Czego dowiesz się z audytu kampanii Google Ads?

okulary na stole

Prowadzisz działania reklamowe w Google Ads od dłuższego czasu i nie do końca satysfakcjonują Cię wyniki tych działań? Najwyższy czas sprawdzić czy Twoja kampania jest skonfigurowana w sposób poprawny. Audyt kampanii Google Ads wskaże obszary, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia nowych kampanii reklamowych, a w szczególności optymalizacji aktualnie prowadzonych działań marketingowych.

Co należy zweryfikować podczas audytu Google Ads?

Weryfikowana jest struktura konta reklamowego pod kątem podziału kampanii. Dobrze, aby kampanie odzwierciedlały ofertę produktów lub usług na stronie. Nie umieszczaj więc wszystkich usług lub produktów w jednej kampanii. Podziel je na mniejsze grupy kampanijne, tak abyś mógł w łatwiejszy sposób zarządzań budżetem dziennym, a także by możliwa była łatwiejsza kontrola wydatków na konkretne usługi z Twojej oferty. Duża część produktów i usług cechuje się określoną sezonowością. Segmentacja kategorii usług pozwoli na szybszą analizę i trafniejsze decyzje podejmowane podczas zarządzaniem kampanią reklamową.

Pamiętaj, aby zachowany był podział na grupy reklam w kampanii. Każda kategoria usług może mieć wiele różnych słów kluczowych, które kwalifikują się do umieszczenia w mniejszych grupach. Nie umieszczaj wielu różnych, niezwiązanych ze sobą słów kluczowych, w jednej grupie reklam. Być może nie do końca rozumiesz to dlaczego trzeba dzielić wiele grup reklam w danej kampanii – zapoznaj się z poniższym opisem słów kluczowych oraz tekstów reklamowych. Wtedy wszystko się wyjaśni.

Wiele różnych słów opisuje Twoje usługi czy też produkty. Jeden produkt może być opisany na dziesiątki, a nawet setki różnych sposobów. Warto, aby w kampanii reklamowej dodane były wszystkie możliwe kombinacje słów kluczowych. Dla łatwiejszej optymalizacji i analizowania co sprawdza się dobrze – warto jest dzielić słowa na mniejsze grupy. Dzięki temu możesz dowiedzieć się na przykład, że słowa kluczowe, które zawierają w sobie słowa sprzedażowe np. cena telewizora, cennik telewizorów, koszt telewizora, ile kosztuje telewizor – działają lepiej niż np. samo słowo telewizor. Taki podział daje jeszcze jedną zaletę. Możesz dostosować reklamy tekstowe do danych słów kluczowych. Jeżeli stworzysz grupę reklam z określonymi słowami kluczowymi, np. telewizory HD to postaraj się, aby w tekście reklamowym pojawiły się słowa wpisane przez użytkownika. Dlatego też telewizory HD oraz telewizory 4K będą w dwóch rożnych grupach reklam, ponieważ wówczas można w lepszy sposób dopasować reklamę do słowa kluczowego.

Kolejnym elementem audytu jest weryfikacja rozszerzeń reklam tekstowych. Jest ich wiele, wiec należy poświęcić na to odpowiednio więcej czasu. Nie każdy typ rozszerzenia reklam można wykorzystać w każdym biznesie. Jeżeli z jakiś powodów nie możesz ich użyć – to nie przejmuj się. Podczas audytu kampanii Google Ads, sprawdzone powinny zostać np. rozszerzenie linków do podstron, rozszerzenie objaśnień, rozszerzenie informacji w witrynie, rozszerzenie połączeń, rozszerzenie lokalizacji, rozszerzenie cen, rozszerzenie promocji i rozszerzenie formularza kontaktowego.

Każda z kampanii oraz grup reklam powinna mieć również sprawdzone ustawienia. Od ustawień daty rozpoczęcia i zakończenia, zdefiniowanych sieci, ustawienia rotacji reklam, lokalizacji, języka, budżetu dziennego i wielu innych.

Ponadto weryfikacji powinny zostać poddane inne formy kierowania poza słowami kluczowymi. Reklamy można kierować również za pomocą list odbiorców (remarketing lub zainteresowania), tematów stron, miejsc docelowych, itp. Wszystkie te elementy należy poddać weryfikacji.

Wynik jakości to również ważny element audytu. Każde słowo kluczowe posiada wskaźnik określający jego jakość (Quality Score). Składowymi Wyniku jakości jest trafność reklamy, przewidywany współczynnik CTR oraz jakość strony docelowej. Informacja na temat wyniku jakości oraz ocenie trzech składowych elementów tego wyniku – pozwala podjąć kroki optymalizacyjne, które zaowocują zwiększeniem Quality Score, a tym samym wpłyną na lepsze wyniki. QS bezpośrednio wpływa na wysokość kosztu kliknięcia. Im wyższy wynik jakości tym niższe CPC. Określany jest w skali od 1 do 10. Sprawdź jak ten wskaźnik prezentuje się w Twojej kampanii i zobacz co możesz poprawić w swoich reklamach i słowach kluczowych.

Audyt SEM dostarcza też informacji, czy listy remarketingowe użyte są w kampanii w sposób poprawny oraz w czy są poprawnie skonfigurowane. Wiele kont reklamowych wykorzystuje tylko kilka % z możliwości remarketingu, dlatego warto poświęcić na remarketing o wiele więcej czasu podczas audytu kampanii SEM.

Innymi elementami, które warto uwzględnić w audycie kampanii Google Ads są m.in. słowa wykluczające i miejsca wykluczające, ustawienia konwersji, połączenie z innymi usługami (Google Analytics, YouTube, itp.).

Warto jest przeprowadzać samodzielny audyt kampanii Google Ads lub też zlecać go profesjonalistom. Dzięki takim audytom można zaoszczędzić środki reklamowe na kampanię Google Ads w kolejnych miesiącach. Audyt pozwala zwiększyć efektywność kampanii, niekiedy przy mniejszym budżecie reklamowym. Koszt audytu może być sporym wydatkiem (chyba, że przeprowadzany jest samodzielnie) jednak w dłuższym okresie czasu jakość prowadzonych kampanii będzie o wiele wyższa i zaowocować to może długotrwałą poprawą wyników kampanii.