Ustalamy konkurencyjną cenę

Konkurencyjna cena

Kolejnym równie ważnym aspektem w ustalaniu ceny jest jej wyrównanie pod względem cen konkurencji. Jak pierwszy etap określania ceny daje nam informacje o naszych możliwościach tak drugi o możliwościach naszych klientów.

Tajemniczy klient

Jest fajny sposób dowiedzenia się więcej o produkcie jaki oferuje Twoja konkurencja. Po prostu udajmy klienta zainteresowanego kupnem danego produktu. Zdobędziemy ważne informacje dotyczące ceny, możliwości negocjacyjnych, terminach czy serwisie lub gwarancji. Koniecznie należy zebrać informacje o:

  • Produkcie konkurencji
  • Cenie
  • Dodatkach
  • Dostępności produktu

Należy zdawać sobie sprawę, że im więcej jest dostępnego produktu tym cena powinna być bardziej konkurencyjna.

Cena konkurencji

Jak mamy sytuację gdy nasza cena ustalona za pomocą analizy jest niższa niż cena konkurencji to mamy sytuację wręcz idealną. Jeśli nasza pozycja na rynku jest stabilna i klientów mamy dostatek możemy wykorzystać to wyrównując nasza cenę do konkurencyjnej. Dostaniemy większą marżę. Jeśli dopiero teraz wchodzimy na rynek z produktem możemy obniżyć jego cenę aby przyciągnąć do siebie klientów od konkurencji.

Jednak trzeba pamiętać, ze cena jest wyznacznikiem jakości produktu. Niektórzy klienci z uwagi na obawę o jakość zdecydują się raczej na droższy niż tańszy produkt. Po drugie próbując przeciągnąć do siebie klientów należy pamiętać o emocjonalnej więzi klienta z dotychczasowym dostawcą. I dopiero duża różnica w cenie z zachowaniem jakości może przyciągnąć klienta do Ciebie.

Źródła:

  • Philip Kotler: „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.