Jak rozliczać przejazd płatnymi drogami w firmie transportowej?

Samochody ciężarowe na parkingu z firmy transportowej

Jednym ze stałych kosztów związanych z działalnością firm transportowych są opłaty za przejazdy autostradami i płatnymi drogami. Nowoczesne technologie, w tym aplikacja e-TOLL PL, pozwalają na uiszczanie takich płatności online. Jak się rozlicza takie przejazdy prawidłowo? Czym się w praktyce różnią opcje rozliczeń pre-pay i post-pay?

e-TOLL dla ciężarówek – płatności na polskich drogach

Kierowcy samochodów ciężarowych (i ogólnie pojazdów o dpc powyżej 3,5 tony) są zobowiązani do połączenia z systemem e-TOOL służącym do poboru opłat na drogach. Indywidualne Internetowe Konto Klienta umożliwia wygodne dokonywanie płatności za przyjazdy w systemie pre-pay lub po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (post-pay). Do korzystania z e-TOLL niezbędna jest bezpłatna aplikacja lub urządzenia OBU wysyłające dane lokalizacyjne pojazdu lub ZLS (Zewnętrzny System Lokalizacyjny). Dystrybutorem takich certyfikowanych urządzeń jest m.in. firma Gannet Guard Systems, specjalizująca się we wdrażaniu nowoczesnych technologii do monitoringu floty. Można też skorzystać z usług dostawców Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS), która obowiązuje od 2018 roku i umożliwia dokonywanie płatności przy wykorzystaniu urządzenia pokładowego za przejazdy drogami, tunelami czy mostami w Europie.

Płatności za przejazdy: pre-pay i post-pay

Czy oba dostępne w e-TOLL modele płatności na za przyjazdy są jednakowo korzystne dla kierowców i firm transportowych. Niekoniecznie. Wybierając model pre-pay, trzeba liczyć się z koniecznością dokonywania regularnych doładowań konta przedpłaconego dla wszystkich pojazdów na wszystkich płatnych trasach. Jeśli się o tym zapomni, kierowcy grozi wysoka kara pieniężna. Model post-pay pozwala na łatwiejsze i bardziej efektywne zarządzanie środkami przedsiębiorstwa znajdującymi się aktualnie w systemie e-TOLL. Płatności realizowane są dopiero po otrzymaniu noty obciążeniowej na koniec okresu rozliczeniowego. Jeśliby przerwy w przejazdach płatnymi drogami były dłuższe, takie zasoby finansowe firmy są chwilo bezużyteczne. Dlatego wbrew pozorom model płatności post-pay za jazdę płatnymi drogami w transporcie sprawdza się lepiej, co zresztą już zauważono w Europie Zachodniej, gdzie firmy transportowe raczej właśnie w ten sposób rozliczają się z przejazdów. Zmiany z jednego sposobu płatności na drugi można też dokonać już w trakcie korzystania z e-TOLL. Na razie w naszym kraju przeważają rozliczenia firmy transportowych w formie przedpłat.