Jak powinna wyglądać współpraca z copywriterem?

Copywriter podczas pracy

Dziś by istnieć w sieci i chodzi tu nie tylko o portale, ale także sklepy należy posiadać własne, autorskie treści. Mowa o opisach produktów, wpisach blogowych, aktualnościach czy dużych artykułach takich jak na przykład poradniki zakupowe. Do wszystkich tych treści potrzebny jest copywriter. Jak powinna wyglądać współpraca z taką osobą? Na co zwracać uwagę, jakich zachowań unikać? Podpowiadamy w tym artykule.

Kim jest copywriter

Jest to pytanie z jednej strony oczywiste, z drugiej jednak nie do końca. To dlatego, że rozróżniamy kilka typów copywriterów. Są osoby, które świetnie radzą sobie na przykład z hasłami reklamowymi. Inny typ to copywriter znający wszystkie zasady SEO, a więc tworzący artykuły, które pomagają w pozycjonowaniu. Trzecia grupa, a więc content writerzy tworzą przykładowo teksty eksperckie, poradniki i inne ciekawe treści. Wtedy jednak musimy mieć na uwadze to, że dana osoba rzeczywiście musi się specjalizować w jakiejś dziedzinie. Jeśli więc copywriter ukończył jakąś szkołę, bądź też ma duże doświadczenie np. w motoryzacji, będzie mógł przygotować świetny tekst na temat samochodów, ale już z treścią o lekarstwach może mieć problemy. Oczywiście jeśli chodzi o kwestię SEO, praktycznie każdy copywriter musi znać chociażby podstawy techniki pozycjonowania. To bardzo ważne, by każda treść wspierała nasz portal lub sklep w kwestii SEO. Niezależnie czy mówimy o opisie produktu w sklepie, czy rozbudowanym artykule poradnikowym.

Aby otrzymać to, czego oczekujemy należy udać się do specjalisty

Jeśli ktoś z góry ogłasza się, że napisze tekst o modzie, sporcie, motoryzacji, budowie maszyny i budownictwie możemy się tylko domyślać, że nie do końca będzie to dobry partner w biznesie. Nie można przecież znać się na wszystkim. Oczywiście, można spróbować przygotować prostą treść, na przykład opis produktu, jednak kwestie tekstów eksperckich powinniśmy powierzać specjalistom. Szczególnie, gdy zależy nam na fachowym przygotowaniu jakiegoś technicznego artykułu o sprzęcie. Taka osoba zapewne przygotuje nam treść, jednak nie ma co liczyć na wysoką jakość materiału.

Na co zwracać uwagę podczas pracy z copywriterem?

Przede wszystkim należy dokładnie sprecyzować zlecenie. Chodzi tu oczywiście o brief, czyli ukazanie tego ile ma mieć na przykład taki tekst znaków, co ma zawierać, jakie słowa kluczowe powinny pojawiać się najczęściej. Samo podanie tematu pracy nie pozwoli na stworzenie fajnego artykułu, który się nam później spodoba. Często bywa tak, że jeśli copywriter otrzyma bardzo dużo niezbędnych informacji, projekt będzie finalnie tak dobry, że nie będzie wymagał poprawek.

Szanujmy swój i copywritera czas

Kolejną rzeczą jest szybkie odpisywanie na zadane przez copywritera pytania. Praca, jaką wykonuje dana osoba jest jakby nie patrzeć dziełem. Dzieło potrzebuje wyobraźni, weny. Jeśli autor ma ją w danym momencie, jednak potrzebuje też odpowiedzi na pytanie dajmy ją mu jak najszybciej. Dzięki temu nie utraci wątku, a docelowo my otrzymamy bardzo dobrej jakości tekst. Jeśli może zdarzyć się tak, że nie będziemy mogli odpowiedzieć przez kilka dni dajmy wcześniej znać copywriterowi. Oczywiście działa to w dwie strony. Musimy najpierw zapytać czy ma on czas, bo być może ma też inne zadania od klientów i nie będzie mógł wyrobić się z przygotowaniem treści, która zazwyczaj ma być gotowa “na już”.

Docieranie się także w tym biznesie jest ważne

Wszyscy doskonale wiemy, że nie jesteśmy jak zębatka, która od samego początku idealnie ze sobą współgra. Na początku współpracy pomiędzy zleceniodawcą a copywriterem mogą pojawić się jakieś zgrzyty. Warto jednak dać sobie czas, porozmawiać o tym, co nam przeszkadza, czego wolimy unikać, jak mniej więcej powinna wyglądać współpraca by po pewnym czasie cieszyć się zaufanym i dobrym wsparciem od copywritera. Cierpliwość przy pracach takich jak tworzenie treści jest bardzo ważna. Nie każdy urodził się znawcą z każdej dziedziny. Nie każdy też potrafi telepatycznie przekazać drugiej osobie to, co ma na myśli. Dlatego też warto dużo rozmawiać przy tworzeniu pierwszych treści. Poznamy styl copywritera, damy swoje uwagi dotyczące tekstów, a finalnie będziemy cieszyli się ze świetnych materiałów na naszej stronie internetowej.