Sprzedaż internetowa – jak i gdzie sprzedawać w Internecie?

mężczyzna siedząc przy biurku

Zastanawiając się nad uruchomieniem sprzedaży w sieci internetowej, sprzedawcy borykają się z trudnościami, które napotykają już od początku. Część jednak możliwości i szans pozwala na zwiększenie skuteczności i wyników sprzedaży. W tym artykule postaram się przybliżyć temat związany z możliwościami jakie daje nam sprzedaż w Internecie, jak również ograniczeniami, które występują w tego typu aktywności biznesowej.

Opłacalności sprzedaży przez Internet

Choć czasy są nieciekawe i wiele branż obserwuje spadki dochodów, są takie dziedziny, które radzą sobie całkiem nieźle. Charakter i rodzaj produktów oferowanych przez sprzedawców, ma wpływ na efekty sprzedażowe. Ponadto odpowiednia promocja i kampanie marketingowe z pewnością zwiększą konkurencyjność oferowanych produktów na rynku e-commerce. Opłacalność sprzedaży, w takim momencie, jest bardzo korzystna dla branży handlowej, prowadzącej aktywność w sieci internetowej i stąd warto się zainteresować tego typu formą zarobkowania i prowadzenia biznesu, inwestując w rozwiązania pozwalające na zwiększenie sprzedaży, w tym platformy sklepowe.

Aby prowadzić sprzedaż w Internecie, konieczne jest wykupienie domeny, hostingu, usługi SaaS lub innej usługi, świadczącej możliwość uruchomienia własnego sklepu. Nie ma jednak takiej potrzeby, gdy wystawiamy produkty w serwisach aukcyjnych, ogłoszeniowych lub w innych sklepach wielobranżowych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by połączyć sprzedaż tradycyjną, poprzez własny sklep internetowy i usługi zewnętrzne typu Allegro, porównywarki cen na przykład Ceneo, media społecznościowe w tym Facebook, poprzez usługę Merchand Center oferowaną przez wyszukiwarkę Google, czy poprzez usługę, świadczącą pełną obsługę, sprzedaży w modelu dropshipping. Wszystkie te sposoby sprzedaży są skuteczne i przykładowo, dzięki platformie Sky-Shop, mamy możliwość zintegrowania sprzedaży, poprzez prowadzenie jej z jednej lokalizacji, udostępniając swoje produkty, w prawie wszystkich najpopularniejszych usługach świadczących sprzedaż produktów i usług.

Należy także pamiętać o promocji i kampaniach marketingowych w modelu 360, gdzie mamy do dyspozycji pełny wachlarz możliwości, działając w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, forach, blogach, poprzez pozycjonowanie i kampanie reklamowe, publikacjach i innych form uwidocznienia swojej firmy w sieci. Podczas takiej sprzedaży musimy jednak zwrócić uwagę na ważny aspekt, jaki jest ograniczenie sprzedaży, niektórych produktów o czym wspominam w dalszej części tego artykułu.

Czego nie można sprzedawać przez Internet?

Prowadząc sprzedaż przez Internet niestety, nie możemy czuć się beztrosko i musimy zwrócić uwagę niejednokrotnie na kilkadziesiąt wyłączeń i ograniczeń sprzedaży produktów, które chcielibyśmy zaproponować konsumentom. Dlatego w sieci internetowej nie możemy sprzedawać takich produktów jak:

Leki i produkty pochodzenia ludzkiego,
• Prace naukowe i usługi oferujące ich tworzenie,
• Wyroby alkoholowe, tytoń i używki,
• Konta w serwisach internetowych i bazy danych,
• Broń, amunicja i materiały wybuchowe,
• Nielegalne oprogramowanie, filmy i muzyka,
• Zwierzęta pod ochroną, psy i koty spoza hodowli,
• Bilety na imprezy rozrywkowe, artystyczne i sportowe,
• Kserowane książki,
• Waluty będące w obiegu,
• Hologramy na legitymacje studenckie,
• Licencje taksówkarskie,
• Książki mieszkaniowe,
• Książki sanepidu,
• Dowody rejestracyjne,
• Karty pojazdów,
• Przedmioty zawierające elementy z kości słoniowej,
• Pojazdy bez ważnych dokumentów,
• Paliwa,
• Pałki teleskopowe,
• Karty Multisport,
• Treści pornograficzne,
• Gadżety erotyczne,
• Zagłuszacze do bramek sklepowych,
• e-Booki (przez osobę nie będącą oficjalnym dystrybutorem),
• Udziały w spółkach,
• Bony, kupony, karty rabatowe,
• Podróbki, niebezpiecznych substancji chemicznych,
• Rzeczy codziennego użytku przeznaczonych na opał,
• Grzyby bez odpowiedniego atestu.

Lista przedmiotów zakazanych może być jeszcze szersza, lub w wyjątkowych przypadkach dopuszczona, przy spełnionych określonych zasadach i warunkach. W takiej sytuacji warto zapoznać się z listą produktów zakazanych, szczególnie na portalach i systemach aukcyjnych oraz w innych sklepach internetowych i chcemy korzystać z nich podczas sprzedaży naszych produktów bądź usług. Każdy tego rodzaju portal czy sklep internetowy powinien mieć na własnej stronie opublikowany regulamin, zawierający wyłączone ze sprzedaży produkty i usługi lub ograniczenia im towarzyszące.

Wpływ pandemii na sprzedaż w Internecie

W związku z pojawieniem się w marcu 2020 roku w Polsce pierwszych oznak pandemii i wprowadzeniu w niedługim czasie stanu epidemii, wielu sprzedawców internetowych odnotowało wzrost sprzedaży, niejednokrotnie przewyższający dwukrotność, dotychczasowej sprzedaży. Wynika to z faktu, że klienci po pierwsze, obawiając się zakażenia, korzystają z tego typu form zakupu, a po drugie, część z tych osób może być na kwarantannie i jedyną formą zaopatrzenia się w produkty pierwszej potrzeby, jest skorzystanie z pomocy osób bliskich, lub innych osób świadczących tego typu wsparcie, lub po prostu korzystają z zakupu produktów – również spożywczych – w sieciach sprzedaży internetowej. Mimo faktu, że zamówień przybywa sami sprzedawcy mogą mieć trudności z zaopatrzeniem, transportem i nadążeniem za zamówieniami. Wynika to z faktu, że okresowo są zamykane granice wielu krajów, same hurtownie, mogą się borykać z brakiem personelu, a firmy kurierskie mogą mieć podobnie trudności, z nadążeniem za ilością zamówień, choć trzeba przyznać, że w takiej sytuacji i tak radzą sobie bardzo dobrze.

Tak więc, jak widać powyżej, mamy wiele możliwości zwiększenia swoich szans w branży e-commerce, mimo ograniczeń, która ona daje. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zaplanować strategię działania i przystąpić do realizacji swoich planów przynoszących wiele korzyści, z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i ostrożności w tego typu przedsięwzięciach.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat sprzedaży w internecie zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu pod tym adresem: https://blog.sky-shop.pl/jak-sprzedawac-w-internecie/