Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe ?

Dłoń która trzyma kartę bankową w dłoni przed laptopem

Własny sklep internetowy to marzenie wielu ludzi. Jest szansą na własny biznes, zdobycie niezależności i swobody. Pozwala zrezygnować z pracy na etacie, umożliwia prowadzenie firmy w domowym zaciszu. To dobre rozwiązanie, dla osób, które chcą połączyć prace z prowadzeniem domu. Zakupy zdalne cieszą się coraz większą popularnością, dlatego sklepy internetowe mają dużą szansę na zaistnienie na rynku. Wystarczy znaleźć produkt, który chcemy sprzedawać, wymyślić nazwę, wykonać wszystkie niezbędne formalności i można zacząć działać. Wielu młodych przedsiębiorców myśli, że założenie e-sklepu jest drogie, ale czy tak jest naprawę?

Jak założyć darmowy sklep internetowy.

Założenie sklepu internetowego, w zależności od tego, na jaki model się  zdecydujemy, może być płatne, lub darmowe. Młodzi biznesmeni najczęściej liczą każdą złotówkę, szukają rozwiązań, które będą tanie, ale skuteczne.

 Założenie sklepu internetowego za darmo (https://blog.sky-shop.pl/darmowy-sklep-internetowy-jak-to-wyglada-w-praktyce/) może być świetnym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy.

Obecnie jest coraz więcej platform e –commerce, które oferuję tego typu usługi za darmo. Można spotkać również serwisy, w których część opcji jest darmowa, a części wymaga opłacenia. Wiele bezpłatnych platform powstaje w modelu Open Source, czyli otwarte oprogramowanie, które można legalnie kopiować, a także samodzielnie modyfikować i dokonywać potrzebnych zmian.

Rozwiązanie open source – co to jest ?

Rozwiązania open source są dobrą opcją dla początkujących biznesmenów, ale wymagają posiadania odpowiedniej wiedzy, sporej ilości czasu, i niestety,  pociągają za sobą pewne wydatki. Aby móc skorzystać z oprogramowania należy wykupić serwer, a to generuje pierwszy koszt. Aby założyć sklep w model open source, nie wystarczy samo ściągniecie programu. Trzeba samodzielnie ustawić niezbędne konfiguracje z narzędziami do prowadzenia działań reklamowych. Dzięki temu sklep będzie funkcjonalny i łatwy w obsłudze, zarówno dla prowadzącego, jak i odwiedzających sklep klientów. Ustawień można dokonać samemu, ale jeżeli nie mamy odpowiedniej wiedzy, warto skorzystać z pomocy programistów, którzy mają doświadczenie w tego typu pracach. Trzeba tylko pamiętać, że skorzystanie z pomocy specjalistów to koszty, często dość znaczne. Trzeba  też zdawać sobie sprawę, że sklep internetowy powiązany jest z innymi serwisami, które na bieżąco są modyfikowane. Należy regularnie sprawdzać wszystkie aktualności i dokonywać niezbędnych ustawień, ponieważ bez tego integracje mogą przestać działać. W modelu open source darmowe są tylko najbardziej podstawowe funkcje, zarówno techniczne, jak i graficzne. Jeżeli zależy nam na dobrej funkcjonalności i bogatej grafice, musimy zdecydować się na płatne dodatki.

Darmowy E-commerce – zalety w i wady

Sklep internetowy za darmo to dobre rozwiązanie dla osób, które zaczynają swoją działalność w sieci, mają ograniczony budżet, potrzebują rozwiązań, które umożliwią zaistnienie w internecie. Zalety darmowego e-commerce to głównie:

• Brak comiesięcznych kosztów abonamentu,

• Możliwość prowadzenia biznesu za darmo,

• Brak umów między przedsiębiorcą a platformą internetową,

Korzystając z darmowych platform, musimy się liczyć z tym, że nie jest to rozwiązanie idealne. Główne minusy to:

• Wsparcie techniczne jest mocno ograniczone, pozostaje pomoc oferowana na forach tematycznych,

• Wiele elementów, np. szyfrowanie połączeń, hosting, czy dodatkowe funkcjonalności, trzeba samodzielnie dokupić,

Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie działalności od darmowego e-sklepu, który z czasem, gdy interes zacznie przynosić dochody, możemy przenieść na inną platformę. Wtedy będzie można skorzystać z zaawansowanych opcji, które w wersji darmowej nie są dostępne.

Jak wybrać dobrą, darmową platformę sklepową?

Wybór platform, które oferują darmowe usługi, jest duży. Nie należy podejmować pochopnej decyzji, warto przyjrzeć się ofertom, poczytać opinie,  popytać się znajomych biznesmenów. Warto dowiedzieć, jakie możliwości daje dana platforma i po ich przeanalizowana, podjąć ostateczną decyzję. Należy dowiedzieć się, jakie funkcji udostępnia darmowa wersja, jak wygląda pod względem wizualnym, jaki poziom wsparcia oferuje, które dodatki są bezpłatne, a które trzeba dokupić. Dla sklepu internetowego bardzo ważne jest to, czy ma możliwość integracji z zewnętrznymi systemami np. Ceneo, z firmami kurierskimi oraz narzędziami do e-mail marketingu.

Najbardziej znane darmowe platformy e-commerce

Na rynku można znaleźć kilka platform, które cieszą się dużą popularnością i pozytywnymi opiniami klientów. Są to:

• • WooCommerce

• – to wtyczka e-commerce dla WordPressa, która jest darmowa, ale pozwala również do dokupienie potrzebnych narzędzi oraz integracje z innymi usługami, np. FreshMailem, czyli email marketingiem, Pozwala na stworzenie małego panelu zakupowego, dlatego polecana jest do rozkręcenia działalności. Strona oferuje szereg darmowych szablonów, które można modyfikować i dopasowywać do swoich potrzeb.

• • PrestaShop

• – kolejny lubiany i polecany system e-commerce. Dla osób, które nie posiadają własnego hostingu, oferuje możliwość wykupienia go na swojej stronie. W PrestaShop darmowe są podstawowe opcje, za wszystkie dodatkowe trzeba zapłacić. Obsługa PrestaShop wymaga znajomości HTML i CSS, co jest dużym minusem dla wielu osób. Osoby, które korzystają z tej strony, cenią ją za: bogate możliwości technice,  duże możliwości rozbudowy, które dają płatne rozszerzenia, dobre wsparcie techniczne w języku polskim

• • Pasejo

• – to nowoczesny, polski portal, który oferuje darmowe usługi dla klientów wFirma.pl. Dzięki integracji z serwisem do prowadzenia księgowości, strona oferuje wiele ciekawych usług, m.in. kontrolę stanów magazynowych, rozliczanie produktów, automatyczne wystawianie faktur. System posiada integracje z allegro, porównywarkami cenowymi oraz PayU. Posiada wiele szablonów do wyboru, dzięki czemu założenie sklepu nie jest skomplikowane. System jest prosty i intuicyjny, posiada dobry suport.

• • Magento

• – to znany na całym świecie portal do darmowego zakładania sklepów. Wyróżnia go ilość dostępnych funkcji, dzięki temu daje ogromne możliwości, umożliwia stworzenie sklepu, który przyciągnie rzesze klientów. Osoby, którym zależy na bardziej zaawansowanych funkcjach, mają możliwość przejścia w każdej chwili na wersję płatną.

• • Sklep na Facebooku

• – Facebook jest znany niemal wszystkim, dlatego sklep stworzony bezpośrednio na Facebooku to ogromna szansa na rozwój. Aby otworzyć sklep, wystarczy zalogować się na swój fanpage i wybrać opcje Sklep. Należy wykonać wszystkie zalecane kroki, wykonać konfiguracje ustawień i cieszyć się nowo powstałym sklepem. Główną zaletą Sklepu na Facebooku jest bezpośrednie połączenie z popularnym portalem społecznościowym, dostęp do wielu klientów oraz skrócona ścieżka zakupowa.

Własny e-sklep  i co dalej.

Założenie darmowego sklepu internatowego to oczywiście nie koniec wydatków. Trzeba uwzględnić jeszcze inne elementy, które będą rzutować na działalności sklepu. Należy znaleźć dobre biuro księgowe, pamiętać o stworzeniu lub zamówieniu regulaminu, wykonać profesjonalne zdjęcia sprzedawanych produktów,  zakupić potrzebne materiały, pieczątki itp. Bardzo ważnym elementem jest dobra kampania reklamowa. Na początek, aby nie generować dodatkowych kosztów, warto skorzystać z darmowych narzędzi, m.in. promować e-sklep w serwisach społecznościowych itp.

E-commerce za darmo to dobre rozwiązanie, ale nie jest idealne na wszystkich młodych przedsiębiorców. Jeżeli komuś zależy na dobrej funkcjonalności, szybkiemu i szerokiemu wsparciu technicznemu, bieżących aktualizacjach, warto wybrać wersję abonamentową. Każdy początkujących sprzedawca musi przeanalizować  plusy i minusy i wybrać rozwiązanie najbardziej dla siebie korzystne.