Jak robić zdjęcia produktowe żywności? Kiedy wystarczy packshot a kiedy lepsze będą aranżowane zdjęcia produktowe?

Produktywne robienie zdjęć żywności

Artykuł sponsorowany.

Fotografia produktowa to nic innego jak narzędzie, które pozwala na osiągnięcie założonych celów marketingowych. Dzięki niej można nie tylko przedstawić produkt, ale także zaprezentować jego walory tak, aby skłonić klienta do zakupu. Zdjęcia produktowe wykonywane są nie tylko przedmiotom, ale także żywności — poszczególnym produktom, a także daniom i napojom. Najczęściej mają one formę packshotów oraz zdjęć aranżowanych.

Jak robić zdjęcia produktowe żywności?

Fotografia kulinarna to wąska i wymagająca dziedzina, dlatego konieczne jest podanie wiedzy i doświadczenia, by móc wykonać dobre zdjęcia. Mają one bardzo szerokie zastosowanie — od menu, poprzez ulotki i billboardy, aż po książki kucharskie, aplikacje food delivery i social media, dlatego niezwykle ważne jest dobranie rodzaju zdjęcia do jego nośnika oraz celu, który chce się osiągnąć.

Aby żywość prezentowała się korzystnie, konieczne jest nie tylko zadbanie o atrakcyjną kompozycję i ułożenie jedzenia, ale też o:

  • oświetlenie,
  • statyw,
  • sprzęt,
  • programy do obróbki fotografii.

Wszystko to wraz z wiedzą i doświadczeniem pozwala na zrobienie atrakcyjnych i efektywnych „fotek”. Warto przejrzeć zdjęcia produktowe żywności od fotografki Joanny Kaźmierczak, które są doskonałym przykładem na to, jak tego typu fotografie powinny wyglądać.

Czym jest packshot i jakie ma zastosowanie?

Packshot to jeden z najpopularniejszych typów zdjęć, które mają zastosowanie w fotografii produktowej. Przedstawiają one produkt, danie czy napój na jednolitym tle, najczęściej jest ono białe. Na fotografii wyróżnione są jego najważniejsze cechy, podkreślone są walory. Dzięki brakowi „rozpraszaczy” na zdjęciu klient może skupić się na konkretnym produkcie, co znacząco wspiera proces zakupowy. Dobre packshoty mogą go także znacząco przyspieszyć. W związku z tym bardzo ważne jest zadbanie o to, aby było ono wykonane starannie i dokładnie odzwierciedlało charakter danego jedzenia. Pomogą w tym nie tylko technika wykonania fotografii, ale i jego postprodukcja. W czasie retuszu warto skupić się na takich aspektach jak:

  • zwiększenie głębi ostrości,
  • zastosowanie naturalnego cienia, odbicia,
  • dodanie kontrastu,
  • usunięcie wszelkiego rodzaju niedoskonałości,
  • prostowanie produktu,
  • zmiana kolorystyki, tak aby jak najbardziej oddawała naturalny wygląd jedzenia.

Oprócz wartości reklamowej i informacyjnej packshot ma także inne zalety, a mianowicie jego wykonanie jest stosunkowo tanie i szybkie.

Na czym polegają aranżowane zdjęcia produktowe, jaki mają cel?

Aranżowane zdjęcia produktowe nazywane są także stylizowanymi. Nawiązują one do malarstwa, ponieważ kluczowe znaczenie mają tu kompozycja, światło i kolor. Jedzenie znajduje się tu w otoczeniu różnych przedmiotów uzupełniających fotografię. Zazwyczaj kluczową rolę w tego typu zdjęciach odgrywają: zastawa, akcesoria kuchenne, tekstylia, a także zioła, rośliny czy inne dekoracje. Podczas planowania sesji aranżowanych żywności inspirować można się obowiązującym aktualnie sezonem, zbliżającymi się świętami, jak i kulturą, z której pochodzi dany składnik czy potrawa. Zdjęcia tego typu pozwalają na budowanie skojarzeń oraz wywołują w odbiorcy konkretne emocje. Dzięki nim możliwe jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także: budowanie wizerunku marki, zwiększenie jej rozpoznawalności, zatrzymanie uwagi klienta oraz zainspirowanie go.

Eksperci uważają, że aranżowane zdjęcia produktowe nie powinny stanowić zastępstwa dla packshotów, jednakże mogą stanowić ich doskonałe uzupełnienie.