Co zrobić, żeby wdrożenia IT zakończyły się sukcesem?

Mężczyzna zajmuje się wdrażaniem systemu IT w firmie

Artykuł partnera.

Wdrożenie nowego systemu informatycznego jest skomplikowanym procesem i nie zawsze się udaje. Błędy, do jakich dochodzi w trakcie, mogą być na tyle poważne, że ostatecznie całe przedsięwzięcie okazuje się finansową klapą i firma nie osiąga założonych na początku celów. Jak tego uniknąć?

Kiedy wdrożenia IT mają sens?

Wdrożenie nowego systemu informatycznego musi mieć jasny cel. Najczęściej chodzi o to, by firma działa sprawniej i mogła osiągać większe zyski, prócz tego nowy system może pomóc w budowaniu unikatowej wartości firmy, dzięki czemu łatwiej jej będzie osiągnąć przewagę nad konkurencją. Implementacja nowego rozwiązania informatycznego powinna być uzasadniona ekonomicznie, żeby jednak znacząco zwiększyć swoje zyski, trzeba wpierw w taki system sporo zainwestować – nie chodzi jednak o to, by zawsze wybierać najdroższe rozwiązania, ile by były one idealnie skrojone pod oczekiwania klienta.

Sens takich działań oraz ich realny koszt powinna określić analiza przedwdrożeniowa. Jest ona przeprowadzana na pierwszym etapie współpracy, a na zakończenie klient otrzymuje szczegółowy opis procesu. Analiza wskazuje zarówno to, jakie konkretnie korzyści ma przynieść wdrożenie IT, jak i zakres odpowiedzialności klienta – wdrożenie raczej nie zakończy się sukcesem, jeśli firma nie będzie w cały proces odpowiednio zaangażowana. Po stronie wykonawcy leży natomiast przygotowanie szczegółowego harmonogramu działania i takie prowadzenie prac, by w jak najmniejszym stopniu zakłócać prowadzenie biznesu. Wdrożenia IT przeprowadzane przez Enicom są zawsze dobrze przemyślane i dostosowane do specyfiki działalności klienta.

Jak wyglądają wdrożenia IT?

Kiedy projekt jest już gotowy, zaczyna się instalacja nowego systemu. Bardzo ważna na tym etapie jest migracja danych, co wymaga współpracy ze strony klienta, bo to właśnie on powinien zweryfikować poprawność i aktualność zgromadzonych informacji. Oprogramowanie instalowane jest na wszystkich urządzeniach, różnić może się za to poziom dostępu poszczególnych użytkowników. Po fazie testów nowego systemu przeprowadza się szkolenie pracowników oraz przygotowywane są instrukcje postępowania dla określonych stanowisk. Po wdrożeniu system IT objęty zostaje opieką serwisową.