Google Data Studio – czy warto z niego korzystać

Mężczyzna trzyma w dłoni kartke z napisem Google Date Studio

Codziennie musimy analizować coraz większe ilości danych, których interpretacja wymaga od nas ogromnego skupienia, ale jednocześnie zajmuje mnóstwo czasu. W dodatku dla większości osób zarządzających biznesem suche liczby często są niezrozumiałe i abstrakcyjne. Tu z pomocą przychodzi Google Data Studio z wizualną prezentacją danych z wielu źródeł. Choć nie jest to narzędzie nowe, to jednak w wielu branżach bywa ono marginalizowane lub pomijane. Czy warto korzystać z Google Data Studio? Czy to rozwiązanie ma wady? Korzystasz z Google Data Studio, ale tylko w ograniczonym zakresie? Przeczytaj ten artykuł, by dowiedzieć się, jak w pełni wykorzystać darmowe rozwiązanie Google.

Czym jest Google Data Studio?

Google Data Studio to darmowe rozwiązanie Google, do którego każdy z nas może mieć dostęp. Pozwala ono w intuicyjny sposób tworzyć raporty, które są zrozumiałe nawet dla osób, które nie mają na co dzień nic wspólnego z analityką internetową.

Główną zaletą Google Data Studio jest możliwość zaciągania danych z wielu źródeł, dzięki czemu możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu. Jednocześnie możemy dodać tutaj szereg reguł, dzięki którym będziemy w stanie jednym rzutem oka ocenić, w których obszarach naszego biznesu pojawia się problem.

Google Data Studio – jak działa?

Wielu marketerów wykorzystuje tylko promil potencjału, jaki udostępnia nam Google. W praktyce jesteśmy tutaj w stanie integrować informacje z wielu źródeł, również swoich baz danych jak MySQL, ale takżę z Google Ads czy z sieci społecznościowych. Liczba konektorów ciągle wzrasta i mamy możliwość stworzenia również własnych.

Komu przyda się Google Data Studio

W pierwszej kolejności większość z nas założy, że jest to narzędzie skierowane głównie do analityków internetowych. Rzeczywiście są oni dzięki niemu w stanie przyspieszyć zbieranie i analizowanie danych. Wyciąganie wniosków na podstawie przejrzystych wykresów i tabelek jest po prostu łatwiejsze.

Jednak warto zaznaczyć, że docelowymi odbiorcami w praktyce są osoby zarządzające biznesem, dyrektorzy lub po prostu klienci. Jeśli potrzebujesz pomocy w konfiguracji Google Data Studio możesz skorzystać z pomocy profesjonalnych firm takich jak Conversion.pl!

Jesteśmy w stanie przygotować dedykowane panele tylko z interesującymi dla danej grupy danymi w czytelnej i atrakcyjnej formie. Dzięki czemu zarówno nasi przełożeni, jak i klienci będą mogli na bieżąco weryfikować interesujące ich informacje bez konieczności przygotowywania przez  nas każdorazowo kolejnego, czasochłonnego raportu. W Google Data Studio możemy bowiem dodać kalendarz z możliwością zmiany daty, różnego rodzaju filtry czy też wybór źródła danych ( różne konta Google Analytics, Google Ads etc). Użytkownik będzie w stanie zaciągnąć interesujące go dane samodzielnie bez konieczności znajomości obsługi wielu programów.

Google Data Studio – dlaczego warto z niego korzystać ?

Zbierzmy w tym miejscu zalety rozwiązania, które omawiamy. Na pierwszym miejscu należy oczywiście wymienić przejrzystość i czytelność raportów, które jesteśmy w stanie wygenerować. Jednocześnie sam interfejs i obsługa są niezwykle intuicyjne. Wystarczy bowiem wybrać wykres lub tabelę, wskazać źródło danych, a następnie za pomocą różnego segmentów dostosować wyświetlane dane do naszych potrzeba. Co najważniejsze wystarczy to zrobić raz. Przy tworzeniu aktualnych raportów zazwyczaj wystarczy jedynie zmiana daty w kalendarzu lub wybór innego źródła danych dla panelu.

Jak łatwo się domyślić generuje to ogromną oszczędność czasu, ponieważ nie ma konieczności wykonywania tych samych czynności wielokrotnie. Jednocześnie Google Data Studio umożliwia integrację z wieloma narzędziami, dzięki czemu przy bieżących analizach możemy się ograniczyć do sprawdzania danych tylko w GDS.

Kolejną zaletą jest oczywiście fakt, że jest to narzędzie darmowe.

Czy Google Data Studio ma jakieś wady?

Niestety Google Data Studio ma również swoje wady, które znane są również z innych produktów Google. Jeśli nasz raport posiada więcej filtrów czy danych musimy się liczyć z tym, że jego wygenerowanie będzie trwało długo.

Musimy również nastawić się na szereg błędów, które w większości przypadków na szczęście znikają po odświeżeniu strony.

Innym problemem jest to, że nie do każdego programu gotowe są w tym momencie konektory, a w niektórych przypadkach za możliwość przesłania danych trzeba słono zapłacić.