Jak zrobić ofertę

Jak zrobić ofertę

Mając już określoną wiedzę o produkcie musimy pomyśleć o tym jak będzie wyglądać nasza oferta. Na początek należy ustalić preferencje klienta – służą do tego badania marketingowe. Kolejno porównajmy go z produktem konkurencji i znajdźmy to „coś”, co możemy dodać do produktu aby klient był zachwycony.

Niepożądany nadmiar

Dodając jeszcze coś do naszego produktu tworzymy idealną wręcz ofertę, ale jak się to ma do rzeczywistości? Niestety łatwo w takich przypadkach „stracić głowę” i pójść w złą stronę. Po pierwsze należy pamiętać, że klient musi zapłacić za każdą dodatkową wartość. Wynik końcowy może być niewspółmierny do założenia. Nikt nie będzie chciał kupić produktu z mnóstwem niepotrzebnych dodatków i wygórowaną ceną. Także pamiętajmy, z umiarem.

Zachęcająca cena

Cena to koszt nabycia danego produktu. Teraz od wartości danego produktu czyli korzyści jakie osiągnie klient zależy poziom jego zadowolenia. CENA  KORZYŚĆ dany produkt zaspokaja potrzebę klienta dlatego oczekuje on minimum wartości adekwatnej do ceny. Po zakupie następuje analiza decyzji. Trzeba zaznaczyć, że istnieje pewna kwota, którą klient jest gotów zapłacić za określone korzyści. Prościej ujmując jeśli klient otrzyma tyle samo lub więcej niż oczekuje – jest zadowolony. Im więcej korzyści dostanie tym bardziej jest zadowolony.

Skład korzyści klienta

  • Produkt – jakość, nowoczesność
  • Cena – kwota jaką trzeba zapłacić
  • Jak dotarła do niego informacja – czyli ile poświęcił czasu i energii aby nas znaleźć
  • Jakość obsługi – odpisywanie na wiadomości, miła atmosfera
  • Opinia innych – zbierana w Internecie, wśród społeczeństwa
  • Obsługa serwisowa

Część z tych rzeczy jest zależna od nas część od klienta czy innych ludzi. Wpływ mamy na takie detale jak cena, produkt czy obsługa, natomiast dotarcie do informacji jest zależne od klienta. Jak widać cena jest istotnym czynnikiem w walce o rynek zbytu. Jednak okazuje się, że nie jedynym. W naszych rękach jest też tajna broń, wartość dodana, którą możemy w tej walce wykorzystać.

Źródła

Philip Kotler: „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.