Wyszukiwanie głosowe Google a działania SEO

Wyszukiwanie głosowe Google na tablecie

Wyszukiwanie głosowe Google nie zdobywa popularności tak szybko jak się tego spodziewano jeszcze kilka lat temu. Nie ulega natomiast wątpliwości, że jest to coraz silniejszy trend wśród wielu użytkowników sieci, przede wszystkim zaś smartfonów. Wyszukiwanie głosowe nie jest tylko inną formą zadania wyszukiwarce tego samego pytania. Zamiana pisma na głos przekłada się bowiem na strukturę samego zapytania.

Wyszukiwanie głosowe Google – kto, kiedy i gdzie z niego korzysta

Wyszukiwanie głosowe Google nie stanowiło w 2019 roku 50% wszystkich zapytań w wyszukiwarce, jak przewidywano jeszcze w 2014 roku. Nietrudno jednak zauważyć, że coraz większa liczba użytkowników sięga po to rozwiązanie. Każdy producent oprogramowania ma swoje narzędzie do wyszukiwania głosowego, natomiast najbardziej widoczne zmiany dotyczą oczywiście wyszukiwarki Google, bo tutaj trafia nadal większość zapytań użytkowników sieci. Z wyszukiwania głosowego użytkownicy korzystają przede wszystkim podczas prowadzenia samochodu, brania kąpieli, gotowania, czyli we wszystkich tych sytuacjach, kiedy wpisywanie zapytania do sieci jest utrudnione, niemożliwe lub niebezpieczne.

Znaczenie dla SEO

Praktyka pokazuje, że wyszukiwanie głosowe zmienia nieco charakter zapytań umieszczanych w wyszukiwarce. Dużo częściej mają one postać pytań, częściej przybierają bardziej naturalne formy, wypowiadzając zapytanie użytkownicy częściej odmieniają człony kluczowej frazy, dodają przyimki. To z kolei wymaga porzucenia niezdrowych zasad SEO, które jeszcze do niedawna koncentrowało się na „upychaniu” w tekście jak największej liczby fraz kluczowych (bez odmiany, często w nagannej językowo formie). Coraz bardziej będzie liczyła się jakość contentu: to, czy artykuł odpowiada na konkretne pytanie zadane przez użytkownika sieci.Wyszukiwanie głosowe Google nie wprowadza więc rewolucji, ale wzmacnia zmiany, które wiążą się między innymi z wprowadzeniem algorytmu BERT. Copywriterzy muszą przede wszystkim pisać merytorycznie, ciekawie, na temat. Frazy kluczowe liczą się nadal, coraz bardziej jednak w naturalnej odmianie, w formie pytań i dłuższych fraz. Wyszukiwanie głosowe Google ma także przełożenie na stronę technologiczną: niezbędna jest już mobilna wersja strony (najlepiej przejrzysta i łatwa w eksploracji), a także szybko się ładująca. Trzeba pamiętać, że z wyszukiwania głosowego korzystają przede wszystkim użytkownicy smartfonów, a nie komputerów czy nawet tabletów.