Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

zakładanie sklepu internetowego

W kilku krokach trudno jest opisać proces zakładania sklepu internetowego i jego wdrożenia wraz z dalszym utrzymaniem usługi i sprzedażą. Niemniej w tym artykule postaramy się przybliżyć w kilku punktach podstawowe zasady, przyświecające początkowemu biznesmanowi w branży e-commerce.

Krok 1: Określenie wymagań

Aby sklep internetowy był dobrze dobrany do naszych potrzeb, musimy określić kilka podstawowych wymagań w stosunku do platformy:

  1. Jaką formę będzie pełnił sklep internetowy?
  2. Kto będzie jego odbiorcą?
  3. Czy mamy, a jeśli tak, to ile środków na rozpoczęcie sprzedaży?
  4. W jakim modelu chcemy prowadzić sprzedaż?
  5. Jakie media wykorzystamy do promocji firmy i asortymentu?
  6. Jakie usługi dodatkowe miałaby zawierać platforma?
  7. Jakie kanały sprzedaży chcemy uznać za kluczowe?
  8. Inne…

Te wszystkie pytania, na które musimy sobie odpowiedzieć, pomogą nam przejść do kolejnego kroku, czyli wyboru już konkretnej platformy.

Krok 2: Wybór platformy do prowadzenia sprzedaży

Decydując się na platformę, mamy do dyspozycji takie rozwiązania jak Open Source: (darmowe) oparte na CMS, lub przeznaczone tylko do sprzedaży, płatne, dedykowane, w formie usługi SaaS płatnej w modelu subskrypcji. Ponadto wybierając platformę, zapewnić trzeba zaplecze w postaci logotypu i wizerunku firmy, dobrą stronę internetową i firmę dbającą o wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli decydujemy się na sprzedaż poprzez różne media, platforma powinna umożliwić dostęp, do możliwie jak największej liczby usługodawców pośredniczących w sprzedaży naszych produktów. Aspektów, na które należy zwrócić uwagę, jest znacznie więcej, ale nie zawsze należy kierować się ceną, bo czasem „mniej znaczy więcej”.

Krok 3: Wykupienie usługi w formie gotowej platformy lub hostingu

Podpisanie umowy nie zawsze jest konieczne, choć wskazane, bo chroni ona obie strony przed konsekwencjami nadużyć i sporów prawnych. Często taka umowa jest podpisywana elektronicznie, ale nie musi być to reguła. Kiedy już zarejestrujemy się na platformie i uiścimy opłatę, konieczne jest skonfigurowanie platformy pod nasze potrzeby i dodanie produktów do sklepu, z dobrym opisem i grafiką, jak również zdjęciami oferowanego produktu, również w przypadku usług jednoznacznie określające charakter działalności, wraz z kategoriami, by klient miał możliwość prostego odnalezienia tego, czego szuka. Hosting przechowujący dane rozwiązanie, może być dostarczony przez firmę, oferującą platformę, lub zakupiony przez nas w niezależnej firmie. Koszty naszego zakupu platformy i utrzymania, może niejednokrotnie przewyższyć 1000zł rocznie, na co musimy być przygotowani.

Krok 4: Wykupienie domeny z certyfikatem bezpieczeństwa

Jeśli chcemy być rozpoznawalni i łatwi w odnalezieniu w sieci internetowej, warto jest zakupić własną domenę, wraz z certyfikatem bezpieczeństwa SSL, który obecnie jest wymagany przez przeglądarki i wyszukiwarki internetowe. Certyfikat bezpieczeństwa, prezentuje się w formie rozszerzenia domeny o znacznik https:// zamiast http:// i zapewnia bezpieczeństwo domeny, w formie szyfrowania danych. Platformy sklepowe często oferują już swoje domeny, ale są one uniwersalne i nie wskazują jednoznacznie na charakter sklepu, a zapamiętanie ich może być utrudnione. Często jest praktykowane, że w ramach wykupienia usługi, mamy od razu dostęp do zakupu własnej, wybranej domeny, w pakiecie dostępnych czy to globalnych, czy lokalnych domen. Koszt takiej domeny to kilka/kilkadziesiąt złotych rocznie, w pierwszym roku użytkowania, a w kolejnych kilkaset złotych rocznie.

Krok 5: Rozpropagowanie informacji o prowadzonej sprzedaży i asortymencie

Kiedy już zakupiliśmy potrzebne usługi i produkty oraz zapewniliśmy odpowiednie zaplecze od strony prawnej otwierając działalność, zgłaszając ją w odpowiednich urzędach oraz tworząc politykę prywatności, regulaminy i regulacje RODO, możemy rozpocząć proces promowania naszych usług, bądź produktów na sprzedaż. Możemy informować klientów o naszym istnieniu, w wyszukiwarkach internetowych, mediach społecznościowych, na blogach i forach, poprzez influencerów, jak i na targach branżowych. Koszty tego typu usług rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych, jeśli chcemy je powierzyć wyspecjalizowanemu zespołowi, pracującemu w branży marketingowej.

Powyższe 5 kroków to dopiero początek i warto  wziąć pod uwagę ryzyko, które może się pojawić przy sprzedaży. Dlatego wcześniej trzeba przeanalizować projekt, zgodnie z zasadami, które obowiązują w biznesie i zarządzania projektami by uniknąć porażki.  Warto także zadbać o narzędzia monitorujące efekty działalności sklepu i inne dodatki pomagające w dobrej komunikacji z klientem. To wszystko składa się na dobrze dopracowany schemat sprzedaży i zapewnia maksymalizację dochodów ze sprzedaży.

Dodatkowe informacje jak założyć sklep internetowy krok po kroku znajdziesz pod tym adresem: https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-sklep-internetowy/