Jak skutecznie uczyć młodzież angielskiego?

Mężczyzna skutecznie uczy młodzież angielskiego

Artykuł partnera.

Skuteczna nauka języka angielskiego to marzenie wszystkich – nauczycieli, rodziców i przede wszystkim samych uczniów. Jak więc dochodzi do całej serii problemów z nauką języków obcych, spadku motywacji i zniechęcenia u uczniów? Powody mogą być bardzo różne. Dobra informacja jest jednak taka, że ze wszystkimi tymi wyzwaniami można sobie poradzić.

Skuteczne lekcje to atrakcyjne lekcje

Kurs angielskiego dla młodzieży to wyzwanie z kilku powodów. Jednym z nich są rosnące wymagania co do poziomu zajęć. Uczniowie wbrew temu, co często próbuje stwierdzać opinia publiczna, chcą się uczyć, problem polega tylko na tym, że nie są już gotowi zaakceptować odtwórczych zadań z podręcznika, setnego powtórzenia tej samej konstrukcji przepisywanej z wykorzystaniem innych elementów.

Aby skutecznie uczyć młodzież angielskiego, trzeba im zaproponować angażujące, także na poziomie emocjonalnym, zajęcia, podczas których liczyć się będzie tylko to, co tu i teraz. Storytelling, tłumaczenia piosenek, atrakcyjne projekty teatralne, zajęcia po angielsku tworzone na bazie myślenia projektowego – to tylko kilka możliwych narzędzi, które pozwolą Ci osiągać założone cele metodyczne, oswajać uczniów z konkretnymi zagadnieniami, ale jednocześnie robić to w sposób, który młodzież zachęci do aktywnego z Tobą współdziałania. Takie podejście wyróżnia między innymi markę Early Stage, która współpracuje z lektorami gotowymi wychodzić poza szablonowe myślenie o edukacji i tworzyć nową jakość nauki języka angielskiego: https://universe.earlystage.pl/praca/praca-u-nas

Komunikacja

Angażujące zajęcia to jednak nie wszystko. Nie mniej istotny jest sposób, w jaki funkcjonujesz na lekcjach i po nich, jak formułujesz informację zwrotną, jaki model komunikacji z uczniem proponujesz. Figura nauczyciela jako tego, który wyłącznie rozlicza z obowiązków i piętnuje błędy, zupełnie się już dzisiaj nie sprawdza. Jako lektor masz ogromny wpływ, jak naukę postrzegają uczniowie. Jeśli błąd potraktujesz naturalnie jako wskazówkę do tego, co trzeba poprawić, ale jednocześnie dostrzeżesz wysiłek, jaki uczeń włożył w swoją pracę w ostatnim czasie (mimo że wynik może jest i daleki od wymarzonego), możesz wypracować u ucznia growth mindset, podejście do nauki jako procesu. To zaś podstawa skutecznego uczenia się, nie na chwilę, ale na lata.

Gdzie szukać inspiracji?

Masz poczucie, że docierasz do granic swojej pomysłowości? Absolutnie nie ma takiej możliwości. Najprawdopodobniej tylko potrzebujesz nowej dawki inspiracji, czasami może także odpoczynku, regeneracji. Wskazówek, ciekawych pomysłów, jak pracować z młodzieżą możesz szukać przez:

  • informacje zwrotne od samych uczniów, a także rodziców,
  • feedback, o który możesz poprosić innego nauczyciela, który przyjdzie zobaczyć Twoje zajęcia,
  • szkolenia, warsztaty, konferencje, których w lektorskim życiu nigdy za dużo,
  • bazy wiedzy, takie jak:  https://universe.earlystage.pl/