System CRM – najpopularniejsze rodzaje i ich funkcje

Napis CRM na ścianie i grupa ludzi

Oprogramowanie CRM przeznaczone jest do przechowywania i analizowania informacji dotyczących klientów danej firmy. Tego typu system pozwala na automatyzację różnorodnych działań, związanych z obsługą klientów, realizacją zleceń czy kontaktem. To, jakie czynności będzie mógł ułatwić lub przyspieszyć CRM dla firm, zależy od jego rodzaju. Poznaj najpopularniejsze typy oprogramowania customer relationship management i wybierz ten, który najlepiej wpisze się w potrzeby Twojego przedsiębiorstwa.

Operacyjny CRM system – co to jest?

Operacyjne oprogramowanie CRM koncentruje swoje funkcje na procesach związanych z obsługą klienta oraz na usprawnianiu usług oferowanych przez firmę. Operacyjny CRM zbiera w tym celu m.in. dane transakcyjne czy informacje o kupionych produktach, a następnie analizuje je i przesyła do odpowiedniego działu przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest nieustanne usprawnianie procesów sprzedażowych.

Operacyjny program CRM umożliwia na automatyzację:

  • Procesów sprzedaży – system przechowuje wszystkie dane transakcyjne (m.in. o zakupionych produktach) i powiadamia o statusie realizowanych zamówień. Operacyjny CRM pozwala także na prognozowanie przyszłych wyników sprzedażowych przedsiębiorstwa.
  • Działań marketingowych – system gromadzi, a następnie analizuje zachowanie klientów i prognozuje ich przyszłe działania (m.in. na bazie danych socjodemograficznych). Na podstawie tych informacji tworzone są grupy docelowe oraz dedykowany im przekaz reklamowy.
  • Obsługi klienta – każda interakcja z klientem (telefon, e-mail itd.) jest rejestrowana w systemie CRM. Dzięki temu możliwe jest ponowne wykorzystanie informacji, jakie zostały podczas niej przekazane.

Czym jest analityczny system CRM?

Analityczne oprogramowanie CRM przechowuje i dokładnie analizuje wszystkie dane, jakie zbierane są przez firmowe serwery. Informacje, jakich dostarcza analityczny CRM, mogą być wykorzystywane do tworzenia spersonalizowanych przekazów reklamowych.

Analityczny CRM dla firm umożliwia m.in. mierzenie stopnia satysfakcji klientów, śledzenie ich zachowań i wychwytywanie określonych tendencji zakupowych (np. kształtowanie się określonych zachowań u danej grupy socjodemograficznej czy w określonym czasie).

Czym różni się analityczny system CRM od oprogramowania operacyjnego? Przede wszystkim, funkcje tego drugiego skupiają się na dokładnej i zaawansowanej analizie baz danych. Jego działania wykorzystywane są do tworzenia nowych produktów lub usług, analizowania działań promocyjnych, a także skuteczności pozycjonowania stron www.

Na czym polega działanie interaktywnego systemu CRM?

Funkcje interaktywnego oprogramowania CRM skupiają się przede wszystkim na komunikacji firmy z klientami czy partnerami biznesowymi. Wykorzystuje się go w działach marketingu, sprzedaży czy serwisu klientów.

Interaktywny CRM udostępnia szereg narzędzi, przy pomocy których osoby z zewnątrz mogą skontaktować się z firmą (mail, social media, FAQ itd.). Każda interakcja jest przechowywana – w łatwy sposób można wrócić do historii kontaktu.

Każdy z wymienionych rodzajów CRM może być używany niezależnie, jednak dopiero ich zintegrowanie pozwala na pełne wykorzystanie wszystkich funkcji systemu customer relationship management.