Pozycja rynkowa firmy

Pozycja rynkowa firmy

Prowadzenie własnego biznesu daje mnóstwo satysfakcji jednak jeśli stoimy w miejscu może się zdarzyć, że skończy się szybko. Ustanowienie jaką się zajmuje pozycję na rynku nie będzie trudne jeśli na bieżąco kontrolujemy swoje działania. Przewaga nad konkurencją pozwala na większą swobodę ruchu. Na koniec trzeba sobie też uświadomić, że „ten lepszy” zarabia więcej.

Przewaga konkurencyjna

Jest wtedy gdy przedsiębiorstwo osiąga pozycję wyższą niż jego konkurenci. Jednak droga do takiego miejsca nie jest wcale łatwa. Co nie znaczy, że się nie opłaca. Można osiągnąć pozycję lidera na dwa sposoby. Oferując produkt wysokiej jakości, za który potencjalny klient jest skłonny zapłacić więcej. Na drugim biegunie jest opcja uzyskania przewagi nad konkurencją oferując niską cenę za dany produkt. Jednak musimy pamiętać, aby nie zjechać za bardzo na jakości bo wtedy odbije się to na nas negatywnie. Dobrym narzędziem dla umocnienia pozycji na rynku jest też informowanie o osiągnięciach, działalności firmy na rzecz społeczeństwa. Bardzo dobrze są odbierane zaangażowanie w sprawy ludzi czy ochrony środowiska. Nie znaczy to, że w ten sposób przykryjemy wszystkie swoje grzeszki. Absolutnie!

Ocena konkurencyjności firmy

Na początek należy odnieść swoją pozycję do konkretnej firmy, której pozycję chcemy osiągnąć, ewentualnie odnosimy się do najbliższego konkurenta. Najłatwiej do przeprowadzenia takiej analizy użyć arkusza oceny, gdzie poszczególnym danym przyznajemy stopnie od 1 do 5-7 w zależności od wartości jaką mają poszczególne cechy. Kryteria są następujące:

  • Szerokość oferty
  • Głębokość oferty
  • Poziom zaspokojenia wymagań klientów
  • Jakość obsługi klienta
  • Ceny
  • Promocje ich zasięg i skuteczność
  • Zyski
  • Płynność finansowa
  • Elastyczność
  • Wydajność i stosowanie zaawansowanych technologii

Uzyskane wyniki oceny swoich możliwości i konkurenta, sprawdzić kto ma przewagę w jakich obszarach i jak można to wykorzystać na swoją korzyść. Osiągnięcie pozycji lidera „na własnym podwórku” daje duże możliwości do ekspansji.

Źródła:

  • Philip Kotler: „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994,
  • http://www.sbc.org.pl/Content/121457/6_O.Flak_G.Glod_Koncepcja_i_przyklad_metody….pdf.