Księga znaku – czy rzeczywiście jest potrzeba każdej firmie?

Księga znaku opisuje wytyczne loga

Znakiem rozpoznawczym każdej firmy jest logo. Jest to unikalny symbol, który wyglądem nawiązuje do działalności firmy oraz pozwala odróżnić ją od konkurencji. Samo stworzenie estetycznego logo naszych marzeń nie jest jednak gwarancją sukcesu – należy jeszcze wiedzieć, jak prawidłowo z nim pracować, aby znak firmowy zawsze działał i pracował na korzyść firmy. Takiej wiedzy dostarcza specjalny dokument, w branży znany jako księga znaku.

Księga znaku, czyli co? Czym jest i jaką pełni rolę?

Księga znaku to profesjonalny dokument, który możemy zamówić wraz z projektem logo. Warto się na niego zdecydować, gdyż dostarczy on całej niezbędnej wiedzy do prawidłowego posługiwania się znakiem firmowym. Księga znaku jest niezwykle przydatna w każdej sytuacji, w której planujemy powierzyć wykonanie materiałów reklamowych firmom lub wykonawców z zewnątrz, naszym własnym grafikom lub innym podmiotom. Znajdują się w niej bowiem wszystkie istotne informacje, do których dostęp gwarantuje reprodukowanie logo w zamierzonej, zgodnej z zamysłem jego autora postaci. Dzięki informacjom zgromadzonym w księdze znaku nigdy nie spotka nas przykra niespodzianka ani nie zmarnujemy całego nakładu materiałów reklamowych.

Księga znaku może zostać zrealizowana w dwóch wersjach. Pierwszym wariantem, na który decyduje się większość firm, jest księga znaku podstawowa. Wbrew nazwie, dokument ten zawiera w sobie wszystkie najważniejsze informacje na temat logo, jego historii, genezy powstania, wariantów kolorystycznych, czcionek, pól ochronnych wraz z przykładami prawidłowych reprodukcji oraz tych niezgodnych z zaleceniami. Księga znaku rozszerzona, oprócz wszystkich informacji z wersji podstawowej, dysponuje ponadto już gotowymi projektami materiałów reklamowych, które od razu mogą zostać wykorzystane przez firmę. Mniejszym firmom z powodzeniem wystarczy jednak inwestycja w wersję podstawową, która dostarczy im całej niezbędnej wiedzy do prawidłowej pracy z ich logo.

Księga znaku może zostać zrealizowana w dwóch wersjach

Czy można zrezygnować z księgi znaku? Z czym wiąże się taka decyzja?

Wielu przedsiębiorców postrzega księgę znaku jako zbędny dokument, który i tak nie będzie użytkowany. Według nich tym, co istotne, jest bowiem samo logo. Takie myślenie niesie jednak za sobą poważne ryzyko, gdyż wiąże się z dużymi ograniczeniami oraz możliwością popełnienia trudnych do skorygowania błędów. Przede wszystkim, odbierając gotowy projekt logo, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, gdzie będziemy je umieszczali.

Często w toku działalności firmy okazuje się, że konieczne jest naniesienie logo na niewielkie gadżety reklamowe lub wręcz przeciwnie, na bardzo duże powierzchnie. Wtedy z pomocą przychodzi księga znaku, która zawiera w swojej treści odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości oraz dostarcza cennych wskazówek, które pozwalają na bezbłędne tworzenie projektów każdego pokroju z logo w roli głównej. Pozwala to uniknąć stresu i niepokoju czy dana realizacja wyjdzie zgodnie z oczekiwaniami oraz często znaczących strat finansowych, które zawsze wiążą się z działaniem po omacku, bez jasno określonych zasad, reguł i instrukcji, których dostarcza profesjonalna księga znaku.