Czym jest audyt UX – kiedy przeprowadzić analizę użyteczności?

Audyt UX

Audyt UX to zaawansowany temat generujący liczne pytania. Pomaga przedsiębiorcom poprawić współczynnik konwersji, zmniejszając tym samym tzw. bounce rate obniżający wartość domeny z punktu widzenia robotów Google’a. Uważamy, że na audyt użyteczności strony należy się zdecydować, nawet jeśli dysponujesz niezwykle ciekawą ofertą oraz jakościowymi treściami w witrynie. Pozwoli on bowiem rozpoznać i naprawić błędy zniechęcające potencjalnych internautów do skorzystania z Twojej oferty. W dzisiejszym artykule kompleksowo omówimy, czym jest audyt UX i kiedy warto przeprowadzić analizę użyteczności strony! Miłej lektury.

Audyt UX – co to jest?

Audyt UX (z ang. User Experience) jest specjalistycznym procesem odpowiadającym za analizę użyteczności oraz intuicyjności interfejsu Twojej witryny. Ma za zadanie skrupulatnie zweryfikować stronę pod względem jej zgodności z określonymi wzorcami oraz normami projektowania. Audyt UX wyznacza wady i zalety strony, aby wybrani web developerzy mogli wdrożyć niezbędne poprawki, które w przyszłości wpłyną przykładowo na zwiększenie pożądanego współczynnika konwersji (np. w postaci dodatkowych zapisów na szkolenie).

Kiedy należy wykonać audyt użyteczności strony lub sklepu internetowego?

Audyt użyteczności strony lub sklepu internetowego warto wykonywać regularnie, bez znaczenia na sygnały sugerujące, że konkretny aspekt jest wadliwy (nazywamy to świadomymi kontrolami użyteczności właśnie za pomocą audytu UX). Jeśli natomiast zastanawiasz się, jakie sygnały mogą świadczyć o konieczności sprawdzenia witryny pod względem doświadczeń użytkowników, są to m.in.:

  • nagły spadek ruchu na stronie;
  • mała ilość wyświetleń w sklepie internetowym;
  • więcej porzuconych koszyków niż zawsze;
  • brak zapisów do promocyjnego newslettera;
  • spadek konwersji zakupowej po przeprojektowaniu witryny.

W audyt User Experience powinniśmy zainwestować w kilku sytuacjach. Pierwszą z nich jest standardowa weryfikacja witryny dot. zgodności ze wstępnymi założeniami. Naszym zdaniem audyt UX okaże się również konieczny, gdy nie jesteśmy pewni odnośnie poprawności nawigacji strony, a także tuż przed startem sklepu internetowego, aby przetestować użyteczność i intuicyjność wdrożonych rozwiązań.

Z czego składa się audyt UX sklepu internetowego lub standardowej witryny?

Nie ma ściśle określonych wytycznych, których trzymają się firmy, wykonując profesjonalny audyt użyteczności strony. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż weryfikacji podlega przede wszystkim wygląd, dobór i rozmieszczenie treści. Specjaliści pod uwagę biorą również jakość grafik, słownictwo, ortografię oraz bardziej zaawansowane problemy związane z użytecznością danego serwisu.

Co warto wiedzieć o audycie UX?

Zapamiętaj!

Ze strony technicznej audytu UX ważna jest wydajność strony, a co za tym idzie – formaty i wielkość plików graficznych (ich optymalizacja poprawi szybkość ładowania się poszczególnych elementów witryny).

Jakie korzyści niesie za sobą audyt UX? – 5 kluczowych zalet

Audyt UX stron www i sklepów internetowych pozwala wdrożyć zmiany sprawiające, że Twoja witryna stanie się bardziej użyteczna oraz intuicyjna. Dzięki temu potencjalni klienci będą mogli bez problemu znaleźć na Twojej stronie interesujące i przydatne informacje, które zachęcą ich do skorzystania z wybranej oferty. Zatem, jakie korzyści niesie za sobą audyt UX? Podpowiadamy!

Audyt UX – 5 kluczowych zalet

  • możliwość dopasowania strony do wymagań oraz potrzeb użytkowników;
  • weryfikacja słabych i mocnych Twojego sklepu internetowego;
  • wskazanie mankamentów, których poprawa może skutkować poprawą pozycji Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (UX to również element rankingowy);
  • sposób na zwiększenie zadowolenia potencjalnych klientów;
  • możliwość poprawy strony pod względem jasności komunikatów, estetyki, przejrzystości oraz czytelności.

Czy audyt UX stron www ma wady? Naszym zdaniem rozwiązanie to wyróżnia się samymi korzyściami. Oczywiście, firmy wymagają uiszczenia opłaty za takie działania, ale jeśli już się na to zdecydujemy – wyłącznie na tym skorzystamy. Będziemy mogli poprawić intuicyjność i przystępność witryny pod względem użytkowników, a co za tym idzie – zbudować relacje z internautami naturalnie i przyjemnie, co poskutkuje wzrostem współczynnika konwersji zakupowej.

W przygotowaniu artykułu pomógł Artur Kruk z firmy ARTNOVA. Chcesz dowiedzieć się więcej o audycie UX? Sprawdź artykuł: https://artnova.com.pl/blog/audyt-ux-kiedy-warto-przeprowadzic/.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce audytu użyteczności strony.

#1 Ile kosztuje audyt UX stron www lub sklepów internetowych?

Cena za profesjonalny audyt UX stron www lub sklepów internetowych sięgać może nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dolna granica dla witryny mającej kilkaset produktów i kilkadziesiąt podstron to rząd 3 tysięcy złotych.

#2 Jak szybko odczuję efekty przeprowadzonego audytu?

W przypadku usunięcia krytycznych błędów w ścieżce sprzedażowej, na przykład wyeliminowania błędnego wyszukiwania produktów, efekty są niemal natychmiastowe. Jeżeli zmiany przekładają się na pozycjonowanie witryny (SEO) na skutki trzeba poczekać dłużej.