Czym jest system motywacyjny, jakie pełni funkcje i jak go stworzyć w firmie?

Docenienie pracowników poprzez system motywacyjny

Nic tak nie motywuje do pracy jak zauważenie wysiłku pracownika i docenienie jego starań – w każdej dużej firmie system wynagradzania pracowników za dodatkowe osiągnięcia jest standardem, w wielu natomiast wciąż to kuleje powodując, że motywacja z czasem drastycznie spada. Czym właściwie jest system motywacyjny w firmie i jak go wprowadzić, by skutecznie zachęcić pracowników do wzmożonej pracy, dodatkowo móc ich za nią wynagrodzić?

Co to jest system motywacyjny w firmie?

Dobry pracownik dziś jest na miarę złota – ten kto wykonuje rzetelnie swoje obowiązki, szybko się uczy, a przede wszystkim daje z siebie wszystko by wykonać dany cel ustawiony przez przełożonego to prawdziwy skarb dla pracodawcy. Niemniej jednak by motywacja do pracy i efektywność się utrzymywała, konieczne jest odpowiednie nagradzanie pracownika za jego trud – i właśnie do tego służy system motywacyjny w firmie.

Przykłady takiego działania to wprowadzenie choćby:

  • Premii pieniężnych,
  • Dodatkowej wypłaty (często spotykane w tzw. „budżetówkach”, czyli instytucjach państwowych)
  • Bonów zakupowych,
  • Organizacja wycieczek integracyjnych, wyjazdów

Wdrożenie systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie w dużej mierze zależy od jego możliwości i zasobów finansowych – im większa firma i większe ma obroty, tym oczywiście większe przynosi zyski, co przekłada się na możliwość wynagradzania pracowników. Muszą oni czuć się doceniani za swój wysiłek i pracę, a czasem nawet kilkaset złotych premii może zdziałać bardzo dużo i zachęcić do dalszych działań!

Jakie korzyści przynosi system motywacyjny?

Z zasady przyznawanie premii i nagradzanie pracowników, za wysiłek i pracę włożoną w swoje obowiązki, ma na celu pokazanie, że pracodawca bardzo ceni sobie współpracę właśnie z nimi, a przede wszystkim że ich praca przynosi oczekiwane i zadowalające rezultaty. Każdy lubi czuć, że jego wysiłek przynosi efekty – nagroda za poświęcenie, a nierzadko również za nadgodziny w celu wyrobienia celu sprzedażowego czy choćby doprowadzenia projektu do końca w terminie będzie zwieńczeniem włożonej pracy.

Dodatkowo jasne określone zasady systemu motywacyjnego w firmie pozwalają każdemu pracownikowi sprawdzić się w wyzwaniach i spróbować sięgnąć po wynik wystarczający do otrzymania premii czy możliwości uczestnictwa w sponsorowanym wyjeździe integracyjnym. Jedną z niewątpliwych korzyści wprowadzenia systemu motywacyjnego do swojej firmy jest to, że nasi najlepsi pracownicy chętniej zostaną i będą pracować dla nas, niżeli mieliby odejść do konkurencji. Doświadczony pracownik o określonych kompetencjach jest cenniejszy niż cokolwiek na obecnym rynku pracy, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by chciał on zostać i pracować właśnie na rzecz naszej działalności. Rotacja pracowników jest zawsze trudna dla każdej firmy – przyuczanie nowych osób i poświęcanie im czasu w celu szkolenia jest kosztowne i czasochłonne, dlatego dbanie o najlepszych i motywowanie całej reszty do wzmożonej pracy i efektywności powinno stanowić priorytet dla każdego przedsiębiorcy.

Zasady systemu motywacyjnego – jasne i klarowne!

Chcąc wdrożyć system motywacyjny dla pracowników w naszej firmie warto zastanowić się, na jakich zasadach miałoby to działać i co będzie nagrodą dla najlepszych. Czy będą to pieniądze w ramach premii, bony zakupowe, wyjazdy integracyjne czy może inna forma nagrody?

System motywacyjny dla pracowników

Źródło: Pexels.com

Dużo zależy od możliwości finansowych firmy i jej przychodu – każda firma przecież kiedyś zaczynała od zera! Czasem nawet najmniejsze oznaki wdzięczności pracodawcy za trud włożony przez pracownika w swoje obowiązki w postaci dodatkowych pieniędzy czy drobnego upominku może spowodować znaczy wzrost motywacji do pracy. Dobrze, gdy zasady systemu motywacyjnego pozostają jasne i przejrzyste w przypadku dużych firm, w których pracuje dużo ludzi i wszyscy wykonują podobną pracę, mając np. określony cel sprzedażowy. Wówczas pojawia się większa motywacja i chęć sięgnięcia po nagrodę, a przez to istnieje większa szansa, ze wyniki sprzedażowe wzrosną dzięki dodatkowemu zaangażowaniu pracowników.

Jak stworzyć ten system?

Przyznawanie premii najlepszym pracownikom nie wydaje się być trudne, jednak w przypadku kilkuset zatrudnionych osób sprawy mogą się komplikować. Opracowanie systemu premiowego czy innego rodzaju motywowania pracowników może być czasochłonne i opierać się musi o chłodne i kalkulacyjne wyliczenia, np. od danej ilości sprzedanych produktów rozpoczyna się naliczanie premii, która wypłacona będzie w następnym miesiącu, albo dana ilość podjętych współprac skutkować będzie zakwalifikowaniem się do wyjazdu integracyjnego organizowanego dla najlepszych sprzedawców.

W niektórych przypadkach warto zasięgnąć wsparcia kadr swojej firmy, księgowej czy specjalisty z zakresu finansów, który pomoże opracować odpowiedni i sprawiedliwy plan motywacyjny dla naszych pracowników. Cele systemu motywacyjnego są jasne – im bardziej zmotywowany pracownik, tym bardziej wydajny! Warto się do tego przyłożyć, korzyści niewątpliwie będą ogromne patrząc z perspektywy przedsiębiorcy, któremu zależy na efektywnym zespole!

O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka, publicystka,
autorka licznych artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.

Źródło:

  • Szef wymagający i wyrozumiały, Kim Scott, wyd. MT Biznes, 2019 r.