Public Relations – definicje, zadania, cele

Mężczyzna stojący i dyskutujący na temat swojej pracy związanej z public relations

Public relations to dziedzina, która realnie istnieje na rynku polskim od początku lat 90. Dzisiaj nikogo już nie dziwi zapotrzebowanie na „pijarowców” ani ogrom kierunków studiów, które kształcą specjalistów w tej dziedzinie. Z PR spotykamy się już właściwie na każdym kroku, więc warto wiedzieć co to jest public relations, jakie są cele public relations oraz jakie są rodzaje public relations.

Public relations – definicja

Powiedzieć, że nie istnieje jedyna właściwa definicja dziedziny, jaką jest public relations, to nic nie powiedzieć. Definicji jest ponad dwa tysiące, co tylko świadczy o tym, jak rozbudowaną gałęzią stał się PR w stosunkowo niedługim czasie.

Definicja public relations, która w jakiś sposób podsumowuje wszystkie inne i wyciąga z nich esencję, pochodzi ze Słownika PWN i brzmi następująco: public relations to część działalności organizacji lub firmy polegająca na tworzeniu i utrzymywaniu jej pozytywnego wizerunku na zewnątrz”

Jest to jednocześnie definicja, która znajduje się najbliżej dosłownego tłumaczenia public relations, czyli relacje publiczne, stosunki publiczne. Chodzi więc o dbanie, by nasi klienci lub odbiorcy kojarzyli naszą firmę lub markę pozytywnie, co w konsekwencji ma się przełożyć na ich zainteresowanie naszymi produktami bądź usługami. Oczywiście istnieje wiele rodzajów PR, ale wydaje się, że ta definicja jest najbliżej znaczenia, jakie ta dziedzina ma w Polsce.

Public relations – cele

Jak już wspomnieliśmy, głównym celem public relations jest utrzymanie dobrego wizerunku firmy bądź organizacji z jej klientelą bądź grupą odbiorców. No dobrze, ale co to tak naprawdę znaczy „dobry wizerunek”? Odpowiedzi znów jest kilka. W zależności od instytucji, której ma się przysłużyć, PR może mieć bardzo różne formy i dążyć do osiągnięcia różnorodnych celów. Najbardziej podstawowym z nich jest dotarcie z informacją o działalności firmy czy instytucji do grupy docelowej (potencjalnej grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani danym produktem bądź usługą).

Do innych celów public relations należą m.in.:

  • budowanie w świadomości odbiorcy pożądanego obrazu działalności organizacji, instytucji czy firmy;
  • budowanie zaufania publicznego do marki;
  • prowadzenie systematycznej komunikacji z odbiorcą;
  • budowanie w odbiorcy przeświadczenia o niezbędności funkcjonowania danej instytucji lub o niezbędności posiadania przez odbiorcę jej produktów;

Public relations to również proces budowania sprawnej i profesjonalnej komunikacji wewnątrz firm i organizacji tak, by praca mogła przebiegać maksymalnie efektywnie.

Public relations – zadania

Osoby na spotkaniu biznesowym, omawiające cele i zadania public relations

Źródło: Freepik.com

Przyjrzymy się więc konkretnym zadaniom public realtions, jakie stoją przed profesjonalnym „pijarowcem” i przed całą branżą PR.

  1. Analiza mediów – to właśnie dobry kontakt z mediami pozwala najłatwiej i najszybciej uzyskać pożądany efekt w odbiorcy. Specjaliści muszą więc zadbać o właściwy przepływ informacji, wysoką jakość contentu (treści) wypuszczanej do mediów, a potem bacznie przyglądać się efektom dotychczasowych działań i wnioski wyniesione z takiej analizy, wprowadzać do dalszej strategii pr-owej firmy;
  2. Przygotowywanie strategii medialnej – wizerunek firmy czy instytucji musi być przede wszystkim charakterystyczny i spójny. Nie można go więc budować spontanicznie. Strategia budowy wizerunku to m.in. stworzenie oryginalnego sposobu komunikacji za pomocą mediów czy pozycjonowanie marki;
  3. Przygotowywanie (i modyfikowanie) sposobów komunikacji korporacyjnej i wewnętrznej – w tym punkcie zawiera się mnóstwo działań skupionych na sprawnym przepływie informacji wewnątrz firmy;
  4. Tworzenie contentu medialnego i prowadzenie treningów medialnych – to, wydawałoby się, punkt oczywisty, ale tym bardziej nie należy go pominąć. Każdy komunikat wypływający z firmy do mediów czy do grupy klientów, musi być szczegółowo opracowany, by przez nieumyślność nie zaprzepaścić wizerunku marki, jaki dotychczas udało się wypracować. Dlatego specjaliści od PR powinni szkolić wszystkich pracowników, którzy mają jakikolwiek kontakt z mediami bądź klientem;
  5. Poszukiwanie nowych kanałów komunikacyjnych – dobry pijarowiec to pijarowiec odważny, ale nie brawurowy. Ekspert powinien cały czas być nastawiony na poszukiwanie nowych rozwiązań tak, by zawsze być krok przed konkurencją. Takie działania jednak bywają ryzykowne dla marki, dlatego profesjonalista powinien wiedzieć, gdzie leży granica pomiędzy ciekawą innowacją, która ma szanse wyróżnić nas na rynku, a nieostrożnością, która może zniweczyć ogromną pracę wielu ludzi.

Public relations – czy to wszystko?

Dziedzin, podziałów, definicji, cech i zadań public relations może być bardzo wiele w zależności od tego, kto będzie próbował objaśnić tę, jak się okazuje dość skomplikowaną, gałąź. Wspomnieć na pewno należy o tym, że jest to aspekt działalności firmy, którego zasady potrafią zmieniać się bardzo dynamicznie. Ma na to wpływ bardzo wiele czynników, jak choćby szybki rozwój i zmiany w działaniu mediów społecznościowych. Public relations to nie najprostsza dziedzina, ale na pewno warta poznania, bo w dzisiejszych czasach PR jest z nami w zasadzie w każdym momencie życia.

Źródło:

  • Budzyński W., Public relations. Wizerunek, reputacja, tożsamość, Wydawnictwo Poltext, 2017.