System poleceń – jak sprawić, by klienci polecali innym Twoje usługi?

Kobieta przeglada strone internetową która została jej polecona

System poleceń to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Jest wiarygodny dla nowych klientów, a przez to działa w zasadzie bez zarzutu. Chętnie bowiem wierzymy w polecenia od osób, które znamy, lubimy czy cenimy. To ważny argument, dla którego należy dbać o to, by system poleceń w Twojej firmie funkcjonował bardzo dobrze. Jak o to zadbać?

Jak dokładnie działa system poleceń?

Można rozróżnić kilka wersji systemu poleceń. Jedna z nich to ta, w ramach której dzieją się rzeczy wcześniej zaplanowane. To marketing szeptany i polecanie różnego rodzaju usług w ramach wcześniej określonej współpracy. Innym rodzajem systemu poleceń jest ten prawdziwy i naturalny, w ramach którego realnie zadowolony klient dzieli się swoimi wrażeniami z inną osobą, najczęściej znajomą. To dla wielu firm bardzo pożądana sytuacja. Przy zerowym koszcie marketingowym pojawiają się wówczas nowi klienci, zachęceni przez swoich znajomych.

Jak wspomóc działanie systemu poleceń?

Najprostszą drogą ku temu, by system poleceń dobrze funkcjonował, jest dbanie o to, by obecni klienci wynosili z firmy jak najlepsze wrażenia. Jeśli cały proces obsługi, kupna i korzystania z danej usługi jest bardzo zadowalający, wręcz zachwycający, nie musisz się martwić o dalsze polecenia. Pojawią się na pewno. By do tego doprowadzić, sprawdź, jakie emocje towarzyszą Twoim klientom podczas interakcji z Twoją firmą. Jak to zrobić? Zainteresuj się narzędziem Customer Journey, a następnie zacznij wdrażać je w swojej firmie.

Czym jest Customer Journey?

Customer Journey to mapowanie ścieżki klienta w Twojej firmie. Sprawdzanie tego, jakie emocje mu towarzyszą na poszczególnych etapach podróży przez współpracę z Tobą i Twoją firmą. Dzięki zbadaniu tego, bardzo szybko dostrzeżesz, jakie są mocne strony Twojej firmy, a nad czym należy popracować. Bez większego trudu będziesz w stanie wyeliminować błędy i poprawić to, co kuleje.

Czy to coś zmieni? Oczywiście! Jeśli Twoi obecni klienci będą bardzo zadowoleni z Twojej firmy i Twoich usług, z pewnością zaczną polecać je dalej. Proces poleceń ruszy najpierw powoli, a następnie pojawi się „efekt śnieżnej kuli” – wszystko będzie się działo coraz szybciej. Z pewnością warto spróbować, bo w perspektywie kilku lub kilkunastu miesięcy możesz zyskać wielu nowych klientów. W dobie kryzysu to niezwykle ważne, by niewielkimi kosztami wciąż starać się o to, by poszerzać grono swoich odbiorców – to stabilizacja w trudnych czasach!

Tekst napisany we współpracy z portalem servicedesign.pl.