Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu stron internetowych

Komputery na których tworzone są strony internetowe.

Bezdyskusyjnie każda firma potrzebuje strony internetowej. Obecność w Internecie jest sposobem na dotarcie do klientów, utrzymywanie z nimi łączności, sprzedaż, udzielenie informacji czy wreszcie weryfikację wiarygodności przedsiębiorstwa. Dlatego niezależnie od tego, czy potrzebujesz rozbudowanej witryny, czy prostej informacyjnej wizytówki, do tematu należy podejść porządnie. Strona Internetowa jest wirtualnym odpowiednikiem miejsca, gdzie przyjmujesz klientów. Powinna więc być schludna, funkcjonalna i nowoczesna. W tym artykule podpowiemy, na co zwracać uwagę przy tworzeniu strony, aby spełniała te zadania i była dla Ciebie prosta w obsłudze.

Szybkość

Strona musi być szybka z dwóch powodów. Po pierwsze, ludzie są niecierpliwi i nie chcą czekać nawet kilku sekund na załadowanie się zawartości. A nie chcesz, żeby zirytowani wychodzi z Twojej nie do końca załadowanej witryny. Po drugie Google o tym wie i szybkość strony ma realny wpływ na pozycje na listach wyszukiwania. Dlatego powinna ona wykorzystywać jak najmniej zewnętrznych źródeł i być możliwie minimalistyczna. Jeśli jakieś obrazy lub dodatki nie mają jasno określonego zadania – niech wypadną. Obowiązkowo minifikacja kodu Javascript i optymalizacja kodu strony oraz asynchroniczne ładowanie plików. Nie przesadzaj też z wielkością grafik. Oczywiście fajnie mieć rozbudowany i interaktywny serwis, ale jeśli nie możesz sobie pozwolić (to nie są tanie rzeczy) na jego odpowiednią optymalizację, to lepiej postawić na prostą, ale szybką witrynę. No i pamiętaj, że nie mówimy tylko o komputerach. Równie ważne jest szybkie i prawidłowe działanie na urządzeniach mobilnych! Tworzenie stron internetowych odbywać się dziś z myślą przede wszystkim o telefonach.

Metadane

To opisy, które widać, gdy strona pokazywana jest na liście Google, a także nazwa, która wyświetlana jest na górze zakładki przeglądarki. Pozwalają użytkownikom łatwo dowiedzieć się, o tematyce strony lub podstrony. Do metadanych zaliczamy także alternatywne opisy obrazków – bez nich roboty Google nie będą wiedziały, co przedstawiają grafiki i czy są związane z Twoją działalnością. Wypełnienie tych informacji przy okazji tworzenia strony internetowej pozwoli zaoszczędzić sporo pracy i zamieszania później, a ma spore znaczenia dla pozycjonowania.

Możliwości zmian – tworzenie stron internetowych to patrzenie w przyszłość

Upewnij się, że masz możliwość przynajmniej podstawowego edytowania strony samodzielnie. Czasami trzeba na szybko zmienić godziny pracy, wrzucić jakąś aktualizację albo poinformować o problemach, a informatyk nie zawsze jest w zasięgu lub ma czas. Jeśli prowadzisz bloga, to samodzielne dodawanie oraz edycja artykułów są obowiązkową funkcjonalnością. Musisz mieć nad nimi kontrolę bez pomocy osób trzecich. I mówimy tu o edycji strony z przy pomocy panelu sterowania, a nie wpisywania bloga w kod HTML. Upewnij się również, że cała strona ma możliwość rozbudowy w przyszłości i aktualizowania do nowych wymagań Google.

Nowoczesny wygląd

Jeśli myślisz, że tworzenie stron internetowych to praca nie wymagająca kreatywności, to jesteś w błędzie. Osoba odpowiedzialna za wygląd musi mieć trochę artystycznego drygu, aby stworzyć coś, co w praktyce jest wzornictwem przemysłowym. Podpatruj liderów w branży. Modna strona wygląda ciekawie, nowocześnie i przejrzyście. W cenie jest minimalizm, który sprzyja czytelności. Witryna, która straszy stylem sprzed 15 lat, nie świadczy najlepiej o firmie, dlatego warto postawić na najnowsze trendy. W przypadku niewielkich stron świetnie sprawdza się… brak podstron. Czasami wszystko da się zmieścić na jednej i więcej nie trzeba. Ewentualnie menu może służyć do przewinięcia strony w odpowiednie miejsce. Przy bardziej rozbudowanych postaw na ograniczoną liczbę kolorów i ciekawe, ale czytelne czcionki.

Treści na najwyższym poziomie

Rzecz często zaniedbywana, a jakże przecież ważna! To właśnie treścią „przemawiasz” do użytkownika, powinna więc być napisana poprawnie językowo i z polotem. Należy też od początku pamiętać o zasadach SEO, aby wspierać pozycjonowanie. Warto rozważyć prowadzenie bloga, który przyciąga klientów i świadczy o Twoich kompetencjach. W takim wypadku dobrze jest wrzucić kilka artykułów na start i dostosować stronę do wygodnego czytania. Jeśli odpalasz sklep internetowy, pamiętaj koniecznie o ciekawych i unikalnych opisach produktów. Copywriting to również tworzenie stron internetowych. Zadbaj o to, aby treści powstawały równolegle z resztą strony – wiele osób zostawia je na koniec, co często przekłada się na marną jakość i niedopasowanie.

Umożliwienie aktywności użytkowników

Strona internetowa powinna żyć. To oznacza łatwe komentowanie pod artykułami oraz ocenianie produktów. Dzięki temu tworzy się społeczność wokół serwisu, a odpowiadanie na komentarze pozwala utrzymać więź z klientami. Dotyczy to nawet prostej strony-wizytówki. Przydatny jest w takim wypadku formularz kontaktowy, który pozwoli na szybkie wysłanie wiadomości lub telefon do Twojej firmy. Dobrą praktyką jest także umieszczanie guzików lub wezwań CTA (Call To Action). Świetnym przykładem jest „Kup teraz”, ale mogą być też bardziej subtelne jak, „Zobacz, jak do nas dojechać” lub „Sprawdź nasz artykuł na temat…”.

Tworzenie stron internetowych powinno być traktowane jako całość

Holistyczne podejście do tworzenia serwisów internetowych to dobra droga, aby osiągnąć spójny efekt. Szczególnie dotyczy to układu strony, jej szaty graficznej oraz treści. Między osobami odpowiedzialnymi za te elementy powinna być stała łączność. Do tego od początku powinny one znać zalecenia specjalisty od SEO. Jeśli korzystasz z usług freelancerów, upewnij się, że będą działać jako zespół, a nie tylko realizować polecenia od Ciebie. Pamiętaj też, że strona ma spełnić oczekiwania użytkowników, a nie Twoje – czasem dobrze jest zaufać specjalistom wbrew intuicji czy gustowi.