Jak pisać artykuły blogowe, aby wesprzeć pozycjonowanie strony? Krótki poradnik

Mężczyzna pisze artykuł blogowy na swoim laptopie

Optymalizacja stron internetowych zakłada m.in. analizę i sprecyzowanie słów kluczowych, poprawę struktury strony, pozyskiwanie linków zewnętrznych oraz linkowanie wewnątrz strony, a także pracę nad wartościową, unikalną treścią. Tworzenie contentu na strony internetowe to zatem jeden ze składników większej całości – strategii SEO. Jak sprawić, aby content działał i przyciągał użytkowników oraz roboty Google?

Jak tworzyć treści atrakcyjne i dla użytkowników i wyszukiwarki?

Czy content na stronie może być wartościowy dla odbiorców i jednocześnie przyjazny dla robotów Google? Jak najbardziej. Czasy, w których musiałeś wybierać pomiędzy jednym a drugim, dawno już minęły. Jak przeprowadzać pozycjonowanie stron dzięki dobrym treściom? Posłużmy się przykładem artykułu blogowego w Twojej witrynie. Oto kilka zasad, o których należy pamiętać podczas tworzenia tego rodzaju contentu.

Przeanalizuj słowa kluczowe

Nie zaczynaj pracy nad treścią bez uprzedniej analizy słów kluczowych. Wybierz te frazy, na które chcesz się pozycjonować. Poza tym sprawdź, o czym (i jak) pisze Twoja konkurencja.

Na początku możesz sięgnąć po intuicyjne w obsłudze, darmowe narzędzia, jak np. Answer the Public. Platforma podaje frazy oraz zapytania na dany temat. Niektóre z wyników to gotowy temat na artykuł – skorzystaj z tego!

Kobieta pisze artykuł na laptopie

Zadbaj o strukturę tekstu

Badania wykazują, że nie czytamy tekstów w internecie, a jedynie je skanujemy. Tendencja ta w ostatnich latach jeszcze bardziej się pogłębiła. Przyswajamy tytuł, lead, początek tekstu, a potem scrollujemy w dół, szukając interesujących nas informacji. Jeżeli ich nie znajdziemy, opuszczamy stronę internetową i wchodzimy na kolejne witryny. Pozycjonowanie stron za pomocą contentu przyniesie więc lepsze rezultaty, jeśli zadbasz o przejrzystą strukturę artykułów blogowych.

Jak to zrobić?

  • przyciągający tytuł;
  • krótki, ale chwytliwy lead zachęcający do lektury tekstu – powinna się w nim znajdować fraza kluczowa;
  • nagłówki nadające artykułowi przejrzystą strukturę, a jednocześnie zawierające frazę kluczową;
  • krótkie akapity – dzięki takiej formule artykuł będzie łatwiejszy w czytaniu, a czytelnik skupi na nim uwagę; zdania również nie powinny być zbyt długie,
  • wypunktowania i pogrubienia;
  • linkowanie wewnętrzne, dzięki któremu przekierujesz użytkownika do powiązanych artykułów lub podstron z kategoriami bądź produktami.

Zadbaj o nagłówki

Dzięki analizie słów kluczowych będziesz wiedział, jak dokładnie sformułować nagłówki: nagłówek H1, H2, H3 itd. Wykorzystanie tu słów kluczowych pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie. Pamiętaj jednak, aby robić to naturalnie – tekst musi być przyjazny przede wszystkim dla użytkownika.

Zoptymalizuj grafiki

Nie zapomnij o grafikach. Jeżeli nie masz własnych, skorzystaj z darmowych banków zdjęć. Publikując grafikę, uzupełnij opis. Powinien to być opis ALT – nawiązujący do zawartości zdjęcia i z wplecioną frazą kluczową. Pamiętaj też o prawidłowym nazwaniu pliku (na pewno nie xsshgfsf.jpg).

Wpisz meta title i meta description

Aby strona była czytelniejsza dla Google, musisz wypełnić meta dane. Prawidłowo skonstruowany meta title powinien zawierać frazę kluczową. Jeżeli zaś chodzi o meta description, nie zapominaj, że jest on widoczny jako wynik wyszukiwania, powinien więc zachęcać użytkownika do wejścia na stronę.

Pozycjonowanie i optymalizacja treści na stronie – nie popełniaj tych błędów

Mimo iż pozycjonowanie strony to Twój priorytet, nie możesz pisać wyłącznie dla robotów Google. One nie czytają! Internauci już tak, dlatego zadbaj o to, aby artykuły na Twojej stronie były jak najbardziej merytoryczne, wartościowe i odpowiadały na pytania odbiorców. Dodatkowo sformatuj tekst tak, aby był czytelny i przejrzysty.

Poza tym uważaj na nasycenie artykułu frazami kluczowymi. Owszem, mają ogromny wpływ na pozycjonowanie, ale to wcale nie oznacza, że możesz przeładowywać nimi witrynę. Aby utrzymać naturalny, swobodny styl tekstu, oprócz fraz w mianowniku używaj też synonimów i wyrazów bliskoznacznych.

Chcesz zoptymalizować stronę i zadbać o pozycjonowanie? Postaw na dobrze przygotowane treści, które przyciągną użytkownika, a jednocześnie będą przyjazne robotom Google. To łatwiejsze niż mogłoby się wydawać.