Jak sprzedawać kursy online?

Kobieta zajmuje się sprzedażą kursów online

Rozwój Internetu ułatwia dzielenie się kompetencjami i zarabianie na takiej działalności. Obecnie nie musisz nawet wychodzić z domu, aby przekazywać innym swoją wiedzę. Wystarczy Ci do tego kanał na YouTube lub zwykły blog. Ciekawą formą, która znajduje zastosowanie w edukacji, są także dostępne do pobrania kursy online. Niezależnie od tego, czy przyjmują one postać e-booków, czy nagrań wideo, możesz wygodnie handlować nimi za pośrednictwem internetowych kanałów sprzedaży. Z naszego poradnika dowiesz się, jak to robić!

Sprzedaż kursów online we własnym sklepie internetowym

Najlepszym kanałem sprzedaży dla kursów online okaże się własny sklep internetowy. Zagwarantuje Ci on pełną niezależność i swobodę w kreowaniu marki. W przeciwieństwie do zewnętrznych serwisów zakupowych, w tym przypadku nie musisz przejmować się żadnymi prowizjami i dzielić się zyskiem. Co zaś najważniejsze, stronę e-commerce możesz uruchomić zupełnie samodzielnie.

Kiedy stworzysz już własną witrynę, zyskasz możliwość sprzedaży kursów w różnych formatach. W zależności od wybranego oprogramowania, sklep będzie obsługiwał na przykład pliki pdf, mobi czy MP4. Co więcej, proces realizacji zamówienia zostanie całkowicie zautomatyzowany. Wystarczy, że klient doda do koszyka wybrany produkt i opłaci go, a system natychmiast wyśle do niego maila z zakupionym kursem.

W teorii oznacza to, że kiedy tylko dodasz swoje pliki do sklepu, możesz przestać przejmować się jego obsługą. Czas zaoszczędzony na logistyce poświęcisz działaniom marketingowym i budowaniu relacji z klientami.

Jak uruchomić sklep z kursami online?

Jeszcze jakiś czas temu zaprogramowanie własnej strony e-commerce wiązało się z długim i uciążliwym procesem obejmującym godziny niewdzięcznej pracy. Dziś uruchomienie własnego sklepu jest wyjątkowo proste. Wystarczy, że skorzystasz z praktycznej platformy SaaS, takiej jak na przykład Sky-Shop, i wykonasz następujące kroki:

  1. Zarejestruj się na platformie — załóż konto i przetestuj jego możliwości w ramach bezpłatnego okresu próbnego. Pozwoli Ci to wybrać najlepszy pakiet abonamentowy i zweryfikować, czy jest to odpowiednie rozwiązanie dla Ciebie.
  2. Wykup domenę — wybierz nazwę dla sklepu i opłać domenę, aby zarezerwować ją dla swojej marki.
  3. Zaprojektuj sklep — posługując się edytowalnymi szablonami, dostosuj wygląd strony do własnych preferencji i potrzeb wybranej grupy docelowej.
  4. Dodaj kursy do sklepu — zadbaj o szczegółowe opisy swoich materiałów oraz grafiki odnoszące się do ich treści.
  5. Udostępnij wygodne metody płatności i dostawy — zintegruj swój sklep z takimi usługami jak płatności szybkim przelewem, kartą czy BLIKiem oraz dostawy InPost, DHL, UPS czy DPD.
  6. Promuj swój sklep i sprzedawaj — aby przyciągać nowych klientów, sięgnij po dobrze przemyślane działania marketingowe.

Warto zauważyć, że prowadząc sklep z kursami online, możesz połączyć sprzedaż plików cyfrowych z handlem produktami fizycznymi. Swoje materiały edukacyjne udostępnisz klientom na przykład w formie książek czy płyt.

Sprzedaż kursów online w innych kanałach e-commerce

Poza witryną sklepu internetowego, do sprzedaży kursów online możesz wykorzystać także rozmaite platformy zakupowe. Mowa zarówno o popularnych marketplace’ach (np. Allegro), jak i o serwisach dedykowanych stricte materiałom edukacyjnym. W takiej sytuacji musisz jednak liczyć się z koniecznością odprowadzania stosunkowo wysokich prowizji.

Aby przyciągnąć klientów do swojej oferty na wybranej platformie, zadbaj o wysoką jakość opisów aukcji. Dzięki temu dostarczysz zainteresowanym wszelkie niezbędne informacje i zachęcisz ich do finalizacji transakcji. Pamiętaj, że działania z pogranicza marketingu i sprzedaży możesz prowadzić także w mediach społecznościowych. Doskonały tego przykład stanowi sklep na Facebooku, pozwalający na oznaczanie produktów w postach i przekierowujący użytkowników bezpośrednio do Twojej witryny.

O czym pamiętać podczas sprzedaży kursów online?

Choć sprzedaż kursów online daje Ci ogromne możliwości, wiąże się też z dużą konkurencją. Jak zbudować sobie nad nią przewagę? Przede wszystkim postaraj się stosować do poniższych zasad:

  1. Prowadź skuteczne działania marketingowe

Ta wskazówka nie powinna być dla Ciebie żadnym zaskoczeniem. Nikt nie zdecyduje się na zakup Twoich materiałów edukacyjnych, jeśli odpowiednio ich nie wypromujesz. Zadbaj więc o takie aspekty jak:

  • pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce — doskonale sprawdzi się tutaj blog, na którym zademonstrujesz odbiorcom swoją wiedzę,
  • reklamy Google Ads i Facebook Ads — które pozwolą Ci szybko dotrzeć do osób zainteresowanych tematyką poruszaną przez Ciebie w kursach,
  • prowadzenie mediów społecznościowych — zapewni Ci możliwość budowania relacji z klientami, dzięki czemu chętnie będą oni wracać po Twoje kolejne kursy.
  1. Rozwijaj swoją ofertę

Sprzedaż kursów online to działalność, w której nie powinno się spoczywać na laurach. Niezależnie od tego, jaką dziedziną się zajmujesz, musisz trzymać rękę na pulsie i śledzić zmieniające się trendy. Na ich podstawie twórz kolejne poradniki i webinary lub aktualizuj te już istniejące, aby Twoi klienci zawsze byli na bieżąco z daną tematyką.

Zadbaj o to, aby klienci mieli po co wracać do Twojego sklepu. W tym celu spróbuj postawić się na ich miejscu i dowiedzieć, w jaki sposób chcą oni zgłębiać wiedzę. Im lepiej poznasz swoich odbiorców i im trwalsze relacje z nimi zbudujesz, tym skuteczniej odpowiesz na ich potrzeby.

Sprzedaż kursów online w świetle prawa

Sprzedaż materiałów cyfrowych różni się nieco od tradycyjnego handlu elektronicznego, toteż zaczynając działalność tego typu, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii prawnych:

  • Regulamin sklepu — spisz i udostępnij swoim klientom dokument, w którym poinformujesz ich o typie zawieranej umowy (dostarczanie treści cyfrowych, a nie tradycyjna umowa sprzedaży) oraz o sposobie dostarczania zakupionych materiałów (np. drogą mailową).
  • Zabezpieczenie plików — poinformuj klientów, jaką licencję do kursów nabywają i jak mogą eksploatować zakupione materiały. Aby utrudnić im bezprawne wykorzystywanie plików (np. kopiowanie) zadbaj o odpowiednie zabezpieczenia, takie jak znak wodny czy nota copyright.
  • Zwroty kursów — choć w przypadku tradycyjnej umowy sprzedaży konsument ma prawo zwrócić produkt w terminie 14 dni od daty zakupu, zasada ta nie obowiązuje w przypadku materiałów cyfrowych, takich jak kursy online. Pamiętaj, aby poinformować o tym swoich klientów.

Jak sprzedawać kursy online? Podsumowanie

Aby zacząć sprzedawać kursy online, załóż prosty i funkcjonalny sklep za pomocą dobrego oprogramowania e-commerce. Dzięki funkcjom automatyzacji realizacja zamówień nie będzie wymagała nawet Twojego udziału, co pozwoli Ci skupić się na rozwijaniu oferty i pozyskiwaniu nowych klientów. To łatwy i wygodny sposób zarabiania na posiadanej wiedzy!

Materiał zewnętrzny.