Co to jest programmatic buying?

Kobieta przed komputerem

Marketing w Sieci rozwija się w niesamowitym tempie. Niemal codziennie możemy poznawać nowe, ciekawe narzędzia lub obserwować aktualizację tych istniejących. Wszystko po to, by jeszcze mocniej zmaksymalizować zyski z reklamy i zwiększać konwersję.

Programmatic buying

To narzędzie jest odpowiedzią na problem wszystkich marketingowców – dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców. Rozwiązanie to jest wykorzystywane coraz chętniej, ponieważ dzięki niemu z powodzeniem możemy skierować nas przekaz do dokładnie określonych użytkowników. Zakup mediów odbywa się całkowicie automatycznie, a reklama jest kierowana tylko do osób, które potencjalnie są zainteresowane naszą usługą. Programmatic buying opiera się na automatyzacji, efektywności i właśnie personalizacji.

Zalety i wady

Plusów tego rozwiązania jest wiele. Najbardziej oczywistym jest oczywiście sprecyzowanie odbiorców komunikatu. Nasza reklama nie będzie już bowiem trafiała do przypadkowych osób, tylko dokładnie wyselekcjonowanej grupy. Dodatkowo mamy możliwość sprawdzenia efektywności wszystkich działań, wiemy więc czy warto inwestować w takie rozwiązanie, czy lepiej szukać innych. Dla wielu osób zaletą jest pełna automatyzacja i swego rodzaju wyrównanie szans reklamowych dla małych i dużych firm. Niestety, jak każde narzędzie to również ma swoje minusy. Wspomnieć tu należy między innymi o tym, że wybierając programmatic buying nie do końca mamy pewność, gdzie wyświetli się nasza reklama. Problemy mogą pojawić się także u wydawców, którzy nie mają kontroli nad tym jakie treści są wyświetlane na udostępnianych przez nich powierzchniach.

Programmatic buying oczywiście opiera się na tak zwanym Big Data. Ten ogromny zbiór informacji o użytkownikach Sieci pozwala na niemal perfekcyjne dostosowanie przekazów reklamowych do danej grupy. Prawidłowe wykorzystanie Big Data w Programmatic buying z pewnością ma przed sobą świetlaną przyszłość i będzie wpływać na kierunki rozwoju marketingu w Internecie.