Powszechna cyfryzacja ułatwia załatwianie wielu spraw urzędowych za pomocą Internetu. Założenie konta bankowego, dostarczenie zwolnienia lekarskiego czy rozliczenie PIT możliwe są do zrealizowania bez wychodzenia z domu. Potrzebny jest jedynie komputer lub smartfon z dostępem do Internetu. Ułatwienia tego rodzaju korzystne są także dla przedsiębiorców i osób planujących rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jedną z możliwości jest założenie spółki z o. o. za pomocą specjalnie przygotowanej platformy internetowej. Jak to zrobić w kilku krokach?
Czym charakteryzuje się spółki z o. o.?
Spółka z o.o. zaliczana jest do spółek handlowych według kodeksu spółek handlowych. Spółka tego rodzaju ma osobowość prawną, a jej właściciele i udziałowcy w razie niepowodzenia firmy nie odpowiadają za jej długi majątkiem własnym, a tzw. wkładem kapitałowym. Ze względu na ten fakt spółki z o. o. cieszą się dużą popularnością wśród osób, które dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Aby założyć spółkę z o. o. wcale nie potrzeba kilku osób (prezesa i zarządu). W polskim prawie dopuszczalne jest założenie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tego rodzaju działalności prezes zarządu jednocześnie pełni funkcję członka i jedynego wspólnika spółki.
Gdzie można założyć spółkę z o. o.?
Zakładanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością możliwe jest na 2 sposoby:
- u notariusza – to tradycyjne rozwiązanie w przypadku którego wszyscy założyciele i wspólnicy w spółce muszą spotkać się w tej samej kancelarii notarialnej, gdzie zostanie przygotowana umowa spółki z o. o. w formie aktu notarialnego przedłożona do podpisu wszystkich zgromadzonych. Rozwiązanie to daje większe możliwości późniejszych zmian niż w przypadku zakładania spółki za pośrednictwem Internetu.
- przez Internet – to możliwość udostępniona za pośrednictwem rządowego systemu s24, w którym dostępny jest gotowy wzór umowy dla spółki z o. o. Za pomocą tego narzędzia można założyć spółkę jawną, komandytową, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz prostą spółkę akcyjną.
Dlaczego warto założyć ją przez Internet?
Założenie spółki z o. o. za pośrednictwem Internetu jest stosunkowo łatwe i szybkie, dlatego coraz więcej osób wybiera tego rodzaju rozwiązanie. Ponadto opcja ta jest całkowicie darmowa. W tym przypadku nie trzeba uiszczać taksy notarialnej, która mieści się w przedziale 160-1600 zł w zależności od zadeklarowanego kapitału zakładowego. Podczas zakładania spółki warto jednak skorzystać z pomocy doradcy finansowego, który wskaże jakie są koszty związane z tego rodzaju działalnością, a także podpowie najkorzystniejsze rozwiązania niezależnie od skali planowanego przedsięwzięcia.
Jak w kilku krokach założyć spółkę z o. o. przez Internet?
Aby móc założyć spółkę z o. o. w systemie s24 niezbędne jest wykonanie następujących czynności:
- Podanie informacji takich jak: dane firmy (nazwa i adres), określenie przedmiotu działalności (kody PKD) planowany czas działania spółki (gdy spółka ma być ustanowiona na czas określony), wysokość kapitału zakładowego, decyzja, czy wspólnik może posiadać więcej niż jeden udział, liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez każdego wspólnika, decyzję dotyczącą dodatkowych zapisów w umowie, które mogą dotyczyć takich spraw jak np. sposób reprezentacji firmy, oraz dane osób, które mają wejść do zarządu spółki, czyli dane przyszłych członków zarządu.
- Następnie konieczne jest dołączenie następujących dokumentów (należy je wcześniej przygotować): oświadczenie o wyrażeniu zgody osoby powołanej do reprezentowania spółki wraz z oświadczeniem o jej adresie do doręczeń, dane osób uprawnionych do powołania zarządu oraz zestawienie danych osób uprawnionych do reprezentacji spółki, zawierające dane adresowe do doręczeń.
- Mając wymienione dokumenty możesz przystąpić do wypełniania formularza.
- Po podaniu wszystkich danych i dodaniu załączników system wygeneruje umowę dla Twojej spółki z o. o.
- Następnie należy uregulować opłaty sądowe, co również można zrobić za pośrednictwem systemu internetowego.
- Po tych czynnościach można przystąpić do elektronicznego podpisania wszystkich dokumentów za pośrednictwem profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- Po podpisaniu wniosku następuje automatyczna prośba o wpis spółki do KRS. Na jego podstawie generuje się NIP i REGON.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas internetowego wniosku warto skorzystać z pomocy specjalistów np. kancelarii podatkowej, którzy sprawnie przeprowadzą Cię przez cały proces zakładania spółki.
Najnowsze komentarze