Karta Produktu – niedoceniany element e-commerce

KArta produktu jest ważnym czynnikiem sprzedaży produktu

Pandemia zmusiła bardzo wiele przedsiębiorstw i firm do przeniesienia części, bądź całości swoich działań do Internetu.

Wiele z nich musiało bardzo szybko nauczyć się działać na wielu płaszczyznach, które składają się na zaistnienie w tym ogromnym medium, a także utrzymanie klienta przy sobie. Poza dobrze prowadzonymi social-mediami, czy reklamami w różnego rodzaju serwisach, niesamowicie ważnym elementem w e-commerce jest też karta produktu. Czym jest? Jakie podstawowe elementy powinna posiadać? Jak powinna wyglądać idealna karta produktu?

Karta produktu w sklepie internetowym – pomijana, choć kluczowa sprawa

Klasyczne zakupy różnią się od tych, które robi się w sieci. W trakcie wizyty w galerii handlowej czy różnego typu sklepach, odpowiednie ułożenie produktów ma nakłonić klienta do tego, aby zechciał kupić rzecz, po którą nie przyszedł. Niech pierwszy rzuci kamieniem, ten, który poszedł po coś do sklepu i nie wyszedł z niczym, czego kupna nie planował. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy konsumpcjonizmu, Internet oferuje ogrom możliwości przyjrzenia się dobrze, produktowi, który interesuje klienta sklepu online, zarówno pod względem technicznym, jak i estetycznym.

Z tego powodu, warto postarać się o dobrej jakości kartę produktu. Poza oczywistym faktem doinformowania o produkcie interesującej klienta pozycji, jest ona bardzo ważna w kontekście wyszukiwarki Google. Algorytmy rządzące platformą są dość specyficzne, choć proste w pojęciu i obsłudze. Dobrej jakości opisy produktów, mnogość informacji i odpowiednie użycie słów kluczowych są ważnym elementem budowania pozycji w sieci.

Można się jednak dość mocno zdziwić, gdy spojrzy się na jakość karty produktów w niektórych sklepach i firmach, działających w sieci. Spora część z nich jest wątpliwej jakości – nie dostarcza wymaganych informacji, nie zawiera zwrotów do klienta, mających ich zachęcić do skorzystania z oferty oraz do podjęcia decyzji o zakupie danego towaru/usługi.

Idealna karta produktu

Klasyczne karty produktu charakteryzują się kilkoma pozycjami, które w całości dają spójny i zapamiętujący w pamięć zestaw informacji o produkcie. Polski lider sprzedaży online, Allegro wydaje co roku setki tysięcy złotych na to, by ich serwis był jak najbardziej intuicyjny i przyjazny dla użytkownika. Na idealną kartę produktu składa się pięć kluczowych ogniw:

  • Nazwa – wbrew pozorom nie chodzi o zbitek nazw producenta z linią i/czy numerem produktu. Nazwa idealnej karty produktu, powinna zawierać również słowa kluczowe oraz ewentualne informacje o dodatkach czy rabatach.
  • Opis produktu – jest to najważniejszy element idealnej karty produktu w sklepie internetowym. Co należy o nim wiedzieć? Pierwszą sprawą jest to, że winien być on unikalny – powielanie opisów produktów z innych sklepów czy od producenta, potrafi znacząco obniżyć sprzedaż oraz wyniki wyświetlania oferty z wyszukiwarek. Druga sprawa to wysoka (lub chociaż średnia) jakość – charakterystyka oferowanego klientowi produktu powinna zawierać nie tylko najważniejsze informacje, ale i sprawiać przyjemność z czytania, jednocześnie zachęcając potencjalnego nabywcę do podjęcia decyzji o dokonaniu transakcji (tzw. call to action).Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać to kompatybilność z wyszukiwarką Google. Pomóc mogą tu słowa kluczowe, które odnosić się będą zarówno do najczęściej wyszukiwanych fraz, nie będąc jednocześnie nimi przeładowane – najważniejszy jest balans.
  • Zdjęcia – w sieci, potencjalny kupujący nie ma możliwości dokładnego obejrzenia produktu przed jego zakupem, dlatego bardzo ważnym elementem każdej idealnej karty produktu są dobrze wykonane i obrobione zdjęcia towaru bądź finalnego efektu wykonania usługi, idealnie odzwierciedlające stan faktyczny.
  • Cena – niesamowicie ważny czynnik karty produktu w sklepie internetowym. Dobrze wyważona (w stosunku do jakości towaru/wykonanej usługi) jest czynnikiem przyciągającym klientów. W miarę możliwości, warto obniżyć ją o konkretny procent – nic tak nie działa na uwagę jak rabat czy promocja. Sporym ułatwieniem dla przedsiębiorcy i dla klienta jest umieszczenie odpowiedniej informacji o koszcie wysyłki, zwykle w pobliżu ceny produktu.
  • Kontakt ze sprzedawcą – aby zdobyć nabywcę, warto postarać się o to, by w razie wątpliwości kontaktował się ze sprzedawcą bezpośrednio. Sama transakcja ma o wiele większe szanse powodzenia, a klient, który zostanie dobrze obsłużony może wrócić, jednocześnie przyciągając do sklepu innych.

Karta produktu – małe dodatki, wielkie efekty

Oczywiście, nie są to jedyne elementy, które podnoszą jakość wykonania strony Internetowej z ofertą firmy bądź przedsiębiorstwa. Wśród innych, często wymienianych elementów, które powinny znaleźć się w idealnej karcie produktu, wymienia się video (recenzję, bądź przedstawienie produktu w użyciu), odnośniki do innych elementów oferty sklepu, opinie produktu i recenzja odczuć związanych z dokonywaniem transakcji. Im więcej tego typu elementów posiadać będzie karta produktu w sklepie internetowym, tym bardziej będzie kompletna i atrakcyjna, zarówno dla potencjalnego kupującego, jak i wyszukiwarek Google.