Co to jest i na czym polega dropshipping?

Męzczyzna zajmuje sie sprzedażą w dropshippingu

Wiele osób wchodzących na rynek e-commerce może czuć niepokój na myśl o skomplikowanych procesach logistycznych i związanych z nimi opłatach. Są to czynniki, które skutecznie zniechęcają początkujących przedsiębiorców do prowadzenia sprzedaży internetowej. Właśnie dlatego powstał dropshipping, czyli model biznesowy pozwalający uniknąć konieczności magazynowania towarów. Na czym dokładnie polega to rozwiązanie i dlaczego warto z niego skorzystać?

Co to jest i na czym polega dropshipping?

Dropshipping jest modelem logistycznym opierającym się na współpracy sprzedawcy ze specjalnymi hurtowniami. Zajmują się one wszystkimi procesami związanymi z magazynowaniem towaru, kompletowaniem zamówień i ich wysyłką. Dzięki temu właściciel e-commerce’u nie musi nawet ponosić ryzyka inwestycyjnego. Za określone produkty płaci on bowiem dopiero wtedy, gdy uda mu się je sprzedać.

Dropshipping pozwala więc wyeliminować zbędne koszty i zaoszczędzić sporo czasu. Sprzedawca nie musi opłacać powierzchni magazynowej ani wynagrodzeń jej pracowników. Powierzając wszystkie procesy logistyczne hurtowniom, ma szansę skoncentrować się na prowadzeniu działań marketingowych, pozyskiwaniu nowych klientów i rozwoju biznesu.

Jak wygląda proces sprzedaży w dropshippingu?

Dropshipping ma przede wszystkim ułatwić prowadzenie sprzedaży internetowej. Jest to rozwiązanie, które sprowadza cały proces do kilku prostych kroków:

  1. W swoim sklepie internetowym oferujesz klientom produkty dostępne w hurtowniach dropshippingowych
  2. Klienci składają zamówienia, które przekazywane są do hurtowni.
  3. Hurtownie zajmują się kompletowaniem i wysyłką zamówień bezpośrednio do Twoich klientów.
  4. Jako sprzedawca wystawiasz klientom dowody zakupu.
  5. Zajmujesz się obsługą zwrotów i reklamacji, korzystając ewentualnie z pomocy hurtowni.

Jak widzisz, sprzedaż w dropshippingu może prowadzić właściwie każdy. To doskonałe rozwiązanie dla początkujących sprzedawców, a także dla osób, które chcą łączyć e-commerce z innymi obowiązkami – takimi jak studia czy praca na etacie.

Jak zacząć sprzedaż w dropshippingu?

Założenie sklepu w dropshippingu jest równie proste jak jego prowadzenie. Wszystko dzięki funkcjonalności nowoczesnych platform e-commerce, takich jak Sky-Shop. To oprogramowanie oferujące gotowe integracje z setkami hurtowni. Wystarczy więc wybrać z listy dostawców interesujące Cię oferty i automatycznie pobrać je na swoją stronę. W efekcie dane dotyczące asortymentu będą aktualizowały się na bieżąco.

Sprzedaż w dropshippingu można – a nawet należy – prowadzić wielokanałowo. Oznacza to zintegrowanie sklepu z takimi serwisami jak Allegro i inne marketplace’y. Pozwolą Ci one zwiększyć zasięgi marki i pozyskać wielu nowych klientów. Nie musisz przy tym obawiać się problemów z obsługą zamówień, ponieważ dzięki intuicyjnemu oprogramowaniu e-commerce możesz wygodnie zarządzać nimi wszystkimi z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Zalety i wady dropshippingu

O zaletach dropshippingu napisaliśmy już całkiem sporo. To nowoczesny model logistyczny, dzięki któremu sprzedawca nie musi zajmować się magazynowaniem i wysyłką towaru. Generowane w ten sposób oszczędności – zarówno finansowe, jak i czasowe – przedsiębiorca może przeznaczyć na rozwój biznesu. Działalność taką można też prowadzić z dowolnego miejsca na świecie.

Wśród wad dropshippingu często wymienia się brak kontroli nad procesami logistycznymi. Jako że hurtownie wyręczają Cię we wszystkich obowiązkach z tego zakresu, nie masz właściwie żadnego wpływu na sposób pakowania zamówień czy jakość i tempo dostawy. Rozpoczynając współpracę z niewiarygodnym dostawcą, ryzykujesz więc dobre relacje z klientami.

Wyzwaniem w dropshippingu może okazać się również zacięta konkurencja. Sprzedawcy korzystający z ofert tych samych hurtowni często dysponują bardzo podobnymi asortymentami i próbują przyciągać klientów jak najniższymi cenami. W efekcie trudno im się wybić na rynku i zdobyć przewagę nad innymi sklepami.

Na szczęście istnieją atrakcyjne rozwiązania, pozwalające wyeliminować powyższe przeszkody. Wybierając hurtownie dropshippingowe do współpracy, kieruj się ich renomą. Dostawcy, którzy mogą pochwalić się pozytywnymi opiniami sprzedawców, z pewnością zadbają o wysoką jakość usług świadczonych na rzecz Twoich klientów. Aby zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku, spróbuj natomiast wzbogacić swój asortyment o artykuły niedostępne w żadnej hurtowni. Pamiętaj jednak, aby były to produkty niewymagające dużej przestrzeni magazynowej!

Na co zwrócić uwagę, otwierając sklep w dropshippingu?

Decydując się na sprzedaż w dropshippingu, dobrze zastanów się przede wszystkim nad wyborem asortymentu do swojego sklepu internetowego. Choć hurtownie oferują bardzo szeroki wachlarz różnych artykułów, nie każda branża musi być dobrym pomysłem. Dlaczego? Choć dostawcy zajmują się magazynowaniem towaru, to rzadko kiedy biorą też odpowiedzialność za obsługę ewentualnych zwrotów. Zdecydowanie częściej spada ona na barki sprzedawcy, który musi wówczas wygospodarować wystarczająco dużą przestrzeń na przechowywanie odsyłanych produktów.

Z tego względu sprzedaż mebli w dropshippingu może okazać się nieco skomplikowana. Nie posiadając odpowiedniego zaplecza magazynowego, nie będziesz bowiem w stanie przyjąć nawet jednego zwrotu dokonanego przez klienta. Zdecydowanie lepszym pomysłem okażą się natomiast drobne artykuły, takie jak na przykład zegarki, biżuteria czy akcesoria GSM. Mimo niewielkich rozmiarów unikaj natomiast tak popularnych kategorii jak odzież i obuwie, ponieważ bardzo często podlegają one zwrotom.

Co to jest dropshipping? Podsumowanie

Dropshipping w Sky-Shop to idealne rozwiązanie dla sprzedawców internetowych, którzy chcą wejść na rynek e-commerce, lecz obawiają się pracy i wydatków związanych z logistyką. Powierzając te obowiązki doświadczonym hurtowniom, oszczędzają czas i pieniądze. Zyskują jednocześnie pewność, że magazynowaniem i kompletowaniem zamówień zajmują się profesjonaliści. Największą zaletą tego modelu wydaje się jednak jego intuicyjność. Wszystko dzięki abonamentowym platformom sklepowym, które sprowadzają zarządzanie sprzedażą do kilku kliknięć.