem i rodzinnym czasem.
  • Niedomówienia, przekształcenia słów.

Wszystkie te zabiegi są całkowicie świadomie i z premedytacją wykorzystywane, by zwrócić uwagę potencjalnych klientów i wywołać ich zainteresowanie – to daje ogromną szansę na zapamiętanie produktu lub marki i wybranie ich w przyszłości.

Wiele zależy jednak od grupy docelowej oferowanego produktu – sztuka polega na tym, by wpasować się w postrzeganie świata swoich potencjalnych klientów i wpłynąć na nich w sposób adekwatny do wieku. Określone chwyty reklamowe działają jednak nie na wszystkich, lecz muszą być wykorzystywane w sposób przemyślany, dopasowany do grupy odbiorców.  Młodzież i młodzi dorośli, raczej nie będą zainteresowani skorzystaniem z kremu na zmarszczki czy maści na hemoroidy, bez względu na to, jak dobrze byłaby to zorganizowana reklama!

Storytelling, czyli granie na emocjach

Oddziaływanie reklamy na ludzi

Źródło: Pexels.com

Według teorii, wielokrotnie poddawanej eksperymentom i badaniom w celu jej udowodnienia, pewne kwestie po prostu nigdy się nie zmieniają, a reakcje ludzi na dane bodźce w dużej mierze zwykle pozostają takie same. Storytelling to obecnie jeden z najskuteczniejszych chwytów marketingowych we współczesnym świecie, a tajemnica jego sukcesu opiera się głównie o to, że ten chwyt na pierwszy rzut oka nie przypomina klasycznego i nachalnego namawiania na sprzedaż. Z założenia przedstawia krótką i chwytliwą historię bohaterów, np. borykających się z jakimś problemem, przechodzących przez trudności, które rozwiązuje skorzystanie z danego produktu, co jest zaakcentowane dopiero na samym końcu spotu reklamowego. Takie chwyty reklamowe pozwalają na przykucie uwagi potencjalnego klienta, dzięki zupełnie innej formie sprzedaży nienachalnej.

Wzbudzanie sympatii

Skuteczny marketing musi obecnie opierać się przede wszystkim o wzbudzanie sympatii potencjalnych klientów w sposób naturalny i niewymuszony – jak to jednak zrobić by mieć nad tym kontrolę? Uczestniczenie w akcjach charytatywnych, pozytywne treści, a przede wszystkim bezpośredni kontakt z klientami buduje więź, i przyciąga – każdy lubi być obsłużony w miłej atmosferze, dodatkowo w miejscu, które dobrze mu się kojarzy i do którego chętnie wróci by dokonać ponownych zakupów. By zyskać aprobatę klientów, trzeba skupić się na budowaniu swojego wizerunku jako marki, który w swoich założeniach sprzedaje, ale działa fair, ma wysokie standardy obsługi i chętnie angażuje się w życie społeczne. Korzystanie z mediów społecznościowych zatem staje się obowiązkowe!

Krótko ale skutecznie!

Nikt nie lubi czytać wypracowań, długich, jednolitych tekstów, które zawierają dużo informacji. W sprzedaży najważniejsza jest zwięzłość – masz zaledwie kilka sekund by zainteresować potencjalnego klienta, zanim przejdzie on do następnej strony, sklepu czy ogłoszenia. Kluczowe są chwytliwe hasła zapadające w pamięć, które stanowią pierwszy krok do dalszego zainteresowania produktem czy usługą. Klient musi zapamiętać akurat Twoją markę – korzystaj z doświadczenia profesjonalnych marketingowców czy osób zajmujących się pisaniem tekstów, by stworzyć idealne hasło reklamowe. To na pewno pomoże w promowaniu produktów i przyczyni się do zwiększenia popytu na ich zakup.

O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka, publicystka,
autorka licznych artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.

Źródło:

  • Biblia handlowca. Najbogatsze źródło wiedzy o sprzedaży, Jeffrey Gitomer, wyd. Helion, 2016 r.