Karta produktu w sklepie internetowym – wszystko co należy wiedzieć

Karta produktu

Prowadząc sklep internetowy, bardzo ważną i istotną dla sprzedaży aktywnością, jest przygotowanie skutecznej i czytelnej karty produktu. Karta produktu zawiera wszystkie niezbędne informacje o produkcie. Ponadto karta ta jest miejscem, w którym można zakupić produkt wyróżniony i opisany ze szczegółami. Czym charakteryzuje się dobra karta produktu? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Jak zaprojektować kartę produktu?

Karta produktu, na wstępie, powinna być czytelna i przejrzysta dla użytkownika. Dlatego bardzo ważnym aspektem, jest badanie skuteczności karty produktu, w procesie sprzedaży. Oczywiście najlepsze platformy sklepowe, sprzedaży internetowej, zapewniają już odpowiedni układ, w lokalizacji, w której znajduje się karta produktu, ale zawsze można to, w najlepszych rozwiązaniach zmienić, poprzez edycję szablonu. Badając User Experience UX/UI, gdzie zapewnione są najwyższe standardy sprzedaży, warto pamiętać, o dostosowaniu wyglądu i interfejsu użytkownika. Tego typu testy i doświadczenia, w głównej mierze można realizować przez specjalistyczne oprogramowanie, badając zachowanie użytkowników, w naszym sklepie internetowym. Karta produktu jest obserwowana przez potencjalnego klienta, w specyficzny sposób i właśnie to oprogramowanie monitoruje, jak myszka wędruje po ekranie i jakie akcje są w ramach aktywności użytkownika realizowane. W bardziej zaawansowanych rozwiązaniach, angażuje się do tej czynności testerów, którzy po założeniu specjalnych okularów, są badani pod kątem poruszania się gałek ocznych, w czasie przeglądania i dokonywania zakupu, by wypracować najskuteczniejszy model i dostosować kartę produktu, do sposobu zwracania uwagi klienta, na poszczególne elementy na stronie. Tutaj główną zasadą, jest zasada litery „F”, gdzie użytkownik, wędruje wzrokiem po ekranie, niczym kształty litery ”F” monitora, w tym przypadku karty produktu.

Dobry klient, to zadowolony klient

Każda karta produktu powinna być skierowana na konkretnego odbiorcę, a pisana treść powinna być skierowana bezpośrednio do rodzaju odbiorców, na których najbardziej nam zależy. Warto więc podczas zakupu produktów przez klienta, poinformować o możliwości zakupu produktów z wyższej półki oraz produktów uzupełniających wybrany produkt, jak również możliwość zakupu dostępnych, gotowych pakiety, w korzystnej cenie. Ważne, by posługiwać się językiem korzyści i informować o cechach i walorach najbardziej istotnych, wyróżniających towar. Dlatego warto, tutaj stosować zasadę CZK, gdzie na pierwszym miejscu, edytor karty produktu, informuje o cechach, w kolejnym kroku o zaletach i na końcu o korzyściach płynących z zakupu produktu. Same parametry na karcie produktu, nie wystarczą, by zachęcić klienta do zakupu, podobnie sam opis, często jest niewystarczający. Dopiero połącznie w lokalizacje, gdzie jest karta produktu, wspomnianych trzech elementów, pozwala na pełny obraz produktu. Warto także zwrócić uwagę na prezentację produktu, mając na uwadze, między innymi, inspiracje i lookbooki, które pozwalają na prezentację produktu w otoczeniu i przy udziale osób, które korzystają z danego produktu, co nadaje życia proponowanym produktom. Warto zadbać o zdjęcia wysokiej jakości, również w modelu obrotowym lub wykorzystując do tego modele 3D, co znacząco wzbogaca prezentację asortymentu na karcie produktu. Warto zadbać także o dobre rozmieszczenie takich informacji, jak dane kontaktowe, promocje, rabaty, gwarancje, zakup na raty, sposób dostawy, dostępność i inne cechy, które wpływają na lepszy odbiór naszego produktu. Karta produktu powinna także mieć umieszczony w widocznym miejscu, bez konieczności przewijania strony, przycisk umożliwiający zakup produktu. Karta produktu bez wezwania do działania w formie komunikatu CTA – „Call To Action”, zachęcającego do zakupu, jest bezużyteczna. Wezwanie do działania, powinno mieć postać krótkiego komunikatu, jednoznacznie zachęcającego do zakupu produktu i nie musi być to tylko, przykładowo tekst: „Dodaj do koszyka”.  Na karcie produktu warto wyróżnić, przycisk odpowiednim kolorem i animacją, która będzie szczególnie korzystnie wpływała na odbiór produktu przez klienta i dodawała ciekawych cech, podnoszących jakość i zadowolenie klienta.

Dbałość o detale, w obliczu dostępnych usług w sieci internetowej

Podczas projektowania i przygotowywania treści na kartę produktu, należy zadbać o poprawność i styl, ale nade wszystko, na niepowtarzalność opisów, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Również tekst alternatywny, nazwy plików i zdjęć, mają wpływ na naszą pozycję w sieci internetowej.  Ponadto ważnym aspektem dla karty produktu jest zamieszczenie odsyłaczy, umożliwiających udostępnienie informacji o produkcie, między innymi w mediach społecznościowych lub innych usługach w sieci, jak również sam odsyłacz do naszych lokalizacji, w tym do Fanpage’a na naszym profilu Facebooka. Korzystne jest także, dla widoczności sklepu internetowego, zamieszczenie na karcie produktu możliwości zadawania pytań, dodawania komentarzy, oceniania produktów, czy zapewnienie innych form korzystania z komunikacji z administratorami sklepu, jak również z innymi użytkownikami, na przykład poprzez odnośnik do forum internetowego, gdzie użytkownicy mogą wymieniać się swoimi opiniami i zadawać pytania w swojej społeczności. Dodanie dodatkowych treści, na przykład –  w postaci prezentacji wideo, to bardzo duży atut dla karty produktu i tutaj także, każde kreatywne podejście do tego tematu, jest „na wagę złota”.

Decydując się na prowadzenie sprzedaży w Internecie, należy poważnie podejść do tematu i zadbać o poprawny odbiór sprzedawanych produktów, co przełoży się na skuteczność sprzedaży, zadowolenie klientów i funkcjonalność, zapewniające prowadzenie sprzedaży na najwyższym poziomie. Tylko dobrze zaprojektowana karta produktu, przekłada się na wzrost sprzedaży. Dlatego dbałość o detale i szczegóły, jest szczególnie istotne, przy prowadzeniu sprzedaży przez Internet i do tego szczerze zachęcam administratorów i prowadzących sprzedaż w Internecie.