Jak promować mikro firmę w internecie?

Marketing internetowy

Każdy przedsiębiorca zakładający swoją pierwszą mikro firmę staje przed podobnymi pytaniami: jak mam reklamować firmę w internecie? Którą formę reklamy wybrać? Ile to kosztuje? W tym artykule pokażę Ci kila pomysłów, od których możesz zacząć reklamę mikro firmy w Sieci, w tym kilka zupełnie bezpłatnych.

Jakiś czas temu napisałem artykuł o tym, jak reklamować firmę w internecie (dla zainteresowanych: https://stronyireszta.pl/jak-reklamowac-firme-internecie ). Pisząc go, uwiadomiłem sobie, że ten temat, temat choć należy do raczej podstawowych, wciąż jest przez wielu przedsiębiorców nierozumiany. Reklama na Facebooku, w Google (kilka form! Pozycjonowanie organiczne, Google Ads, Mapy Google), mailingi – te i inne formy reklamy kryją wiele detali, których początkujący przedsiębiorcy nawet się nie spodziewają. Dlatego pisania o reklamie nigdy za wiele, a ten artykuł ma Ci pomóc dowiedzieć się o niej więcej.

Płatne i bezpłatne formy reklamy w Internecie

Tak, możesz reklamować firmę bezpłatnie, ale nie za darmo. Kosztem będzie twój czas, i, jak wynika z mojego doświadczenia, wcale niemała jego ilość. Ale bezpłatna reklama jest często idealnym rozwiązaniem dla tych mikro firm, które albo nie mają budżetu, albo ten budżet jest minimalny.

Płatnymi formami reklamy online są Google Ads (kiedyś Google Adwords), pozycjonowanie w Google zlecone specjalistom, mailing do listy emailowej, której nie zbudowałeś samodzielnie, płatna reklama na Facebooku (posty na wallu oznaczone jako „sponsorowane”).

Bezpłatnie możesz natomiast promować się na przykład za pomocą:

  • obecności na tematycznych grupach na Facebooku i innych serwisach społecznościowych
  • samodzielnego pozycjonowania strony w Google
  • obecności na Mapach Google i ciągłego rozwijania swojego profilu na tych mapach (w serwisie Google Moja Firma)
  • mailingu wysyłanego do listy emailowej, którą budujesz samodzielnie na własnej stronie www lub na własnym sklepie internetowym

Zanim zaczniesz się reklamować, stwórz dobrą stronę internetową (lub sklep) swojej firmy

Strona internetowa, na którą trafi internauta po kliknięciu w Twoją reklamę, będzie w przeważającym stopniu decydowała o skuteczności kampanii reklamowej. Inaczej mówiąc, od jakości strony będzie zależał koszt reklamy Twojej firmy!

Jasne, dobra (celowo nie piszę: idealna, ponieważ wcale idealna być nie musi) strona internetowa też kosztuje, ale jest to zwykle koszt jednorazowy. Natomiast kampania reklamowa, która ma niską skuteczność, jest kosztem stałym, który szybko przewyższy cenę wykonania dobrej strony www czy sklepu.

Jak zatem stworzyć dobrą stronę www?

Zadbaj o jednolitą identyfikację wizualną wszystkich materiałów marketingowych Twojej firmy (także motywu graficznego Twojej strony www) – dzięki temu internauci po kliknięciu w reklamę będą widzieć, że strona jest jej kontynuacją

Zadbaj o szybkie wczytywanie się strony – szybkość wczytywania ma wpływ na to, czy internauci zdecydują się zostać w Twoim serwisie, czy go opuszczą. Postaraj się, aby strona wczytywała się poniżej 3 sekund. Im dłuższy czas ładowania strony, tym niższa skuteczność kampanii reklamowej. Szybkość wczytywania zależy od budowy serwisu, ale także od szybkości hostingu/serwera, na którym jest umieszczona.

Zadbaj o krótkie, konkretne treści zgodne z tym, co umieściłeś na reklamie. Internauta, zachęcony reklamą np. na Facebooku, będzie szukał na stronie tego, co obiecała reklama. Jeśli nie znajdzie tego szybko – opuści Twój serwis.

Gdy strona już gotowa, czas na reklamę. Jakie formy reklamy w internecie masz do dyspozycji?

Google: Mapy, pozycjonowanie, a w dalszej kolejności – reklamy płatne

Uważam, że dla większości małych i mikro firm dobrym pomysłem jest rozpoczęcie promocji od obecności w wyszukiwarce Google:

  • zaindeksuj swój serwis, czyli dodaj go do zasobów wyszukiwarki. Łatwo zrobisz to za pomocą narzędzia Konsola Wyszukiwania od Google
  • jeśli prowadzisz firmę lokalną, dodaj się do Google Maps – stwórz profil w serwisie Google Moja Firma, a potem zadbaj o rozwój swojej wizytówki, dodając do niej informacje o Twojej firmie, godzinach dodania i zbierając opinie o firmie. Im wizytówka będzie lepiej uzupełniona, tym chętnej wyszukiwarka będzie ją wyświetlać internautom
  • Konsola Wyszukiwania pokaże Ci, czy Twoja strona lub sklep internetowy pojawia się w wynikach wyszukiwania na jakieś frazy. Jeśli tak jest, ale serwis wyświetla się na frazy poniżej pierwszą dziesiątką wyników wyszukiwania, rozważ pozycjonowanie go – samodzielnie lub z pomocą specjalistów
  • …a jeśli chcesz uzyskać widoczność Twojego serwisu w Google szybciej – zainwestuj w reklamę w Google Ads. Pamiętaj, że im lepsza jakość Twojej reklamy w tym systemie (im chętniej internauci w nią klikają) i im wyższa jakość strony internetowej, tym niższy ogólny koszt kampanii
  • Rozważ prowadzenie bloga lub wprowadź inną formę publikowania treści w serwisie, ponieważ może to zwiększyć ruch z wyszukiwarki, a także – zatrzymać internautów na dłużej w Twoim serwisie (jeśli Twoje treści będą dla nich wartościowe)

Reklama na Facebooku i w innych serwisach społecznościowych

Choć serwisy społecznościowe nastawione są na zarabianie i z czasem zmniejszają tzw. zasięgi organiczne postów, to i tak można zdobywać w nich klientów dla firmy bez płacenia. Jak to zrobić? Należy udzielać się tam, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci: w tematycznych grupach i w komentarzach na wybranych fanpejdżach.

Jeśli znajdziesz zadbane, moderowane grupy, z których czynnie korzystają inni internauci, a następnie będziesz widoczny/a w tej grupie – Twoi potencjalni klienci zaczną Cię kojarzyć i z czasem mogą zwrócić się do Ciebie z pytaniami o szczegóły Twojej oferty. Co więcej, wiele grup na Facebooku jednego konkretnego dnia tygodnia pozwala na promowanie się (czasami pod specjalnym postem) albo poszukiwanie osób do współpracy biznesowej. Nie jest to może najskuteczniejsza metoda rozwijania firmy i zdobywania klientów, ale jeśli masz czas i mocno ograniczony budżet – warto ją wypróbować.

Oczywiście serwisy społecznościowe takie jak Facebook/Instagram posiadają swoje systemy reklamowe, które możesz wykorzystać do promowania firmy nawet z relatywnie niedużym budżetem.  Zacznij nawet, jeśli masz budżet rzędu 100 czy 200 zł i testuj.

Email marketing i budowanie własnej listy emailowej

Jedną z lepszych rzeczy, jakie możesz zrobić reklamując firmę w internecie, jest budowanie własnej listy emailowej. Owszem, na rynku istnieje możliwość wysłania tzw. mailingu do list stworzonych przez innych przedsiębiorców, ale własna lista jest niemal zawsze dużo bardziej skuteczna w zdobywaniu klientów.

Zainstaluj więc na swojej stronie (a tym bardziej na sklepie internetowym!) formularz zapisu na listę. Możesz też przemyśleć oferowanie bezpłatnego gratisu lub innej wartościowej rzeczy (poradnik PDF, rabat na pierwsze zakupy, itp.)w zamian za  zapis na newsletter.

Newsletter da Ci wiele korzyści:

  • Będziesz mieć stały kontakt z potencjalnymi klientami
  • Uniezależnisz się od zewnętrznych źródeł reklamy (jak Google czy Facebook)
  • Zbudujesz większą rozpoznawalność dzięki częstszym kontaktom ze subskrybentami
  • A ostatecznie – zwiększysz skuteczność swojej reklamy w internecie!

Reklama nie działa od razu

Na koniec chciałbym zwrócić Twoją uwagę na jeden ważny szczegół: daj sobie czas. Kampania reklamowa nie zdobędzie dla Ciebie klientów od razu. Potencjalny klient musi zobaczyć reklamę statystycznie kilka razy, zanim zdecyduje się na zakup.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że choć w niedużym stopniu pokazałem Ci, jak reklamować firmę w internecie. Teraz Twój krok – wdrożenie choćby kilku powyższych rad nauczy Cię więcej o reklamie niż czytanie całych stosów artykułów na ten temat. Życzę powodzenia w rozwijaniu firmy!