Co to jest marża i narzut i jak je obliczać?

Mężczyzna przed laptopem oblicza marżę

Aby otworzyć swój własny sklep internetowy, musisz dobrze wiedzieć, jak szacować jego rentowność. Kluczowe znaczenie będą miały w tym przypadku takie terminy jak marża oraz narzut. Czym różnią się one od siebie i jak je obliczać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym poradniku!

Dlaczego w sklepie internetowym należy liczyć marżę?

Marża to jeden z podstawowych wskaźników wykorzystywanych w biznesie. Jego znajomość pozwoli Ci określić rentowność Twojego sklepu internetowego, a więc stwierdzić, czy prowadzenie tej działalności w ogóle się opłaca. Dzięki marży dowiesz się również:

  • ile towaru musisz sprzedać, aby wypracować ustalony zysk w danym miesiącu,
  • sprzedaż których produktów opłaca Ci się najbardziej,
  • ile powinien wynosić optymalny budżet na działania marketingowe.

Co to jest marża?

Skoro wiesz już, po co w ogóle liczyć marżę, pora odpowiedzieć sobie na pytanie, co dokładnie oznacza ten wskaźnik. Najprościej rzecz ujmując, jest to zysk ze sprzedaży danego towaru — czyli różnica między kosztami jego wytworzenia lub pozyskania a ceną, po której zostaje sprzedany.

Marżę można więc obliczyć w bardzo prosty sposób. Jeśli kupujesz w hurtowni towar za 80 zł, a sprzedajesz go za 100zł, Twoja marża wynosi 20 zł, czyli w tym przypadku 20%.

Miej jednak na uwadze, że koszty produkcji lub pozyskania asortymentu to nie jedyne wydatki, jakie należy uwzględnić podczas obliczania marży. Często masz bowiem do czynienia także z kosztami ukrytymi. Mowa choćby o:

  • opłatach magazynowych,
  • kosztach wysyłki,
  • wydatkach kadrowych czy marketingowych.

Jakby tego było mało, polskie prawo wymaga, aby ceny podawane w sklepach były cenami brutto. Oznacza to, że do marży należy doliczyć również prognozowany podatek dochodowy oraz VAT. Dzięki temu zyskasz pewność, że po sprzedaży towaru cały Twój zysk nie zostanie pochłonięty przez daniny.

Co to jest narzut?

Choć wielu osobom narzut może mylić się z marżą, jest to nieco inna wartość. Przede wszystkim wylicza się ją „z dołu”. Narzut stanowi stosunek zysku ze sprzedaży towaru do ceny jego pozyskania netto.

Wyliczanie narzutu jest równie proste jak w przypadku marży. Jeżeli kupujesz produkt za 80 zł, a sprzedajesz za 100, Twój zysk wynosi 20 zł, a więc 25% ceny pozyskania towaru.

Zauważ, że w przykładzie pomijamy koszty wysyłki, które mogą zostać poniesione przez odbiorcę.

Czym różni się marża od narzutu?

Znasz już sposoby wyliczania marży oraz narzutu, a nadal nie wiesz, czym różnią się między sobą te wartości? Oto proste podsumowanie, które pomoże Ci to lepiej zrozumieć:

  • Marżę wylicza się „z góry” i jest ona równa stosunkowi zysku do ceny sprzedaży netto.
  • Narzut wylicza się „z dołu” i jest on równy stosunkowi zysku do ceny pozyskania towaru netto.

Jeżeli obliczanie marży i narzutu wydaje Ci się nieco skomplikowane, zawsze możesz wyręczyć się automatycznymi kalkulatorami, które znajdziesz w sieci. Pamiętaj, że oba te wskaźniki odgrywają kluczową rolę podczas szacowania rentowności sklepu internetowego. Każdy sprzedawca powinien zatem wiedzieć, na czym polegają różnice między nimi.