Pimcore vs Akeneo – co powinieneś wiedzieć

Kobieta używa systemu zarządzanie informacjami

Jeśli chcesz sprawniej zarządzać informacjami produktowymi w swoim sklepie, potrzebujesz do tego odpowiedniego oprogramowania. W takich sytuacjach bardzo pomocny okazuje się system zarządzania informacjami o produkcie (PIM – Product Information Management). Pimcore oraz Akeneo to obecnie dwa popularne narzędzia tego typu. W tym artykule dowiesz się, czym się od siebie różnią i które z nich warto wybrać.

1. Podstawowe informacje

Za Pimcore odpowiedzialna jest firma Pimcore GmgH, która powstała w 2013 roku. Samo narzędzie wydano jednak jeszcze w 2010 roku w publicznej wersji beta. Oprogramowanie zostało stworzone za pomocą PHP, wykorzystuje system relacyjnej bazy danych MySQL/MariaDB i funkcjonuje w charakterze open source.

Najnowsza wersja Pimcore to Pimcore X.1 (lub 10.1), która została wydana w sierpniu 2021 roku.

Za Akeneo odpowiedzialna jest firma o dokładnie tej samej nazwie – sama platforma powstała w 2014 roku. Wersja beta istniała już rok wcześniej. Oprogramowanie stworzono przy pomocy PHP i funkcjonuje ono w charakterze open source. Narzędzie w dużym stopniu opiera się na frameworku Symfony.

Najnowsza wersja Akeneo to Akeneo 5.0, która została wydana w marcu 2021 roku.

2. Dostępne wersje i koszty

Oba programy są dostępne w kilku wersjach, które to oferują różny zakres funkcjonalności w zależności od ceny.

W przypadku Pimcore są to:

Wersja Community – za darmo.

Wersja Enterprise – wycena zawsze ustalana jest indywidualnie, ale zaczyna się zwykle od ok. 7 200 dolarów na rok.

Wersja Unlimited – wycena także jest ustalana indywidualnie. W odróżnieniu od Enterprise omawiana subskrypcja pozwala na przeprowadzanie nieograniczonej liczby instalacji oraz zapewnia dostęp do lepszego wsparcia technicznego.

W przypadku Akeneo są to:

Community Edition – za darmo.

Growth Edition – wycena ustalana indywidualnie.

Enterprise Edition – wycena ustalana indywidualnie, choć koszty zaczynają się zwykle w okolicach 40 000 dolarów/euro rocznie. W odróżnieniu od Growth wersja ta zapewnia rozwiązania stworzone specjalnie z myślą o korporacjach jak Teamwork Assistant, Asset Manager i wiele więcej.

3. Skalowalność i elastyczność

Zarządzanie informacjami o produktach w Pimcore pozwala na modyfikację danych ich dotyczących za pomocą interfejsów API. Dzięki systemowi MDM (Master Data Management) możesz w łatwy sposób mieć pod kontrolą wszystkie zasoby związane z mediami, atrybutami, informacjami o klientach, asortymencie i dostawcach. Pozwala to zarządzać nieograniczoną liczbą produktów w wielu hierarchiach, korzystając przy tym z wygodnego graficznego interfejsu użytkownika.

Pimcore to skalowalna platforma, która może być z powodzeniem wykorzystywana do pracy w środowisku globalnym. Sprawdza się również w przypadku zarządzania zasobami cyfrowymi.

W przeciwieństwie do Pimcore Akeneo nie używa systemu MDM, a raczej EAV (Entity Attribute Value), jeśli chodzi o zarządzanie asortymentem. Rodziny produktów można dlatego konfigurować tylko w hierarchii jednopoziomowej.

Mimo tego skalowalność Akeneo także jest całkiem przyzwoita. Korzystając z tej platformy, da się łatwo zarządzać nawet licznymi katalogami produktów. Jak jednak wspomniano, modelowanie i przetwarzanie danych jest możliwe tylko w ograniczonym zakresie.

4. Dodatkowe funkcjonalności

Wdrożenia Pimcore obejmują nie tylko sam system PIM, gdyż platforma ta daje dostęp do mnóstwa innych narzędzi:

  • Rozwiązania e-commerce dla B2C, B2B oraz B2B2C
  • DAM – Digital Asset Management
  • CDP – Customer Data Platform
  • DXP/CMS – Digital Experience Management
  • MDM – Master Data Management

Akeneo to z kolei wyłącznie PIM. Oczywiście funkcjonalności platformy można rozbudowywać dzięki rozszerzeniom dostępnym na dedykowanym Marketplace.

Pimcore vs Akeneo – podsumowanie

Obie omówione tutaj platformy to wysokiej jakości produkty. Na który z nich się zatem zdecydować? Jeśli potrzebujesz PIM-u, który jest w miarę prosty w obsłudze i nie potrzebujesz zbyt wielu dodatkowych, zaawansowanych funkcji, Akeneo to wybór w sam raz dla Ciebie. Jego funkcjonalności zawsze możesz rozbudować dzięki licznym rozszerzeniom.

Pimcore to z kolei znacznie bardziej rozbudowane narzędzie, dlatego wdrożenie go w przypadku swojego sklepu to trudniejsze zadanie. Samą platformę można traktować nawet jako swoisty framework, który to wymaga nieco pracy, jednak daje ogromne możliwości, dzięki czemu nie będziesz musiał rozglądać się za wieloma dodatkowymi programami.

Przeanalizuj zatem swoje potrzeby i wybierz taką platformę, która najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.