Dlaczego i jak śledzić, które reklamy generują połączenia telefoniczne?

Kobieta śledzi które które reklamy generują połączenia telefoniczne

W świecie idealnym reklama kontekstowa działa bezbłędnie, ludzie klikają reklamy, a następnie dokonują zakupów poprzez koszyk. A właściciele witryn analizują wszystko w raportach Google Analytics. Ale w prawdziwym życiu wszystko jest bardziej skomplikowane.

Na przykład ludzie dzwonią przed dokonaniem zakupu, a nawet składają zamówienie przez telefon. Analityka internetowa nie widzi takich konwersji, więc nie może ich analizować. Aby dowiedzieć się, jak reklama zadziałała w kontekście połączeń telefonicznych, niezbędny jest call tracking Ringostat.

Czym jest call tracking

Śledzenie połączeń czyli call tracking to technologia, która pozwala określić, z jakiego źródła reklamy klient wszedł na stronę internetową, a następnie zadzwonił do firmy. 

Jak to działa? Technologia polega na zainstalowaniu na stronie kodu. Kod zmienia numery ― zamiast prawdziwego numeru firmy każdy użytkownik widzi numer zastępczy. Następnie kod dopasowuje, który użytkownik zadzwonił pod który numer. W ten sposób identyfikowane jest źródło reklamy każdego połączenia.

Połączenia telefoniczne

Wszystkie dane połączeń są gromadzone w raportach. Dla każdego połączenia widoczne są:

  • datę i godzinę,
  • typ i status połączenia (przychodzące lub wychodzące, odebrane lub nieodebrane, docelowe),
  • numer,
  • menedżer, który odebrał połączenie,
  • czas trwania połączenia,
  • nagranie rozmowy,
  • informacje o reklamie, która spowodowała połączenie: źródło, kanał, kampania i słowo kluczowе.

Połączenia telefoniczne

Przykład raportu call tracking

Biznesy, dla których call tracking jest szczególnie ważny

Po pierwsze, jest to biznes reklamowany online. Śledzenie połączeń jest przydatne, jeśli oprócz szyldu zewnętrznego i wizytówek korzystasz również z innych źródeł, takich jak:

  • reklamy kontekstowej i targetowanej,
  • social media,
  • e-mail,
  • reklama drukowana,
  • reklamy w mediach: radiowe, prasowe, telewizyjne.

Wszystkie te źródła działają z różnym stopniem skuteczności i ważne jest, aby od razu zrozumieć, które z nich przyciągają klientów, a które nie. Zwłaszcza jeśli raporty analityki internetowej nie pokazują tego w pełni.

Po drugie, jest to biznes do którego klienci często dzwonią przed złożeniem zamówienia. Jeśli co najmniej 30% klientów to osoby dzwoniące, warto zoptymalizować reklamę pod kątem połączeń telefonicznych. Call tracking to jedyny sposób, aby zrobić to dokładnie i skutecznie.

Jak wykorzystywać dane call trackingowe do ulepszania reklam

Raporty call trackingu pokażą, które kampanie reklamowe przyciągnęły do witryny najbardziej zainteresowanych użytkowników ― tych, którzy dzwonili. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę nie wszystkie połączenia, które mogą zawierać spam lub trywialny błąd, ale połączenia celowe. Są to rozmowy trwające dłużej niż ustawiony czas, np. ponad 2 minuty.

Reklamy, które przynoszą telefony od potencjalnych klientów, można zoptymalizować tak, żeby przynosiły jeszcze więcej telefonów i sprzedaży:

  • dodać podobne słowa kluczowe,
  • rozszerzyć krąg odbiorców, żeby dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów,
  • ulepszyć pozycje reklam, na przykład poprzez podniesienie stawek,
  • zwiększyć budżet marketingowy, jeśli był on limitowany.

Śledzenie połączeń może także pomóc wykryć błędy popełnione podczas konfigurowania reklamy kontekstowej. Załóżmy na przykład, że jedna z kampanii reklamowych stale przynosi połączenia od klientów, ale po określeniu ceny od razu kończą rozmowę. A sprzedaży ta kampania nie przynosi. Jest to powód, aby przyjrzeć się tekstom reklam: być może podałeś niewłaściwe ceny.

Albo, na przykład, klienci wciąż pytają o produkty, których nie sprzedajesz. Należy sprawdzić, być może opis produktu nie jest jasny i dlatego użytkownicy źle rozumieją reklamę. 

Co się stanie, gdy nie śledzić połączeń?

W takim przypadku wydasz część swojego budżetu marketingowego na reklamy, które nie działają. Ale nie będziesz wiedział, która to jest. Stracisz również szansę na odpowiednią optymalizację udanych kampanii, aby przyniosły one jeszcze więcej zainteresowanych klientów i sprzedaży.