Wykonać telefon do firmy X i wykorzystać daną nam szansę przedstawienia swojej oferty omówiliśmy w części 1 i 2. Jednak kiedy to do nas dzwoni interesant… Sytuacja się odwraca i to my jesteśmy poddani naciskom. Jak zareagować? Profesjonalnie.
Pierwsze wrażenie gdy odbierasz telefon
Nieznany numer i odbieramy telefon. Jeśli to my odbieramy telefon to bardzo szybko możemy się dowiedzieć, kto dzwoni. Od razu możemy się zorientować czy jest to ważny telefon i jak wykorzystać ten kontakt dla swojej firmy.
Mamy jeszcze sytuację gdzie telefon który właśnie odbieramy nic nam nie wniesie do biznesu. Na tych rozmówcach możemy uczyć się i przeprowadzać różnego rodzaju scenariusze rozmów. Dzięki nim nauczymy się asertywności.
Dzień dobry
Odbierając telefon nie witajmy rozmówcy słowami w stylu „tak, słucham?”. To jest niedopuszczalne co nie znaczy, że nie zdarza się wcale rzadko. Przedstawiajmy się z imienia i nazwiska oraz swoją firmę. Może to brzmieć jak: „firma XYZ, Roman WXB, dzień dobry, w czym mogę pomóc?”.
Miejmy zawsze pod ręką notatnik gdzie zapiszemy sobie informacje jakie uzyskamy. Bo jeśli na razie ktoś nie jest naszym klientem, nie znaczy, że nie zostanie nim w przyszłości. A zanotowane dane pomogą nam kiedyś w kontaktach.
Kiedy to pracownik odbiera większość telefonów
Dużo firm wprowadza wśród swoich pracowników standardy w postaci formuły odbierania telefonów. W takim powitaniu można zawrzeć także hasło reklamowe. Przykład: „Dzień dobry, Restauracja Vita, smacznie, zdrowo i z dowozem. W czym mogę pomóc?”.
Dobrze jest wprowadzić w firmie dobre praktyki odnośnie przeprowadzania rozmów telefonicznych. Pracownicy też pracują na pierwsze wrażenie! Zachęćmy ich do utrzymywania odpowiednio wysokich standardów.
Prowadząc rozmowę przez telefon uśmiechajmy się. W odpowiednich momentach oczywiście. Rozmówca to wyczuje w naszym tonie głosu. W taki sposób wywołamy w nim pozytywne emocje.
Źródła:
- https://www.leadershipthoughts.com/
- https://www.infakt.pl/blog/
U mnie w firmie też są wytyczne jak odbierać telefon. Moim zdaniem to bardzo pomaga dzwoniącemu. Nieraz sam jak wykonuję telefony do innych to jak usłyszę w słuchawce potwierdzenie, że dobrze się dodzwoniłem to jakoś tak pewniej się czuję.
Ja najczęściej nie odbieram od nieznanych numerów. Jak ktoś chce się do mnie dodzwonić to musi najpierw wysłać sms z imieniem i nazwiskiem i w jakiej sprawie. Wtedy odbiorę.