Jak w kilku krokach zabezpieczyć swoją stronę internetową przed cyberatakami?

Zabezpieczenie strony internetowej przed cyberatakiem

Strona internetowa i biznes e-commerce może być dla nas jednym, z najlepszych pomysłów na swoją ścieżkę zawodową. Ogromny potencjał tkwiący dzisiaj w branży sprawia, że bez względu na doświadczenie, przy odrobinie determinacji i energii możemy stworzyć markę rozpoznawalną przez użytkowników. To jednak będzie możliwe jedynie wtedy, gdy odpowiednio zabezpieczymy swoją stronę przed potencjalnymi zagrożeniami.

Jakie zagrożenia mogą wpłynąć na funkcjonowanie naszej strony internetowej?

Zacznijmy od zidentyfikowania najpopularniejszych zagrożeń, które mogą dotknąć naszej strony czy sklepu internetowego. Wydawać by się mogło, że tego typu ataki skierowane są jedynie w największe marki i korporacje, które dysponują ogromnymi zasobami. Nic bardziej mylnego. Branża e-commerce ze względu na swój dynamiczny rozwój dosłownie zaprasza hakerów do tego, by wykorzystać potencjał małych e-sklepów, które nie zabezpieczyły się dostatecznie przed podobnymi atakami.

W wyniku tego to właśnie małe biznesy e-commerce stanowią wyjątkowo łatwą zdobycz, a wykorzystanie powszechnie znanych metod kradzieży danych sprawia, że atak jest jedynie formalnością. O jakich dokładnie sposobach ataku mówimy? Przede wszystkim ataki DDoS oraz Phishing

DDoS to rodzaj ataku, którego celem jest całkowity paraliż witryny, a co za tym idzie, utrata wiarygodności marki jako tej, która umożliwia bezpieczne przeglądanie zawartości witryny. Atak DDos przybiera postać wzmożonego ruchu sieciowego na dany adres IP. Tak duża ilość danych w efekcie przeciąża całą infrastrukturę, paraliżując ją i uniemożliwiając odpowiednie funkcjonowanie.

Phishing z kolei to rodzaj cyberataku, który w ostatnich miesiącach jest szczególnie często wykorzystywany przez hakerów. Atak phishingowy najczęściej inicjowany jest poprzez jeden z kanałów komunikacji jak social media, wiadomość tekstowa lub e-mail. Jedna z instytucji zaufania publicznego lub często wykorzystywany dostawca usług wysyła nam naglącą wiadomość zawierającą link. Po wejściu w niego na urządzeniu instaluje się oprogramowanie, które wykrada wrażliwe dane, czyli loginy, hasła, numery kont, kart i dane klientów. Jak chronić się przed takimi atakami?

Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową przed atakami? Kilka wskazówek

WordPress to wciąż jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia strony internetowej, a hakerzy, doskonale znając jej zalety i wady mogą spróbować dokonać ataku na naszą witrynę. Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, by zabezpieczyć swoją witrynę przed wszelkimi zagrożeniami. Jakie to sposoby? Przede wszystkim:

  • Certyfikat SSL – Certyfikat, który nie tylko zabezpiecza naszą witrynę przed potencjalnymi atakami, a także zwiększa wiarygodność naszej strony. Użytkownik, odwiedzając nas, widzi, że nasza strona posiada certyfikat SSL – oprogramowanie zwiększające poufność i integralność przesyłu danych.
  • Silne hasło – Silne hasło to podstawa, o której powinniśmy pamiętać już od pierwszej chwili prowadzenia strony internetowej. To właśnie słabe hasła, reprezentujące prosty ciąg znaków odpowiada za największą liczbę udanych ataków. Skomplikowana kombinacja cyfr, liter i znaków specjalnych zmieniana co kilka dni zabezpieczy naszą stronę.
  • Regularna aktualizacja oprogramowania CMS – Aktualizacja oprogramowania może dla wielu z nas stanowić przykry obowiązek, odciągając nas od realizowanych obowiązków. Musimy jednak spojrzeć na to z innej perspektywy. Praktycznie każda aktualizacja systemu CMS zawiera w sobie procedury zabezpieczające WordPressa przed najnowszymi rodzajami ataków. Jeśli z premedytacją unikamy aktualizacji, nie możemy winić słabości platformy za potencjalnie udany atak hakerski.
  • Regularne wykonywanie kopii zapasowych – Kopie zapasowe zapewniają nam w dużej mierze ciągłość prowadzenia biznesu nawet w momencie, gdy skutkiem udanego ataku jest utrata całej witryny. W przypadku dużych stron czy sklepów internetowych strata ta może być wyceniona na wiele tysięcy złotych. Kopia zapasowa, trzymana w chmurze lub innym przeznaczonym do tego miejscu zwiększa nasz komfort i bezpieczeństwo.
  • Instalacja wtyczek zabezpieczających (shield security) – Platforma WordPress zapewnia nam dostęp do szeregu wtyczek zabezpieczających naszą stronę przed różnymi rodzajami ataków. Stały monitoring ruchu sieciowego ułatwiający identyfikację ataku DDoS, rejestr nieudanych logowań, zapora sieciowa i wiele innych – to wszystko możemy uzyskać, korzystając z wtyczek typu Shield Security.

Prewencja przede wszystkim – audyt strony internetowej

Wszystkie wcześniej wymienione elementy z pewnością zwiększą bezpieczeństwo naszej strony i uchronią nas przed ryzykiem udanego ataku hakerskiego. Jednak zabezpieczanie naszej strony powinno polegać przede wszystkim na prewencji – przewidywaniu ataków i ciągłym upewnianiu się, że jesteśmy odpowiednio do tego przygotowani.

W tym celu pomoże nam audyt strony www. Darmowy audyt SEO realizowany przez specjalistów w tej dziedzinie nie tylko zwróci uwagę pozycjonowanie i potencjał marketingowy naszej strony, ale też zwróci uwagę na zabezpieczenie strony WordPress pod kątem cyberataków.

Kiedy analiza strony internetowa powinna być wykonana? Zawsze wtedy, gdy dokonujemy dużej aktualizacji, dopiero rozpoczynamy rozwój naszej witryny, ale też w momencie, gdy przejmujemy domenę od kogoś innego. W idealnym scenariuszu audyt strony internetowej powinien być wykonywany regularnie, co kilka miesięcy. Dzięki temu, zamiast obawiać się ataków będziemy mogli skupić się przede wszystkim na rozwoju swojego biznesu.