Czym jest segmentacja behawioralna w marketingu?

Koieta wraca z zakupów i trzyma w dłoni torby z zakupami

Segmentacja behawioralna to pojęcie zaczerpnięte z nowoczesnego marketingu. Narzędzie zostało stworzone, by pomóc w jeszcze lepszym sprecyzowaniu, do jakiej grupy klientów powinny być adresowane działania.

Marketing jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin. Obecnie dzieli się na kilka wyspecjalizowanych segmentów, które różnią się obszarem działania. Digital marketing, social media marketing, content marketing, outbound i inbound marketing – wszystkie rodzaje aktywności potrzebują klarownych wytycznych. Jakim językiem mówić – młodzieżowym czy biznesowym? Do jakich wartości się odnosić? Gdzie i w jakiej sytuacji znajdują się odbiorcy – w pracy, w domu, czy na zakupach? Warto sprawdzić, czy segmentacja behawioralna jest w stanie odpowiedzieć na pytania specjalistów od reklamy.

Segmentacja behawioralna – określenie grupy docelowej

Pojęcie takie jak segmentacja behawioralna kojarzy się z określaniem grupy docelowej. To dobry trop, ale w tym przypadku korzysta się ze zdecydowanie bardziej zaawansowanej wiedzy. Prowadząc działania mające zintensyfikować sprzedaż, trzeba wcześniej określić pewne parametry. Nawet największe marki nie mają takich aspiracji, aby trafić do wszystkich. Dlaczego? Po pierwsze takie działanie jest nieopłacalne, a po drugie nie przynosi spodziewanych efektów. Mając na uwadze zróżnicowane potrzeby, wszystkich klientów dzieli się np. pod względem płci, wieku lub zasobności portfela. Warto również wziąć pod lupę zwyczaje zakupowe, zainteresowania oraz sposób spędzania wolnego czasu. Zainteresowanym, jak tworzyć grupy konsumentów, by osiągnąć założone cele marketingowe – odpowiada segmentacja behawioralna.

Segmentacja behawioralna

Jak wykorzystać dane o konsumencie w marketingu?

Poznanie bliżej potencjalnych klientów pomaga nie tylko dopasować reklamę, ale również tak zdefiniować produkt, aby w pełni odpowiadał ich potrzebom. Często okazuje się, że dane demograficzne, czy geograficzne, na których wcześniej opierał się marketing, obecnie nie wystarczają. Są zbyt mało precyzyjne dla wymagających marketerów. Dlatego analizuje się nie tylko wiek, płeć, czy miejsce zamieszkania, ale również cechy psychograficzne konsumentów. Narzędzia, jakimi dysponuje segmentacja behawioralna, dają możliwość głębszego wniknięcia w naturę człowieka. Dzięki nim specjaliści przyglądają się klientom pod kątem stylu życia i zwyczajów, a także wartości, zainteresowań, osobowości i sposobu spędzania czasu wolnego.

Zastosowanie segmentacji behawioralnej może przynieść wymierne korzyści w sprzedaży. Dlatego tak precyzyjnie próbuje ona zgromadzić jak najwięcej danych i stworzyć z nich obraz konsumenta. W skonstruowaniu oferty pomaga również poznanie swojego przyszłego klienta pod kątem podejścia do pracy, wykonywanego zawodu, sytuacji rodzinnej i zobowiązań, jakie z tego wynikają oraz wielu innych czynników wpływających na decyzje zakupowe.

Więcej informacji o segmentacji behawioralnej czytelnicy znajdą na portalu marketinglink.pl.