Jakie działania marketingowe podjąć, aby zyskać klientów i zwiększyć sprzedaż?

Kobieta pracujaca w marketingu, realizująca działania marketingowe

Marketing – w ogólnym znaczeniu jest postrzegany jako sposób na pozyskanie klientów. Jest podstawowym narzędziem do budowania wizerunku, zwiększenia sprzedaży i większości wyznaczonych celów. Choć w teorii nie wydaje się być skomplikowany, to jednak w praktyce może okazać się, że coś nie działa, że czegoś w podejmowanych działaniach brakuje. W takich sytuacjach warto zasięgnąć odrobiny wiedzy czy inspiracji, a efekty mogą przerosnąć oczekiwania.

Poznaj swoich klientów

Pokaż co sprzedajesz i spytaj!

Reklamowanie marki czy produktów, które nie spełniają oczekiwań klientów jest jak opalanie się w deszczowy dzień. Nic z tego nie wyjdzie. Dlatego tak ważny jest odpowiedni kontakt z klientem. W jaki sposób to zrobić? W dzisiejszych czasach nie jest to nic trudnego. Chyba Cię nie zaskoczy wieść, że najlepszym narzędziem do tego jest internet i media społecznościowe.

Dla przykładu można oprzeć się na zasadzie działań marketingowych poprzez Instagrama. Wystarczy wrzucić zdjęcie produktu, bądź produktów, a w opisie pod zdjęciem zadać pytanie, „czego wam brakuje?” jako klientom. Takie działanie, choć wyjątkowe proste i co najważniejsze – bezpłatne, może dać kilka naprawdę dobrych efektów.

Oto one:

  • Nawiązujesz kontakt z odbiorcą, mało tego – pytasz go o zdanie. On, jako klient czuje się wyróżniony i (nawet jeśli to nie jest prawda) ma poczucie, że jego zdanie się liczy, co z kolei sprawia, że lepiej postrzega Twoją markę. Istnieje dzięki temu szansa, że nie tylko skorzysta z Twoich usług, lecz także poleci je znajomym.
  • Jeśli zdjęcie, które wstawiłeś będzie podobać się odbiorcą, zacznie wspinać się po drabinie popularności, co prowadzi ku zwiększeniu ich liczby.
  • Dowiesz się, czego tak naprawdę potrzebują Twoi klienci i będziesz mógł wyjść z najlepszymi rozwiązaniami dla ich potrzeb.

Działania marketingowe: Załóż firmowego bloga

Działania marketingowe w internecie nie opierają się jedynie na zbieraniu informacji o klientach i pokazywaniu, co masz do zaoferowania. Równie ważnym czynnikiem wpływającym na liczbę pozyskiwanych klientów, jest także Twoja wiedza. Kliencie chcą, żeby ktoś od kogo nabywają usługi czy produkty wiedział, co sprzedaje. Czasem mają pytania, a czasem sami nie wiedzą czego chcą lub kompletnie nie znają się na rzeczy. Potrzebują wiedzieć, że w razie jakichkolwiek pytań znajdą u Ciebie odpowiedzi.

Zatem wyjdź na przeciw ich oczekiwaniom i załóż bloga, na którym:

  • będziesz mógł wykazać się wiedzą,
  • zareklamujesz produkty,
  • odpowiesz na pytania,
  • dowiesz się, czego szukają Twoi klienci.

Daj się poznać!

Innymi słowy – wyjdź do ludzi i pozwól im porozmawiać twarzą w twarz. Działania marketingowe najlepiej sprawdzają się, gdy prowadzone są na różnych frontach. Dlatego, gdy już działasz w internecie, należy wyjść do ludzi. Stań na ulicy, zaprezentuj siebie oraz to co masz do zaoferowania. Niech ludzie wiedzą, że naprawdę Ci zależy.

Wydaje Ci się to przeżytkiem i myślisz, że zostaniesz odebrany, jako kolejny roznosiciel ulotek? Poznaj więc historię Claude’a Hopkinsa – jednego z najlepszym marketingowców poprzedniego wieku. Człowiek potrafił sprzedać dosłownie wszystko. Każdemu. Czynił to poprzez proste slogany wywołujące potrzebę. Jednak, gdy to nie działało, wychodził do ludzi (nie osobiście). Takim produktem był spray, który niwelował wszelkie zapachy. Po tym, jak grupa ludzi zaczęła chodzić po domach i pojawiać się na ulicach, by zareklamować produkt, sprzedaż wzrosła w ciągu kilku miesięcy o kilkaset procent.

Stwórz nawyk!

Choć nawyki tworzone są do celów marketingowych już od wielu lat, nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Jest to niesamowicie skuteczna metoda zwiększenia zysków ze sprzedaży, której każdy ulega niemal codziennie. W jaki sposób to działa i czym właściwie jest pętla nawyku (bo o niej mowa)?

Może pamiętasz pastę do mycia zębów o nazwie Pepsodent, która sprawiła, że Amerykanie przestali nałogowo tracić swoje zęby? Dzięki zasłudze wyżej wspomnianego Hopkinsa, który tylko wykorzystał koncepcję pętli nawyku, pasta przyniosła niewyobrażalne zyski. Metoda opiera się na trzech kluczowych elementach: wskazówce, zwyczaju i nagrodzie.

Wskazówka – to coś, co sprawi, że ludzi sięgną po produkt. W przypadku Pepsodentu był to nalot na zębach. Reklama głosiła, że po umyciu zębów tą pastą, nalot zniknie (można się go pozbyć nawet przesuwając palec po zębach). To wyzwalało zwyczaj – czyli mycie zębów, a później przychodziła nagroda – brak nalotu.

Proste, prawda?

Naucz się rozmawiać z klientem

Mężczyzna wykonujący działania marketingowe

Źródło: Freepik.com

To właśnie kontakt z klientem często decyduje o jego pozyskaniu czy też utraceniu. To bardzo ważne działanie marketingowe. Niezadowolony klient odejdzie. Zadowolony zostanie i poleci znajomym.

Jak więc lepiej rozmawiać?

Nie poganiaj – niezależnie od tego ile masz czasu i ile do zrobienia, lepiej jest dobrze obsłużyć kilku klientów dziennie i ich zatrzymać, aniżeli obsłużyć dziesięć razy więcej i gorzej na tym wyjść. Każdemu poświęć tyle czasu ile potrzebuje i każdego traktuj z szacunkiem.

Słuchaj i odpowiadaj na pytania.

Nie próbuj wciskać czegoś na siłę. Jeśli dobrze przeprowadzisz rozmowę, produkt sam się sprzeda.

Bądź specjalistą, klienci nie muszą nimi być!

Źródło:

  • Siła nawyku, Charles Duhigg,Dom Wydawniczy PWN, 2014.