Innowacyjność przewagą konkurencyjną w biznesie

Innowacje

Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii to dla przedsiębiorców szansa na wyprzedzenie konkurencji. Jednak tylko wtedy, kiedy idzie za tym konkretny cel. Wdrażanie nowych narzędzi czy rozwiązań będzie pozbawione sensu, jeśli będzie dyktowane jedynie trendami, zamiast realnymi potrzebami rynku. Usprawnianie firmy poprzez innowacje niesie ze sobą wiele korzyści, wśród których jedną z najważniejszych jest uzyskanie przewagi nad konkurencją. Jak wdrażać nowatorskie rozwiązania, aby osiągnąć zamierzone cele oraz jakie innowacje warto wziąć pod uwagę na przykładzie biznesu online?

Jak rozumieć innowacyjność w biznesie

Możemy przyjąć, iż z punktu widzenia biznesu innowacyjność oznacza ciągłe dążenie do ulepszania czy nawet swego rodzaju kulturę permanentnego rewolucjonizowania strategii firmy jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby i oczekiwania rynku.

Innowacyjność musi być zatem zakorzeniona w umysłach właścicieli firmy czy osób odpowiedzialnych za jej rozwój i powinna być naturalnym procesem budowania jej wartości rynkowej.

Innowacyjne będzie to, co usprawnia dotychczasowe procesy, automatyzuje pracę, dostosowuje produkt bądź usługę do realiów oraz czyni je unikalnymi, nowatorskimi. Jak jednak te definicje i określenia przełożyć na praktykę?

Innowacyjność w biznesie online

Doskonałym przykładem możliwości, jakie daje innowacyjne podejście, jest biznes online. Internet to jeden z najszybciej rozwijających się i ewoluujących narzędzi o globalnym znaczeniu. Błyskawiczny przepływ informacji sprawia, że informacje o nowych technologiach i narzędziach tworzonych na całym świecie są na bieżąco dystrybuowane za pomoc internetu, a zatem ci, którzy na bieżąco śledzą postępy technologiczne i jednocześnie są zdeterminowani i otwarci na nowe rozwiązania, będą mieć szansę na wykorzystanie ich dla swojego biznesu, zanim uczyni to konkurencja.

Jeśli prowadzimy jakikolwiek biznes online i jednocześnie chcemy być innowacyjni, nie pozostaje nic innego, jak podążać za technologicznym nurtem, testować nowe rozwiązania przekuwając je na wymierne korzyści dla własnej firmy. Społeczeństwo jest bowiem coraz bardziej spragnione nowości, a obecny boom na technologie przyszłości daje przedsiębiorcom szansę na wykazanie się w tym obszarze.

Jak do tego podejść? Przede wszystkim musimy bardzo dobrze znać nasz produkt czy usługę i jeszcze lepiej znać potrzeby ich odbiorców. Jeśli tę lekcję mamy odrobioną, możemy przejść do kolejnego etapu, a mianowicie zastanowić się, w jaki sposób za pomocą naszego produktu lub usługi możemy rozwiązać poszczególne problemy naszych klientów lub uczynić ich życie łatwiejszym, przyjemniejszym. Brzmi to dość górnolotnie, ale właśnie do tego sprowadza się innowacyjność. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, o czym przekonamy się w dalszej części artykułu. Gdy będziemy już mieć pełną wiedzę na temat potrzeb, oczekiwań, problemów, z którymi borykają się nasi klienci, czas na analizę konkurencji. Sprawdźmy, czy inni gracze na rynku w naszej branży oferują rozwiązania, które są odpowiedzią na zdiagnozowane przez nas potrzeby odbiorców, jeśli tak, zastanówmy się, jak możemy to zrobić lepiej, wykorzystując najnowsze technologie. Czasami wystarczy niewielka zmiana w podejściu, aby posługując się tym samym narzędziem oferować klientom zupełnie nową jakość.  Czas zatem przejść do konkretnych przykładów, które pozwolą nam wyprzedzić konkurencję online za pomocą innowacji.

Innowacje biznesu online – praktyczne przykłady

Bez wątpienia do tzw. technologii jutra zaliczyć można sztuczną inteligencję. Choć wykorzystywana od lat, obecnie staje się jednym z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań w budowaniu przewagi rynkowej. Robotyzacja i automatyzacja jest powszechnie wykorzystywana w branży automotive, w technologiach kosmicznych, lotniczych, w medycynie, przemyśle zbrojeniowym i wielu innych. Branża online również sięga po nowatorskie rozwiązania AI, choć w Polsce jeszcze dość nieśmiało. Na polskim rynku stosunkowo niewiele firm oferuje tego rodzaju usługi. Jednym z przykładów firmy specjalizującej się we wdrażaniu rozwiązań AI i data science jest spółka Ignited, która skupia wokół siebie specjalistów i pasjonatów tworzenia innowacyjnych technologii online.

Jednym popularnych obecnie innowacji w biznesie online są chatboty, które na coraz szerszą skalę wykorzystywane są już nie tylko w komunikacji między marką a klientem czy jako swego rodzaju spersonalizowany informator, ale również pełnią rolę wirtualnego asystenta pomagającego wybrać odpowiedni produkt czy usługę. Chatboty ewoluują coraz szybciej, zastępując człowieka na wielu polach, co pozwala zmniejszyć koszty zatrudnienia oraz zautomatyzować pracę na wielu stanowiskach.

Chatbot doskonale sprawdzi się więc w przypadku sklepu internetowego, który dzięki niemu będą w stanie obsługiwać klientów 24 godziny na dobę, serwisów oferujących usługi turystyczne czy nawet firmy, które na co dzień otrzymują dużo zapytań, telefonicznych bądź mailowych, od klientów.

Obecnie coraz większą popularność zyskuje również wykorzystywanie wyszukiwania głosowego w komunikacji z klientami za pomocą Asystenta Google, dla którego możemy tworzyć specjalne aplikacje rozszerzające dotyczące naszej firmy.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe można wykorzystać do tworzenia narzędzi i rozwiązań (np. Bazujących na technologii OCR). usprawniających oraz automatyzujących codzienną pracę, czyniąc ją bardziej efektywną oraz redukując jej koszty.

Przykładów wykorzystania nowoczesnych technologii na potrzeby wspierania innowacyjności w firmie można mnożyć wiele. Aby innowacyjność przyniosła wymierne korzyści w firmie, powinna być na stałe wpisana w strategię biznesową i skrupulatnie realizowana.