Najczęstsze błędy popełniane podczas przeprowadzania audytu sklepu internetowego

Przeprowadzanie audytu sklepu internetowego

Strony sklepów internetowych to zwykle bardzo złożone konstrukcje. Jak w przypadku każdego rozbudowanego systemu, aby sprawnie on funkcjonował, należy regularnie analizować jego jakość, aby następnie ustalić, co można poprawić. Właśnie z tego powodu od czasu do czasu trzeba przeprowadzać audyty sklepów internetowych. Jakich błędów jednak unikać, aby proces ten przyniósł jak najwięcej korzyści? Tego dowiesz się w tym artykule.

1. Pomijanie kwestii dokładnego crawlingu i dostępności

Aby audyt sklepu internetowego mógł skutecznie wykryć najważniejsze problemy, na początek należy uzyskać pełen obraz sytuacji. Z tego powodu konieczne jest dokonanie dokładnego crawlingu strony. Jeśli pominiesz ten krok, wszelka analiza i potencjalnie wprowadzane zmiany będą robione na ślepo.

Jednym z dobrych narzędzi do przeprowadzania crawlingu jest Screaming Frog SEO Spider, który charakteryzuje się prostotą i dobrą ceną.
Inna powiązana kwestia dotyczy także tego, czy wszystkie treści na stronie są odpowiednio dostępne. Skuteczne strategie SEO oraz wnikliwe audyty nie przyniosą większych korzyści, jeśli nie zostaną sprawdzone i rozwiązane problemy związane z tym, czy do stron w ogóle dociera odpowiednia ilość ruchu.

Aby uniknąć tego problemu, podczas audytu wszystkie strony powinny zostać sprawdzone pod kątem ich statusu w pliku robots.txt. Dzięki temu będzie się dało uzyskać jasny obraz tego, które z nich mogą mieć problemy z indeksacją.

2. Pomijanie czynników technicznych

W przypadku audytów sklepów internetowych i ogólnie stron zazwyczaj wspomina się głównie o kwestiach SEO oraz marketingu. Oczywiście także mają one duże znaczenie, jednak witryny e-commerce to szczególnie rozbudowane konstrukcje, w przypadku których aspekty techniczne są kluczowe.

Pamiętaj dlatego, aby przyjrzeć się także takim kwestiom jak:

  • Serwer – odpowiednie dobranie lokalizacji, czas odpowiedzi, konfiguracja oprogramowania i aktualność wersji.
  • Bezpieczeństwo – status instalacji najnowszych łatek bezpieczeństwa.
  • Wydajność – połączenia CSS/JS, użytkowanie Cache, błędy JavaScript w konsoli itp.
  • Kod – jakość modułów zewnętrznych i dedykowanych.

3. Nieodpowiedni dobór metryk

Każdy audyt to dokładna analiza różnych aspektów funkcjonowania sklepu. Zawsze wykaże ona wiele nieprawidłowości, którym następnie należy się dobrze przyjrzeć, aby móc dojść do praktycznych wniosków.
Z tego względu, aby cały proces mógł przebiegać efektywnie, na początku należy dobrać odpowiednie metryki, na których chcesz się skupić. Być może w Twojej branży e-mail marketing nie ma szczególnie dużego zastosowania. Jeśli tak, dokonywanie głębszych analiz dotyczących częstotliwości otwierania takich wiadomości przez członków listy mailingowej nie ma za bardzo sensu. Lepiej skoncentrować się na innych parametrach.

4. Ignorowanie czynników SEO off-page

W przypadku pozycjonowania sklepu nad wieloma aspektami masz pełną kontrolę – opisy produktów, meta tagi, linkowanie wewnętrzne, nawigacja itp. Audyt strony powinien brać te wewnętrzne kwestie pod uwagę, jednak na SEO równie duży wpływ mają czynniki zewnętrzne.

Audyt sklepu internetowego powinien dlatego obejmować niejako mały audyt stron/platform zewnętrznych. Jak prezentuje się obecność danego sklepu w mediach społecznościowych? Czy kampanie reklamowe i promocje są spójne?

Warto także zwrócić uwagę na strony, które linkują do analizowanego sklepu. Choć zewnętrzne odnośniki są bardzo pożądane, to warto mieć na uwadze ich jakość. Czy nie da się na nich zauważyć technik Black Hat SEO jak cloaking, keyword stuffing albo ukrywanie tekstu? Jeśli tak, to być może lepiej zrzec się takich przekierowań, gdyż mogą one wpływać negatywnie na pozycjonowanie.

Audyt sklepu internetowego – kiedy go przeprowadzić?

Audyty, ogólnie rzecz biorąc, powinny być przeprowadzane regularnie – minimum raz na 2 lub 3 lata. Oprócz tego weź pod uwagę zrealizowanie takiej dogłębnej analizy w przypadku innych scenariuszy:

  • Wdrażasz nowy sklep lub właśnie zakończyłeś ten proces.
  • Rozszerzenia, z których korzystasz, sprawiają kłopoty i tracisz przez nie dużo czasu.
  • Klienci zgłaszają wiele problemów z działaniem sklepu.
  • Sklep ma problemy z wydajnością.
  • Dokonałeś migracji sklepu na nową domenę.
  • Masz wątpliwości co do jakości bezpieczeństwa.
  • Google nałożyło karę na stronę sklepu.
  • Zauważyłeś znaczący spadek ruchu.

Audyt sklepu internetowego – podsumowanie

Dobry audyt sklepu może uratować go przed pogrążeniem się w problemach, jak i nadać nowy kierunek, który pozwoli zyskać przewagę nad konkurencją. Postaraj się dlatego, aby w przypadku Twojej platformy taką analizę przeprowadzać regularnie.