Co charakteryzuje dobrą infografikę?

Tworzenie infografiki na strone internetową

Infografiki są ważnym elementem strony internetowej, książki lub szyldu reklamowego. Przyciągają wzrok odbiorcy i w prosty sposób wskazują na najważniejsze cechy. Są dużo łatwiej przyswajalne od zwykłego tekstu. Jednocześnie są dość proste do stworzenia, szczególnie gdy porównamy pod tym względem infografiki z filmami video.

Aby infografiki jak najlepiej spełniały swoją rolę, warto jednak pamiętać o kilku aspektach. Na co zwrócić uwagę podczas projektowania infografiki?

Podstawą infografiki są dane

Dane są jednym z kluczowych elementów na infografice. Dodatkowe grafiki, strzałki, słowa są dobrym uzupełnieniem. Bez danych ciężko wyobrazić sobie infografikę, która spełni swoją rolę. Zawarte na infografice dane (liczby, procenty, itp.) sprawiają, że staje się ona dla odbiorcy bardziej profesjonalna i rzetelna.

Dane muszą być oczywiście potwierdzone, więc warto podać ich źródło. Dotyczy to wszelkich liczb, statystyk, czy wykresów umieszczonych na infografice. Dobrze więc poświęcić odpowiednio dużo czasu na wyszukanie odpowiednich danych do infografiki.

Ilość tekstu, statystyk i wykresów nie powinna przytłaczać

Jednym z głównych założeń dobrej infografiki jest prostota przekazu. Infografika ma przyciągać spojrzenie odbiorcy i od razu wskazywać mu pewne informacje. Nie ma konieczności umieszczania w ramach infografiki ściany tekstu, a nawet nie jest to wskazane.

Infografiki są zachętą do zapoznania się z dalszą częścią tekstu – artykułu, opracowania, czy rozdziału w książce. Mogą być też pewnego rodzaju podsumowaniem zawierającym najważniejsze informacje. Nie można więc umieszczać na nich zbyt dużej ilości tekstu i informacji.

Tworzenie statystyk i wykresów infografiki

Treści odpowiednie dla grupy odbiorców

Jeżeli infografika znajduje się na stronie internetowej z informacjami dla specjalistów z danej branży lub w naukowym opracowaniu – może zawierać skomplikowane wykresy i wiele złożonych informacji. Jeżeli natomiast planujemy opublikować infografikę w ogólnodostępnym miejscu, powinna być jak najbardziej przystępna.

Infografiki są pewnego rodzaju streszczeniem informacji w tekście, którym im towarzyszy. Powinny być więc proste i zawierać jedynie niezbędne informacje, liczby i treści. W przeciwnym wypadku zniechęcą tylko czytelnika do zapoznania się z treścią.

Jako, że infografika jest dodatkiem do dalszej części treści, nie powinna zawierać wszystkich informacji. W takim przypadku możemy uzyskać efekt odwrotny do oczekiwanego – nikt nie przejdzie do dalszej części strony, jeżeli już sama infografika da mu odpowiedzi na pytania, z którymi wszedł na nią.

Grafika i efektowność nie są najważniejsze

Infografika powinna w przejrzysty sposób pokazywać pewne treści. Dodatkowe grafiki, strzałki i wykresy powinny w tym pomagać. Jeżeli natłok grafik, obrazków, czy narzucające się tło przysłaniają treści i dane zawarte w infografice – nie spełni ona swojego zadania. Powinniśmy ograniczyć “efekciarstwo” infografiki do minimum. Warto użyć tylko dwóch-trzech dopasowanych do siebie kolorów i nie dodawać innych. Natłok informacji graficznych nie jest tu potrzebny.