SMS transakcyjne – jaką rolę odgrywają w marketingu SMS?

Kobieta dostała smsa transakcyjnego na swój telefon

Są standardem w branży e-commerce, zwłaszcza jeśli mowa o wiadomościach związanych ze statusem zamówienia. SMS transakcyjne pełnią jednak nie tylko funkcję informacyjną – jakby się mogło wydawać – ale także marketingową. Zwiększają zaufanie do marki i w subtelny sposób pokazują jej osobowość.

Czym są SMS-y transakcyjne?

Zacznijmy od definicji. SMS transakcyjne to bowiem nie to samo co SMS-y marketingowe. Oba rodzaje wiadomości należą do kategorii SMS MT, czyli po prostu wysyłki treści za zgodą użytkownika, jednak różnią się dwoma istotnymi czynnikami. SMS-y transakcyjne:

  • nie wymagają jasno udzielonej zgody na ich otrzymywanie, nadawca taką zgodę uzyskuje w momencie wykonania określonej akcji, musi to być jednak zawarte w regulaminie;
  • wysyłane są do pojedynczych osób, a nie grupy – tak jak w przypadku przeprowadzania klasycznych akcji marketingowych.

Warto jednak dodać, że w niektórych sytuacjach powyżej wskazane rodzaje treści nachodzą na siebie. Ma to miejsce np. przy porzuconych koszykach. Wiadomość wysyłana jest do jednej osoby po porzuceniu koszyka zakupowego, ale niesie w sobie komunikat marketingowy, tj. zachętę do zakupu.

Jednocześnie SMS-y transakcyjne przekazują informacje, które są wrażliwe na czas. I w tym przypadku to właśnie marketing mobilny sprawdza się najlepiej, bo telefony mamy ze sobą praktycznie przez 24 godziny na dobę.

Jak wykorzystać SMS transakcyjne w swojej firmie?

Możemy wyróżnić 3 sposoby wdrożenia SMS-ów transakcyjnych w działalności firmowej. Są to:

  • autoryzacja SMS,
  • statuty związane z zamówieniem,
  • wiadomości wysyłane do odbiorców po wcześniejszym wykonaniu jakiejś czynności.

Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

Autoryzacja SMS

Na wskazany wcześniej numer telefonu w trakcie logowania lub wykonywania akcji wymagającej potwierdzenia tożsamości wysyłany jest SMS z kodem weryfikującym. Należy przepisać go we wskazanym okienku na ekranie.

Autoryzacja SMS to sposób na zwiększenie bezpieczeństwa – w firmie i dla użytkowników. Ogranicza ilość automatycznie tworzonych kont, a także chroni osobiste dane klientów, utrudniając dostęp do konta osobom nieupoważnionym.

Informacje o zamówieniu

Najpopularniejszy rodzaj SMS-ów transakcyjnych. Bez nich świat e-commerce praktycznie nie istnieje. Dzięki tego rodzaju wiadomościom sklepy internetowe budują zaufanie do swojej marki. Klienci wręcz oczekują informacji o wysyłce zamówienia czy jego opóźnieniu.

Warto dodać, że te krótkie wiadomości to świetny moment na przemycenie osobowości marki. Odpowiedni ton w treści SMS przykuwa uwagę i wpływa na odbiór firmy przez jej klientów.

Wiadomości związane z regułami

Tutaj robi się ciekawie. SMS transakcyjne w tej formie to właściwie pełna dowolność dla firmy. Ważne, aby były one powiązane z konkretną aktywnością danego użytkownika. Mogą więc:

  • zachęcać do kupna w atrakcyjnej cenie produktów w porzuconych koszykach,
  • informować o zapisach na wydarzenie,
  • przypominać o zbliżających się płatnościach, wizytach u lekarza czy o wygaśnięciu okresu próbnego.