Jak poszerzać sieć kontaktów biznesowych?

Konferencja

Tworzenie długotrwałych i owocnych relacji z klientami i kontrahentami powinno być podstawą każdego biznesu. To właśnie dzięki rozbudowanej sieci kontaktów firma może łatwiej docierać do nowych odbiorców, rozwijać się i skutecznie zwiększać przewagę nad konkurencją.

Networking – co to jest?

Budowanie sieci kontaktów określane jest jako networking. Najlepiej rozpatrywać networking jako proces, w którym dochodzi do wymiany informacji i zasobów dzięki kontaktom biznesowym zarówno wewnątrz branży, jak i poza nią.

Główne cele networkingu:

  • wymiana wiedzy i umiejętności
  • nawiązanie współpracy
  • rekomendowanie
  • budowa rozpoznawalności
  • wsparcie dla sprzedaży
  • tworzenie pozytywnego wizerunku

Networking ma znaczenie niezależnie od wielkości firmy. Także najmniejsze przedsiębiorstwa mogą zyskać na rozbudowanej sieci kontaktów, stąd ich stałe poszerzanie polecane jest jako element strategii rozwoju biznesu.

Jak budować własną sieć kontaktów?

Budowa sieci kontaktów biznesowych odbywa się obecnie na dwóch płaszczyznach – realnej i wirtualnej. Każda z nich pozwala na uzyskanie doskonałych efektów, a dzięki synergicznemu wykorzystaniu kilku można szybko stworzyć wokół firmy zaufane grono wartościowych partnerów.

  1. Konferencje biznesowe

Konferencje branżowe to główny sposób, by nawiązywać nowe kontakty biznesowe wspierające networking. Eventy organizowane przez firmy, instytucje, fundacje gromadzą w jednym miejscu ludzi skupionych wokół danej branży nie tylko z kraju, ale również z zagranicy.

Informacje, gdzie i kiedy odbywają się konferencje biznesowe, można znaleźć dzisiaj online.

  1. Portale społecznościowe

Drugim ważnym filarem w budowaniu kontaktów biznesowych są portale społecznościowe. W networkingu główną rolę odgrywają dwa serwisy – LinkedIn i Facebook.

LinkedIn to portal społecznościowy, który specjalizuje się w kontaktach zawodowych. To tu przedsiębiorcy, specjaliści, freelancerzy mogą zarządzać swoją tożsamością biznesową i łatwo poszerzać listę znajomości.

Facebook umożliwia z kolei efektywne promowanie firmy. Przez budowanie zaangażowania, udostępnianie treści i rekomendacje pozwala na dotarcie do wielu nowych odbiorców.

  1. Szkolenia

Branżowe szkolenia to kolejny sposób, by wcielić w życie ideę networkingu. Skupione na określonym obszarze kursy umiejętności twardych i miękkich nie tylko przekazują wartościową wiedzę i umiejętności, ale również mogą być doskonałym miejscem do nawiązywania kontaktów biznesowych.

  1. Targi branżowe

Uczestnictwo w targach branżowych to dla wielu firm znakomita okazja, aby zapoznać się z najnowszymi trendami, poszerzyć wiedzę i zyskać partnerów biznesowych.

Podczas targów tworzone są także specjalne strefy networkingowe, w których przedsiębiorcy zainteresowani zdobywaniem nowych kontaktów mogą robić to jeszcze łatwiej.

  1. Kluby biznesowe

Wraz ze wzrostem popularności networkingu zaczęły też powstawać kluby biznesowe, których celem jest pomoc w pozyskiwaniu nowych kontaktów. Często działają one w ramach inkubatorów przedsiębiorczości.