Najpopularniejsze rodzaje marketingu i ich charakterystyka

Marketing i jego charakterystyka

Marketing ma wiele wymiarów, ale cel pozostaje jeden – w ramach jego działania klienci mają tłumnie przybywać do sprzedawcy, co przyniesie mu zysk i zainteresowanie. Przez lata działań marketingowych, na sam przód wyszło kilka najskuteczniejszych strategii, które jednak nie nadają się do każdej działalności. Wybór poszczególnej uzależniony jest w dużej mierze od profilu działania danej firmy. Jaka jest definicja marketingu, jakie są najpopularniejsze rodzaje strategii marketingowych, które warto znać, jeśli prowadzisz biznes? Czym jest marketing w pojęciu biznesowym, i jak go wykorzystać go dla swojej korzyści?
Sprawdźmy!

Marketing definicja

Marketing definicje ma w różnych ujęciach.

Marketing definicja wg. Roberta Nowackiego, określa marketing jako proces planowania i urzeczywistniania koncepcji, cen, promocji oraz dystrybucji idei, dóbr i usług (…) – w celu zaspokojenia potrzeb klienta przy zadowalającej wymianie handlowej. Ta definicja marketingu obejmuje takie kwestie jak produkt, cena, środek promocji oraz miejsce promocji.

Natomiast tradycyjna definicja marketingu, wg. Anny Czubała, powiązana jest z utożsamianiem go tylko z czynnościami wspierającymi, takimi jak oddziaływanie na konsumenta, poprzez reklamę. Marketing definicja jest dążeniem do zaspokojenia potrzeb klienta na każdej z możliwych płaszczyzn.

Marketing rodzaje: Digital marketing – co zawiera?

Wyjaśnione zostało ogólne pojęcie marketingu. Teraz skupmy się na tym, czym jest digital marketing. To określenie znają na pewno ci przedsiębiorcy, którzy działają w branży e-commerce.  Ten rodzaj marketingu opiera się w dużej mierze o działania w sieci w formie cyfrowej. Digital marketing oznacza marketing cyfrowy, i sprowadza się właściwie do wszystkich promocyjnych aktywności firmy w sieci, a więc:

  • Prowadzenia profilu w mediach społecznościowych.
  • Strony internetowej.
  • Sklepu w Internecie.
  • Udzielania się na forach, reklama w innych serwisach.
  • Udzielania się np. w akcjach charytatywnych, reklamowych.

Ten rodzaj marketingu jest powszechnie znany nie tylko firmom z branży e-commerce, ale również tym, których działalność opiera się w dużej mierze o sklepy stacjonarne – dziś każdy przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że konieczna jest działalność w sieci by zaistnieć w branży i zyskać zainteresowanie klientów. Zakupy internetowe to obecnie najczęstsza forma wybierana praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki. Powinniśmy zatem pamiętać, że  odpowiednio dobrana strategia marketingowa, w tym przypadku opierająca się o założenia Digital marketing, jest bardzo ważna dla wszystkich tych, którzy  poważnie podchodzi do swojego biznesu.

Marketing rodzaje: Storytelling, czyli opowieść pozostająca w pamięci!

Rodzaje marketingu to ciekawy temat. Strategia marketingowa w swoim założeniu musi być skuteczna i przykuwać uwagę – po to jest stworzona. Jedną z najchętniej wykorzystywanych strategii, które można z łatwością zaobserwować we współczesnej telewizji, jest storytelling, czyli reklama która opiera się na przekazaniu krótkiej historii zapadającej w pamięć, gdzie na końcu bohater korzysta z reklamowanego produktu.

Nienachalna sprzedaż to największa zaleta tego rozwiązania – ludzie oglądając reklamę nie odczuwają presji kupienia niczego, a przyjemna lub zabawna historia często zostaje w ich myślach i kojarzy im się z określonym produktem. W ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się co najmniej kilka reklam, opierających się o storytelling, co wpłynęło na ich ogromną popularność. Reklamy te do dziś stanowią wzór do naśladowania dla przedsiębiorstw chcących wykorzystać tę metodę. Ważne jednak jest, by historia była krótka i niosła za sobą konkretny przekaz odwołujący się do emocji, np. trudności zwyciężone za pomocą produktu który jest reklamowany. Taka wersja pozwala uśpić czujność potencjalnego klienta który skupi swoją uwagę na historii, a podświadomie przyjmie przekaz reklamowy. Same korzyści!

Marketing rodzaje: Copywriting a reklama

Różne rodzaje marketingu pozwalają dopasować odpowiednio strategię działania, jednak ta o której mowa jest wręcz obowiązkowa – o pozycjonowaniu zwykle nie mówi się głośno, a stanowi ono bardzo ważny element skutecznej strategii. Pozycjonowanie polega na podnoszeniu widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach, co ułatwia walkę o klientów i ich uwagę.

Copywriting, który jest tu niezbędny, to pisanie tekstów z określonymi słowami kluczowymi, które odpowiednio użyte działają na algorytm Google, a wtedy pozycjonowania strona internetowa wyskakuje w wynikach wyżej niż konkurencja. Zaletą tego chwytu marketingowego jest przede wszystkim zwiększenie prawdopodobieństwa, że klient kliknie właśnie w link prowadzący do naszej strony internetowej, a stąd do finalizacji transakcji już właściwie jeden krok!

Aby pozycjonowanie było efektywne, musi odbywać się praktycznie cały czas, regularnie i sumiennie – jeden raz zdecydowanie nie wystarczy! Ten proceder jest niezwykle ważny dla efektywności naszej strony internetowej, szczególnie że współczesny biznes to prawdziwa walka o klienta i jego zasoby.

Marketing internetowy

Źródło: Pexels.com

Co zdecydowanie nie działa?

Każdy z nas chyba otrzymał kiedyś telefon w ramach akcji reklamowej czy wiadomość SMS, która zamiast zachęcić nas do zakupu spowodowała, ze niechętnie kojarzy nam się dana marka. Rodzaje działań marketingowych są różne, ale zdecydowanie nie mogą opierać się o nachalność i powtarzające się schematy, ponieważ to przynosi całkiem odwrotny skutek od zamierzonego. Nie sprawdzają się również tzw. mailingi, ponieważ ludzie zwykle traktują takie wiadomości jako spam lub wirusa i nawet ich nie otwierają. Warto reklamować swoje usługi i produkty, ponieważ tylko w ten sposób możemy zwrócić uwagę klientów na naszą działalność. Należy zawsze dopasować odpowiednio technikę marketingową i sposoby na dotarcie do klienta, zamiast na ślepo wybierać cokolwiek.

O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka, publicystka,
autorka licznych artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.

Źródło:

  • Zarządzanie marketingowe, Grażyna Rosa, wyd. C.H.Beck, 2012 r.