Przekierowanie 301 – dlaczego warto je stosować i co to ma wspólnego z pozycjonowaniem?

Kobieta zajmuje się pozycjonowaniem stron w pracy

Redirect 301 to sygnał dla robotów wyszukiwarek, że dana strona istnieje, ale została przeniesiona w inne miejsce. Ze starego adresu można więc dokonać przekierowania, które z jednej strony zaprowadzi użytkownika we właściwe miejsce, z drugiej — pozwoli uniknąć duplikacji treści oraz spadku mocy strony.

Z jednego adresu URL na drugi

Jeśli jeden albo drugi element strony został przez ciebie trwale przeniesiony w inne miejsce, możesz to zaznaczyć, korzystając z redirect 301. To rozwiązanie opłacalne zarówno z punktu widzenia użytkownika, który poszukuje jakieś wiedzy, jak i robotów indeksujących, które mogą odnotować obecność adresu URL, a także dla ciebie, ponieważ dzięki temu strona nie traci swojej mocy i potencjał do pozycjonowania. 

Redirect 301 – jak to działa?

Wdrażając przekierowanie 301, dajesz sygnał robotom wyszukiwarki Google, że dana witryna (którą obsługiwał dotychczasowy adres URL) dostępna jest pod innym adresem. W ten sposób konkretna treść opublikowana zostaje tylko w jednym miejscu, nie dochodzi do duplikacji, która mogłaby okazać się szkodliwa z punktu widzenia pozycjonowania.

Masz możliwość stosowania dwóch rodzajów przekierowań:

  • wewnętrzne — redirect 301w tym przypadku odbywa się w obrębie tej samej domeny, co oznacza po prostu, że przenosisz użytkownika z jednej podstrony na inną;
  • zewnętrzne — ten redirect 301 dotyczy przekierowania użytkownika z jednej domeny na inną, a więc zmienia się w tym przypadku także adres URL witryny.

Dlaczego warto stosować przekierowanie użytkownika?

Największą zaletą redirect 301 jest stałe przeniesienie adresu. Oznacza to, że przenosząc treści na inne adresy URL, nie tracisz mocy strony i pozycji strony w Google, na którą często długo pracowałeś. Czasami przeniesienie jest konieczne z różnych powodów, natomiast obawiamy się go właściwa ze względu na pozycjonowanie. Okazuje się zaś, że odpowiednio przeprowadzone przekierowanie 301 jest właśnie tym rozwiązaniem, które jest szczególnie mocno doceniane przez pozycjonerów i specjalistów SEO. To rozwiązanie ma istotne znaczenie także w przypadku stosowania linkowania zewnętrznego, które jest ogromnie istotną częścią strategii linkbuildingowej jako elementu działań SEO. Przekierowanie 301 pozwala aktualizować dane stron, zapewniać ciągłość odesłania, a jednocześnie dokonywać zmian na stronach zgodnie z bieżącymi potrzebami. Z 301 nie warto jednak korzystać w szczycie sprzedażowym. Wtedy warto zadbać o maksymalną stabilność strony, nie ryzykować wahaniami ruchu organicznego.