Macierz BCG została opracowana przez firmę consultingową Boston Consulting Group w 1969 roku. Współcześnie wykorzystuje się ją do planowania strategicznego oraz jako narzędzie wspierające podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Zastosowanie macierzy BCG pozwala skontrolować portfel produktów lub usług firmy pod kątem wybranych kryteriów. W zależności od wybranego wariantu może być to konkurencyjność na rynku, zdolność do zwiększenia sprzedaży, czy generowanie wyższych zysków.
Do czego służy macierz BCG?
Metoda BCG opracowana została w celu wspierania procesów decyzyjnych w firmie. Przeprowadzana za jej pomocą analiza portfelowa pomaga stwierdzić, które z produktów obecnych w asortymencie mają potencjał sprzedażowy, a które powinny zostać wycofane z oferty. Opracowana przez firmę consultingową BCG macierz ma charakter graficzny i uznawana jest za najprostszą metodę służącą do kontroli strategicznej i prezentowania portfela produktów. Jej zastosowanie pozwala ocenić zdolności rozwoju firmy, ustalić jej pozycję strategiczną, a wreszcie podjąć decyzje dotyczące poszczególnych elementów asortymentu.
Narzędzie ważne przy podejmowaniu decyzji biznesowych
Analitycy w odmienny sposób postrzegają użyteczność metody BCG w planowaniu strategicznym. Podkreślają, że opracowana przez BCG macierz ma zarówno wady, jak i zalety. Jedną z przeszkód w jej zastosowaniu może być uzależnienie od klasycznego modelu cyklu życia produktów. Analiza portfelowa znajduje bowiem zastosowanie przede wszystkim na tradycyjnych rynkach i ciężką ją odnieść w stosunku do branż i produktów niestandardowych.
Wśród zalet stosowania macierzy BCG wymienia się natomiast proste zastosowanie, a także dość precyzyjne wskazanie możliwości oraz zagrożeń rynkowych. Tą metodę analizy portfelowej stosuje się do dziś jako wsparcie podejmowania decyzji strategicznych.
Budowa macierzy BCG
Analiza portfelowa wykorzystująca macierz BCG ma formę graficzną i rozpoczyna ją narysowanie osi rzędnych i odciętych. Linia pionowa wyznacza czynnik niekontrolowany przez firmę, którym jest dynamika wzrostu rynku. Wyznacza się ją poprzez ustalenie przeciętnego lub prognozowanego wzrostu sprzedaży w danej perspektywie czasu i zaznacza w sposób procentowy. Oś pozioma w macierzy BCG opisuje czynnik kontrolowany przez firmę, czyli jej relatywny udział w rynku w odniesieniu do konkurencji. Można go wyznaczyć poprzez porównanie wielkości sprzedaży analizowanego przedsiębiorstwa do sprzedaży wygenerowanej przez jej największego konkurenta. Udział w rynku należy opisać tak, by największa wartość znajdowała się przy początku układu współrzędnych.
Co powinno znaleźć się we wnętrzu osi?
Wewnątrz osi rozrysować należy pola odpowiadające poszczególnym rodzajom produktów. W metodzie BCG wyróżnia się cztery grupy asortymentowe:
- Gwiazdy – odznaczają się wysoką rentownością, jednak wymagają ponoszenia wysokich nakładów finansowych. Produkty zaliczane do tej grupy uznawane są za konkurencyjne, dlatego warto w nie inwestować. Z czasem mogą stać się dojnymi krowami.
- Dojne krowy – cechuje je wysoka rentowność przy jednoczesnym niskim finansowaniu. Produkty występują na rynku o niskim tempie wzrostu, jednak mają w nim duży udział. Dzięki dojnym krowom jednostka generuje nadwyżki finansowe.
- Znaki zapytania – zalicza się tu produkty o słabej rentowności oraz wysokich potrzebach finansowych, których potencjał ciężko określić. Inwestowanie w znaki zapytania może skutkować ich przemianą w gwiazdy.
- Psy – produkty te mają słabą rentowność i niskie potrzeby finansowe. Przedsiębiorstwo powinno rozważyć ich wycofanie z rynku, gdyż nie przynoszą one istotnych dochodów.
Jak wykonać analizę metodą BCG?
Produkty znajdujące się w asortymencie przedsiębiorstwa należy przeanalizować pod kątem udziału w rynku oraz dynamiki wzrostu sektora. W ten sposób poszczególne z nich będzie można przyporządkować do grup wyróżnionych w macierzy. Sama metoda BCG pozwala ocenić nie tylko poszczególne elementy portfela, ale także dokonać jego analizy jako całości. Przedsiębiorstwa stosujące to narzędzie mogą określić, czy ich asortyment składa się z odpowiednio zróżnicowanej struktury produktowej.
Zastosowanie macierzy BCG w praktyce
Przedsiębiorcy stosujący metodę BCG w swojej firmie powinni dążyć do posiadania w swojej strukturze asortymentowej jak największej ilości dojnych krów. Produkty z tej kategorii cechuje bowiem stabilna pozycja na rynku, a nadwyżki finansowe generowane na sprzedaży mogą służyć do finansowania rozwoju pozostałych produktów. Swoją uwagę należy skupić też na gwiazdach, ponieważ przy odpowiednim wsparciu finansowym te mogą przekształcić się w dojne krowy. Równolegle należy rozważyć wycofanie z rynku psów, a także poświęcić się znakom zapytania, które w dłuższej perspektywie czasu mogą stać się gwiazdami.
Opracowana przez BCG macierz stanowi jedną z popularniejszych metod analizy portfelowej produkcji. Skonstruowane w 1969 roku narzędzie stosowane jest do dziś do wspomagania kontroli strategicznej w firmie.
Źródło:
- Antczak S. (2010). Metody portfelowe w planowaniu strategicznym jednostek biznesu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie. Nr 87 s. 67-82
świetny artykuł.