Jak działa na nas reklama? Poznaj najczęstsze techniki i chwyty reklamowe

Najczęstsze techniki i chwyty reklamowe

Reklama to jeden z najważniejszych kanałów informacyjnych służących do zachęcenia potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Z biegiem lat, i rozwojem zagadnienia marketingu, zaczęto stosować najróżniejsze techniki reklamy mające na celu wyróżnienie konkretnych ofert spośród innych, a przede wszystkim przyciągnięcie uwagi klientów, którzy zewsząd bombardowani tysiącem reklam, w końcu przestają reagować na ich przekaz. Współczesny marketing opiera się obecnie o rozmaite chwyty reklamowe – przykłady tego zjawiska są widoczne na co dzień w mediach, warto jednak je rozpoznawać, by móc wykorzystać je dla własnych korzyści.  Jakie są najskuteczniejsze i jednocześnie najczęściej stosowane techniki reklamy we współczesnym biznesie? Dziś nieco więcej na ten temat!

Technika reklamowa: Oddziaływanie na emocje – najlepszy marketing!

Istnieją reklamy które mimo zakończenia swojej emisji w mediach wciąż pozostają w głowach użytkowników. Doskonałą akcję reklamową przeprowadziła swego czasu jedna z większych sieci komórkowych, która wykorzystała serce i rozum jako głównych bohaterów spotów. Przyjemna animacja nawiązywała do emocjonalnych decyzji kontra rozsądkowi – zawsze wygrywało serce! I to właśnie daje najlepsze efekty w marketingu, by wykorzystywać nie tylko zdrowy rozsądek podczas zakupów, ale i dać się przekonać temu co podpowiadają człowiekowi, w danym momencie – emocje i odczucia.

Reklamodawcy najchętniej wykorzystują również elementy reklamowe takie jak:

  • Zaskoczenia (podniesiony głos, kłótnia, dynamiczna akcja).
  • Szoku (kontrowersyjna treść w granicach normy, delikatna forma przekleństw).
  • Erotyki (przyciszone głosy, odpowiedni ton.
  • Dobrze nam się kojarzących motywów, np. często reklamy kawy nawiązują do Bożego Narodzenia, które kojarzą się większości ludzi z miłą atmosferą, komfortem, relaksem i rodzinnym czasem.
  • Niedomówienia, przekształcenia słów.

Wszystkie te zabiegi są całkowicie świadomie i z premedytacją wykorzystywane, by zwrócić uwagę potencjalnych klientów i wywołać ich zainteresowanie – to daje ogromną szansę na zapamiętanie produktu lub marki i wybranie ich w przyszłości.

Wiele zależy jednak od grupy docelowej oferowanego produktu – sztuka polega na tym, by wpasować się w postrzeganie świata swoich potencjalnych klientów i wpłynąć na nich w sposób adekwatny do wieku. Określone chwyty reklamowe działają jednak nie na wszystkich, lecz muszą być wykorzystywane w sposób przemyślany, dopasowany do grupy odbiorców.  Młodzież i młodzi dorośli, raczej nie będą zainteresowani skorzystaniem z kremu na zmarszczki czy maści na hemoroidy, bez względu na to, jak dobrze byłaby to zorganizowana reklama!

Technika reklamowa: Storytelling, czyli granie na emocjach

Oddziaływanie reklamy na ludzi

Źródło: Pexels.com

Według teorii, wielokrotnie poddawanej eksperymentom i badaniom w celu jej udowodnienia, pewne kwestie po prostu nigdy się nie zmieniają, a reakcje ludzi na dane bodźce w dużej mierze zwykle pozostają takie same. Storytelling to obecnie jeden z najskuteczniejszych chwytów marketingowych we współczesnym świecie, a tajemnica jego sukcesu opiera się głównie o to, że ten chwyt na pierwszy rzut oka nie przypomina klasycznego i nachalnego namawiania na sprzedaż. Z założenia przedstawia krótką i chwytliwą historię bohaterów, np. borykających się z jakimś problemem, przechodzących przez trudności, które rozwiązuje skorzystanie z danego produktu, co jest zaakcentowane dopiero na samym końcu spotu reklamowego. Takie chwyty reklamowe pozwalają na przykucie uwagi potencjalnego klienta, dzięki zupełnie innej formie sprzedaży nienachalnej.

Technika reklamowa: Wzbudzanie sympatii

Skuteczny marketing musi obecnie opierać się przede wszystkim o wzbudzanie sympatii potencjalnych klientów w sposób naturalny i niewymuszony – jak to jednak zrobić by mieć nad tym kontrolę? Uczestniczenie w akcjach charytatywnych, pozytywne treści, a przede wszystkim bezpośredni kontakt z klientami buduje więź, i przyciąga – każdy lubi być obsłużony w miłej atmosferze, dodatkowo w miejscu, które dobrze mu się kojarzy i do którego chętnie wróci by dokonać ponownych zakupów. By zyskać aprobatę klientów, trzeba skupić się na budowaniu swojego wizerunku jako marki, który w swoich założeniach sprzedaje, ale działa fair, ma wysokie standardy obsługi i chętnie angażuje się w życie społeczne. Korzystanie z mediów społecznościowych zatem staje się obowiązkowe!

Chwyty reklamy – Krótko ale skutecznie!

Nikt nie lubi czytać wypracowań, długich, jednolitych tekstów, które zawierają dużo informacji. W sprzedaży najważniejsza jest zwięzłość – masz zaledwie kilka sekund by zainteresować potencjalnego klienta, zanim przejdzie on do następnej strony, sklepu czy ogłoszenia. Kluczowe są chwytliwe hasła zapadające w pamięć, które stanowią pierwszy krok do dalszego zainteresowania produktem czy usługą. Klient musi zapamiętać akurat Twoją markę – korzystaj z doświadczenia profesjonalnych marketingowców czy osób zajmujących się pisaniem tekstów, by stworzyć idealne hasło reklamowe. To na pewno pomoże w promowaniu produktów i przyczyni się do zwiększenia popytu na ich zakup. Chwyty reklamy działają!

O autorze:
Aleksandra Karcz – pisarka, publicystka,
autorka licznych artykułów lifestyle.
Absolwentka Akademii Ekonomiczno Humanistycznej w Warszawie.

Źródło:

  • Biblia handlowca. Najbogatsze źródło wiedzy o sprzedaży, Jeffrey Gitomer, wyd. Helion, 2016 r.