Jak zoptymalizować koszty prowadzenia firmy? Wszystko co warto wiedzieć

Optymalizacja kosztów prowadzenie własnej firmy

Artykuł partnera.

Prowadzenie firmy w Polsce jest trudne i to fakt niezaprzeczalny. Przepisy zmieniają się jak w kalejdoskopie i naprawdę trudno za nimi nadążyć. Jednocześnie koszty prowadzenia działalności są wysokie. Warto więc zastanowić się, czy można zoptymalizować koszty w firmie i jak zrobić to mądrze.

Co daje optymalizacja kosztów w firmie?

Polscy przedsiębiorcy muszą szukać naprawdę dobrych rozwiązań, by utrzymać się na rynku. Wielu z nich wybiera optymalizację kosztów. Jednak należy zdawać sobie sprawę, że aby przynosiła ona należyte efekty musi być przeprowadzona właściwie. Tylko wtedy można uzyskać przewagę nad konkurencją, ale też zwiększyć jakość usług oraz zyskać środki na dalszy rozwój. Niestety w Polsce jest tak, że nawet przedsiębiorstwo, które osiąga relatywnie wysokie przychody może zostać bankrutem, wystarczy tylko, że dojdzie do błędów w obliczeniach, a przez to poziom kosztów, marży czy płynności finansowej będzie poniżej opłacalności. Zatem mianem optymalizacji kosztów można określić takie działanie, dzięki któremu systematycznie dążycie do obniżenia kosztów swojej działalności, ale przy tym nie obniżacie jakości usług. A więc nadal klienci muszą być zadowoleni, podobnie jak pracownicy, przy czym koszty prowadzenia działalności muszą być niższe, gdyż tylko wtedy można zacząć generować wyższe zyski.

Jak mądrze zoptymalizować koszty i o czym należy pamiętać?

Przygotowanie analizy finansowej pozwoli sprawdzić, w jakiej kondycji jest Wasza firma. Proces optymalizacji nie może jednak w żadnym wypadku być hamulcem w rozwoju, gdyż tylko dbając o jakość usług można utrzymać się na rynku. Trzeba sprawdzić, jak wygląda struktura kosztów, ale też obliczyć stan zapasów, biorąc pod uwagę wielkość i wartość. Nie można zapominać jak ważny jest poziom marży i w tym przypadku trzeba wziąć pod uwagę poziom pierwszego, drugiego oraz trzeciego stopnia. Wiadomo, że należy również zwrócić uwagę na formy dostaw, a mianowicie sprawdzić, czy umowy, które podpisaliście, są dla Was korzystne. W wielu firmach dochodzi do marnotrawstwa towarów, ale też czasu pracy poprzez to, iż zatrudnia się niewykwalifikowany zespół i również na ten aspekt trzeba zwrócić należytą uwagę i właściwie zredukować owy obszar marnotrawstwa. Oznacza to, że nie możecie szukać tylko i wyłącznie tańszych dostawców, ale musicie dobrze zarządzać pracownikami i stworzyć dobrze działającą organizację pracy.

Małe zmiany – duże efekty

Chyba nikogo nie zaskoczymy stwierdzeniem, że przepisy w Polsce naprawdę szybko się zmieniają, a prowadzenie księgowości nie jest ani szybkie, ani łatwe. Łatwo natomiast popełnić błąd, co z kolei wiąże się z tym, iż narażacie swoją firmę na wysokie kary finansowe. Warto więc powierzyć prowadzenie księgowości profesjonalistom. Biuro rachunkowe w Mysłowicach, Katowicach, Warszawie – tak naprawdę w każdym mieście możecie znaleźć księgowych, jednak zwróćcie uwagę na ich doświadczenie oraz opinie, jakie posiadają. Wybierając dobre biuro rachunkowe nie musicie obawiać się, że jakieś sprawozdania finansowe, czy też rozliczenia nie dojdą do urzędu na czas a jeżeli już doszłoby do jakiegokolwiek błędu, to biuro rachunkowe pokrywa koszty kar ze swojego ubezpieczenia.

Ekologiczne rozwiązania zwiększają prestiż

Nie można zapominać jak ważna jest ekologia. Obecnie chcąc nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorstwami szczególnie z Europy Zachodniej trzeba oferować nie tylko dobrą jakość usług, ale też rozwiązania ekologiczne, wszak ekologia jest w modzie. Z tego też powodu warto w nie zainwestować, ale nie można zapominać, że stawiając na takie rozwiązania można dodatkowo obniżyć koszty prowadzenia działalności. Na pewno zaleca się panele fotowoltaiczne, dzięki którym można wyprodukować prąd, a przy tym decydując się na ich założenie, istnieje możliwość otrzymania dofinansowania. To nadal nie wszystko, bo warto zadbać o szczelność stolarki okiennej i drzwiowej, gdyż to właśnie przez nią ucieka wiele ciepła i to nawet 20%. Dlatego pomyślcie nad wymianą okien i drzwi, tym bardziej że i na to możecie otrzymać dofinansowanie. Rolety antywłamaniowe nie tylko chronią budynek firmy przed włamaniem, ale też zapobiegają ucieczkom ciepła.